Aranyból fog épülni a kínai vasutunk

DBZOL20150310026
2017.11.27. 17:43 Módosítva: 2019.05.07. 11:57
A Budapest-Kelebia-vasútvonal 750 milliárdos felújítása valószínűleg Magyarország legdrágább vasútépítése lesz. Pedig sík területen megy végig, nem kellenek hidak vagy alagutak. Kínának jól jön, az biztos, de hogy mi miért költünk ilyen sokat erre, az egyáltalán nem világos.
Kapcsolódó
Orbán: Indul a Budapest-Belgrád-vasútvonal felújítása

Orbán: Indul a Budapest-Belgrád-vasútvonal felújítása

Az új globalizációs világrend nem tanárokra és diákokra osztja fel a világot, nekünk is nagyon jó lesz, hogy Kína itt fejleszt.

Hétfőn tökéletesen semmitmondó beszédekkel bejelentette Li Ko-csiang kínai miniszterelnök és Orbán Viktor, hogy elkezdődik az egyik valaha volt legfurcsább magyar óriásprojekt, a Budapest -Kelebia vasútvonal felújítása és kétvágányúsítása.

A nagy közbeszerzési kiírás kikerült a MÁV honlapjára, ők intézik majd a közbeszerzési részt, bár magát az építkezést végül egy vegyesvállalat, a Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. nevű cég végzi több kínai ember, és Pafféri Zoltán, korábbi MÁV-os projektvezető vezetésével. Az egész

legalább 750 milliárd forintunkba fog kerülni,

a finanszírozás 85 százalékát Kína adja titkos kamatozású hitelkonstrukcióban.

Az óriásprojektről ugyan készült megvalósíthatósági tanulmány, de azt tíz évre titkosította a magyar kormány. Így egyelőre nem tudhatjuk, mire jutottak a tervezéskor a két legfőbb, már most jól látható problémánál:

  • semmi szükségünk rá, illetve
  • elképzelhetetlenül drágán óhajtjuk megoldani.

Egyenként is fajsúlyos állítások, érdemes ezért megnézni ezeket alaposabban. 

Gondosan elkerüli a nagyvárosokat

Arra a felvetésre máig nem érkezett épkézláb válasz, hogy Magyarországnak mégis miért lehet érdeke egy ilyen beruházás. Azt tudjuk, hogy a kínaiknak fontos legalább két okból is. Egyrészt a kínai áruk így eggyel olcsóbban juthatnának el a kínai COSCO társaság által üzemeltetett athéni, pontosabban pireuszi terminálokból Nyugat-Európába. Másrészt a kínaiak ezen keresztül egyébként nehezen megszerezhető referenciát nyerhetnek más hasonló, unión belüli építkezéshez.

Nekünk viszont sajnos nincs rá szükségünk, nem véletlenül nem szerepelt a legfontosabb vasútfejlesztési céljaink közt, uniós pénzt se kértünk rá korábban. Leginkább azért lehet ez, mert 

nem érint nagyvárost a vonal,

és Belgrádba se zarándokolnak Budapestről tömegek oda-vissza vonattal. Kunszentmiklós lakói vagy a kiskunhalasiak biztosan örülhetnek majd, és jó eséllyel még Kunfehértóról is gyorsabban lesz elérhető Budapest vagy Belgrád, de ilyen kis településekre nem gonoszságból nem építenek nagy kapacitásokat. Hanem mert nincs rá szükség.

Ezután se várható kirobbanó személyforgalom-növekedés, úgyhogy elég biztosan állíthatjuk, hogy döntően a tehervonatoknak építjük az egészet. Az Indóház szakújság sem látta a Budapest és Belgrád közt rendszeresen szállítandó tömegeket, a tervezett 160 km/órás pálya pedig iszonyú drágának hangzik a teherforgalomhoz szerintük.

A Mészáros-szorzónál is sokkal drágább

A projektet eredetileg 452 milliárd forintra lőtték be, de hamar felment 550-re, most nagyjából 750 milliárdos valódi teljes költségnél tartunk, pedig még egy kapavágás nem történt. 

A Figyelő korábban a kamatterhek nélkül számolva megnézte, hogy érdemi forgalombővülés esetén is

leghamarabb 2400 év múlva térülhet meg Magyarországnak a gigaberuházás.

Közvetlen hasznok elhanyagolhatóak, a közvetetteket pedig nem próbáljuk felmérni

A magyar oldalon 166 kilométert kell átépíteni, és 160-nal mehetnek rajta a vonatok. A Figyelő által megkérdezett vasúti szakemberek szerint pluszforgalomként irreális évi 1600 (napi 4,4) vonatnál többel számolni, hiszen például a Pireusznál nagyobb hamburgi kikötőből is csak napi egy konténervonat jár Magyarországra. Tehát ha bejön, és évi 1,6 millió tonnával lesz nagyobb áruforgalom a vonalon, akkor fog megtérülni a pályahasználati díjakból 2400 év alatt a nagy ötlet.

