Beáta, Izolda, Lea
0 °C
17 °C

Másfél év, 2 milliárd forint: MVM-pénzek kormányközeli médiához

Z
2017.06.13. 16:14

Azt már eddig is lehetett tudni, hogy a Magyar Villamos Művek (MVM) Zrt. arculatváltási kampányából nagyjából 300 millió forintot keresett a Fidesz-közeli média, viszont most az Index birtokába jutott az állami cég összes 2015-ös és 2016-os reklámköltéséről szóló adat. Ez alapján az látszik, hogy további százmilliók is jutottak még Fidesz-közeli média- és reklámipari vállalkozásoknak:

tavaly az MVM összes reklámkiadásának nagyjából 75 százaléka, másfél év alatt nagyjából 2 milliárd forint kormányközeli cégeknél landolt.

Az MSZP-s Heringes Anita által kikért közérdekű adatigényléssel megszerzett adatok alapján (ezeknek az adatoknak a 2016-ra vonatkozó részét már korábban kikérte az LMP) az látszik, hogy 2016-ban a monopolhelyzetben lévő MVM összesen csaknem 2,7 milliárd forintot költött el reklámokra.

Nem Csetényi cége az Odex

Cikkünk korábbi verziójában tévesen írtuk, hogy az Odex Csetényi Csaba cége. A cég két tulajdonosa a luxemburgi Simade S.A., és az IKO Production Média Szolgáltató Kft., ami a szintén luxemburgi Opticorp S.A. tulajdonában van. A Rákosi Tamás tulajdonában lévő IKO Production Dirk Gerkens vezette RTL Klub egyik legnagyobb műsorbeszállítója volt, de Gerkens TV2-höz igazolása óta az IKO nem gyárt már műsorokat az RTL-nek, viszont a TV2-n már futnak az IKO által gyártott műsorok.

A reklámköltések

  • nagyjából 15 százaléka, 422 millió forint kötött ki Habony Árpád érdekeltségeinél (Ripost, Modern Media, Nouvelle Media),
  • de elég jól járt a többek között Habony hitelezőjeként elhíresült, Mandiner.hu-t nemrég megszerző Tombor András is, akinek a 2016 végén megvásárolt cégénél, az Atmediánál landolt az MVM tavalyi reklámköltéseinek negyede, több mint 712 millió forint.
  • Ezenkívül jutott bőven a részben Rákosi Tamás tulajdonában lévő Odexnek is (352 millió), és Andy Vajna érdekeltségei (TV2, Radio Plus) is kaptak több mint 200 millió forintot reklámokért cserébe.
  • A Szemerey–Száraz-érdekkörbe tartozó Origónál – ahol egyébként az MVM kommunikációs igazgatójával nemrég remek alákérdezős interjút készítettek – összesen csaknem 139 millió forint értékben hirdetett a cég.

Az ábrán az is látszik, hogy a narancs színnel jelölt fideszes médiabirodalom kevésbé meghatározó szereplőinél is szívesen reklámozott az MVM tavaly. A PestiSrácok.hu-t kiadó Insider Media például 72 millió forintos reklámbevételt könyvelhetett el a cég felől. Szintén nagyobb összeget, 96,56 millió forintot kapott az SA Day nevű cég, aminek a tulajdonosa az a Hajdú Angéla, aki a Pesti Srácok kiadójának az ügyvezetője. A Liszkay Gábor-féle Magyar Időknél is reklámoztak kicsit több mint 71 millió forint értékben úgy, hogy a lapnak hivatalosan nem mérik az olvasottságát. 

A békemenetes Bencsik András cége, a Demokrata című lapot kiadó Artamondo Kft. 44 millió forintot kapott az MVM reklámozásáért cserébe. A Magyar Konyha kiadója csaknem 17 millió forintot kapott, ennek a lapnak a szerkesztőbizottsági elnöke nem más, mint Orbán Viktor felesége, Lévai Anikó.

A Mészáros Lőrinc-féle Mediaworksnek is jutott 7,65 millió forint, és a Magyar Természetjáró Szövetség is reklámozta az MVM-et 7,45 millió forint értékben. Ez utóbbi azért érdekes, mert ennek az elnöke nem más, mint a Videoton focicsapatának tulajdonosa és cégeivel számos állami megrendelést kapott építési vállalkozó, Garancsi István. A Magyar Hírlapot kiadó Rising Star 6,49 millió forintot kapott a reklámokért.

Az MVM 2015-ös reklámköltései alapján is előszeretettel reklámoztak kormánybarát lapoknál és cégeknél, ugyanakkor az állami cég 2015-ös reklámbüdzséje csak kicsit volt több, mint a 2016-os büdzsé hét százaléka (204 millió forint). Ezenkívül az is kiderül a számokból, hogy tavalyelőtt még jóval kisebb arányban költötte az MVM az adófizetők pénzét Fidesz-közeli cégeknél: nagyjából a pénz harminc százaléka került ilyen vállalkozásokhoz (és amennyiben ilyennek a tekintjük az Andy Vajna által csak 2015 végén megvásárolt, de az állam által már korábban is preferált TV2-t, akkor is csak 50 százalék körüli az arány).

Az ábrán látszik, hogy  2015-ben főleg az MTVA-nál, a TV2-nél és a Rákosi-féle Odexnél költött reklámra az MVM, összesen nagyjából 100 millió forintot. Bár az MTVA gyakorlatilag a fideszes médiabirodalom része, mivel egy állami cégtől megy egy másik állami céghez a pénz, az MTVA-t nem tekintettük Fidesz-közelinek se a 2015-ös, se a 2016-os adatok esetében.

2015-ben már szintén ott volt az MVM által jó reklámfelületnek ítélt lapok és cégek között a Ripost, a Lokált kiadó Modern Media Group, az Origo, a Magyar Idők és a Mediaworks is, de ezek a reklámköltések a 2016-os költések elenyésző részét képezik csak.

Csetényi Csaba egyébként nem csak az Odexen keresztül ápol jó üzleti kapcsolatokat az MVM-mel, hanem a Trinity International Communications Kft.-n keresztül is, ami a 2016-os imázskampányt szervezte. Nemrég rákérdeztünk az MVM-nél: hogyan értékelik ennek a kampánynak a hatékonyságát. A cég az Index kérdésére közölte, hogy 2016 decemberében lett vége az imázskampányának, jelenleg pedig még zajlik ennek az értékelése, előreláthatólag júliusban lesz eredmény.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!