Titkos gigakartellt szervezhettek a német autógyártók
További Gazdaság cikkek
-
Megállapodtak az EU 2025-ös költségvetésének tervezetéről
- Egész Európa legsikeresebb bankja lett az OTP egy neves rangsorban
- Dráma a magyar egészségügyben, soha nem látott küzdelmet vívnak az orvosok
- Bejelentették, csökken az üzemanyag ára – de van egy csavar
- Nagy István: Magyarország az EU-elnökség során gazdaközpontú agrárpolitikát képvisel
1990 óta mehetett a német autógyártók átfogó kartellezése, amiről szinte véletlenül, egy tavaly nyári versenyhivatali vizsgálat során találtak rá a Volkswagennél, írja a Spiegel. Ez lehet
amiben a Volkswagen (VW) mellett a Daimler, az Audi, a Porsche és BMW is érintett. Említettek egy része egyébként jelenleg már VW tulajdonban van.
A kartellben rendszeresen, több mint 200 munkatárs részvételével, 60 munkacsoportban szisztematikusan egyeztettek technológiai, környezetvédelmi kérdésekről, költségszintekről vagy mondjuk beszállítói ügyekről. Az egyeztetések célja egyértelműen a verseny minél nagyobb csökkentése volt.
A német versenyhivatal még tavaly nyáron vizsgálódott a VW-nél némileg más ügyben, azt gyanították, hogy az acélbeszerzéseknél lehetett némi összejátszás. Csakhogy egy sokkal nagyobb kartell nyomaira bukkantak a házkutatás során. A VW két hét múlva "egyfajta önfeljelentéssel" bevallotta az óriáskartellt. Később a Daimler is hasonló lépésre szánta el magát, mivel az ilyesmivel csökkenthető a várható büntetés.
![2017-07-12T100431Z 417208768 RC1DE8CA73C0 RTRMADP 3 VOLKSWAGEN-E](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1787/17877/178771/17877188_aedc71bf74476162cf91546647849dad_wm.jpg)
A dízelbotrányhoz is lehetett köze
A lap külön kiemel egy esetet, ahogy az AdBlue-oldat körül trükköztek. Ez az AdBlue a káros nitrogén-dioxid kibocsátást csökkentette a dízelmotorok kipuffogógázában, de csak bizonyos körülmények közt működött volna megfelelően, többek közt elég nagy tankot kellett volna beszerelni hozzá a járművekbe. Ami drága, ezért aztán az érintettek megállapodtak abban, hogy ezt hanyagolják, inkább legyen kisebb a tank, és az egész AdBlue-dolog pedig jóval kevésbé hatékony. Ehhez viszont akkor már trükközni kellett a tényleges kibocsátás mérésével is, ami már a nagy dízelbotrányhoz vezetett.
Az ügyben mindenesetre nagyon erős, hogy egyik érintett vállalat sem kívánt semmit mondani a nyomozásról. A kartellgyanú további részleteit a Spiegel szombati számában tervezi kiadni az újság. Nem is olyan rég egyébként a kamiongyártók közti nemzetközi kartell bukott le az uniós versenyhivatalnál.