240 milliót fizetett a Figyelőért Schmidt Mária
További Gazdaság cikkek
- Valaki csaknem 800 millió forintot nyert a Skandináv lottón
- Infláció ide vagy oda, ezeket a készülékeket vettük, mint a cukrot
- Tarolt a SZÉP-kártya, de a kormány már bejelentette a változtatásokat
- Történelmi üzleteket kötöttek, eurómilliárdok mozdultak meg Magyarországon
- Fordulat jöhet a bérekben, búcsút inthetünk a 10 százalék feletti bérdinamikának
Schmidt Mária, a Terrorháza Múzeum igazgatója és az 56-os emlékév főembere még tavaly decemberben vásárolta meg az addig nagy megbecsülésnek örvendő gazdasági hetilapot, a Figyelőt. Már akkor is terjedt a pletyka, hogy a hetilap annak ellenére lett Orbán Viktor bizalmasáé, hogy Schmidt több más ajánlattevőnél is kevesebbet ajánlott a hetilapért. Most viszont as Magyar Nemzet megírta, hogy
A hetilap több lépésben került Schmidthez, azt ugyanis először a Investender nevű üzleti tanácsadó cég vette meg, amely rögtön tovább is adta azt a Schmidt tulajdonában lévő K4A Kft.-nek. Az Investender éves beszámolójából derült most ki a pontos összeg is, amely ráfordításként is szerepel a beszámolóban, ami arra utal, hogy ez az összeg csak átment a cégen. Hogy az Investender közbeiktatására mi szükség lehetett, azt nem tudni, mert mire a tranzakció végbe ment, már az egész médiapiac biztosra vette, hogy Schmidthez kerül majd a Figyelő.
Ami a vételárat illeti, az eladó MediaCity Magyarország Kft. vezetője, Varga Miklós korábban arról beszélt, (számokat nem emlegetve), hogy ennél mindenki többet kínált volna a lapért, a Magyar Nemzetnek pedig most egy neve elhallgatását kérő vevő nyilatkozta, hogy ennél többet adott volna az 1957-ben alapított, hetente úgy 7000-7500 számot eladó hetilapért.
A 240 millió forintos vételár „normál” üzleti mutatószámok alapján amúgy egyáltalán nem lenne alacsony, hiszen a Figyelő brand önállóan amolyan nullás, plusz-nullás vállalkozásnak tűnt. A vásárlási folyamat során végig arra lehetett számítani, hogy a lap 200-300 millió közötti összegért fog elkelni. Természetesen pontosan nehéz szétszálazni egy olyan brand profit-termelő képességét, amely a több lappal (IPM, Családi Lap, Motorrevű, Digitális Fotó, Chip Magazin) is rendelkező MediaCity-cégen belül közös vállalat-irányítás alatt működött, hiszen a nyereségesség nagyban függ a költségek allokálásától. A MediaCity kiadó, a többi lappal a Figyelő nélkül folytatta működését, de mivel a Figyelő leválása óta még nem volt önálló üzleti éve, így a megmaradt cég jövedelmezőségét nehéz lenne megbecsülni.
Varga Miklós MediaCity Magyarország Kft. nevű kiadója 2011 májusában vette meg a Figyelőt. Ennél a még tisztán piaci tranzakciónál az ár nem volt nyilvános, de a most kiderített 240 millió forintnál alacsonyabb tranzakciós árról szóltak a pletykák, igaz a cégre jelentkező másik két vevő akkor 100 millió forintnál is kevesebbet ajánlott a lapért. A Mediacity állítólag 100 és 200 millió forint körül fizetett akkor. Az azóta eltelt 5 évben a Figyelő példányszáma valamivel csökkent, viszont a lap által képviselt objektív, független, minőségi gazdasági újságírás beárazható értékké vált a politizált és polarizált magyar médiatérben.
Azóta persze már beépült a kormányközeli médiagépezetbe, főleg miután Schmidt Mária először egy L Simon Lászlóból és a Habonnyal közös céget is vivő századvéges Lánczi Tamásból álló szerkesztői bizottságot nevezett ki a lap élére, hogy aztán a médiában azelőtt nem sok tapasztalatot szerző Lánczi Tamást főszerkesztőnek nevezze ki. Azóta a legtöbb korábban ott dolgozó újságíró elment a laptól, az előfizetők 17 százalékát pedig elvesztette a Figyelő.