A vasútépítési projektet egyébként valamiért a Szijjártó-féle külügy viszi. Tőlük annyit lehetett megtudni a megtérüléséről, hogy "nehezen számszerűsíthető, hogy mekkora haszonnal jár" a projekt – ezért inkább meg se próbálták számszerűsíteni. Illetve létezik a korábban említett megvalósíthatósági tanulmány valahol, csak az ugye titkosított. 

A projekt léptékét jól jelzi, hogy a négyes metró megvalósult szakasza került 452 milliárdba, vagy a sokszor kinevetett Kőröshegyi völgyhíd is csak 43 milliárd volt összesen. A már eleve betervezett drágaságát viszont akkor érthetjük meg, ha összevetjük más hasonló vasútépítési projektekkel. 

Kapcsolódó
A pénz nem számít, csak legyen valami nagy

A pénz nem számít, csak legyen valami nagy

Az óriási építkezésnél nem csak nálunk felejtenek el olyan egyszerű kérdéseket, mint a minek, a mennyiért vagy a mikorra. Persze azért mi se panaszkodhatunk. Híres elúszott beruházások. Nagykép.

Bár általában nehéz összehasonlítani még két vasúti pályaszakasz felújítását is, itt most pont könnyebb helyzetben vagyunk, hiszen a Kiskunság szinte teljesen akadályoktól mentes, nem szel át folyót a vonal és ha bárhol alagutat vagy völgyhidat akarnak építeni, ahhoz előbb építeniük kell dombokat is hozzá.

Kapcsolódó
Nyolc percért 137 milliárd forint

Nyolc percért 137 milliárd forint

Kilométerenként kétmilliárdért szinte új, 160 km/órás vasútvonal épül Szajol és Püspökladány között. Debrecenig tervezték, de ez a 67 kilométer olyan sokba kerül, hogy a maradék 44-re nem maradt pénz.

Mégis, nagyvonalúan a hitelköltségektől eltekintve, csak az 550 milliárddal számolva is 3,5 milliárd forintos kilométerenkénti költségnek nézünk elébe. Ennél még az is olcsóbb volt, amikor kiderült, hogy Mészárosék 53 milliárd helyett inkább 72,4 milliárdért újítanak fel hasonló feltételek mellett 52 kilométernyi vasutat a Balatontól délre. A Szolnok-Szajol-vonal drágaságát pedig még úgy se nagyon lehetett érteni eddig se, hogy ott egy új Tisza-hidat is építettek hozzá.

Vasútfelújítások költségei
   PROJEKT TARTALMA HOSSZ (KM) KÖLTSÉG (MD FT) FAJLAGOS KÖLTSÉG MD FT/KM
Kelenföld-Tárnok egy új vágány építése 27 31,9 1,2
Északi vasúti híd- Pilisvörösvár egy vágány felújítása 13,4 25,48 1,9
Szolnok-Szajol két vágány felújítása új Tisza-híddal 6,3 20,7 3,3
Szajol-Kisújszállás két vágányú felújítás 35,7 49,6 1,4
Ferencváros-Kelebia egy vágány felújítása, egy vágány építése 159,4 550 3,5
Dél-balatoni vasút egy vágány felújítás plusz egy építés 53 72,4 1,4

Forrás:Napi.hu - nál: NIF Zrt. / Index 

Mindenesetre ebből a pénzből csak pályánk lesz, a 160-as tomboló sebességhez kellenek majd ilyesmire képes vonatok is. És akkor tényleg egy órával hamarabb juthat el majd a kínai áru Kelebiából Budapestre. A pálya egyébként jelenleg tényleg nem mondható jó állapotúnak, de ez sajnos elég sok más, minden szempontból fontosabbnak tűnő pályaszakaszunkról is elmondható.

Nehéz lesz bekerülni a tuti bizniszbe

A közbeszerzésben egyébként 3 jelentkezőt fognak kiválasztani szakmai kvalitásaik alapján, akikkel utána tárgyalni fognak. Csak nagy cégek jelentkezhetnek, kell ugyanis legalább 150 milliárd forintnyi árbevétel az elmúlt öt évből, hasonló típusú vasútépítésből. Vagy a cég vezetőjének kell, hogy legyen 150 kilométernyi hasonló vasútépítési tapasztalata az elmúlt 10 évből. 

Kicsit érdekes viszont, hogy képzettség nem nagyon kell hozzá, a vezetőknek elég BA-szintű végzettség, még a fő építésvezetőknek, villamosmérnököknek is. Január 19-ig lehet leadni a pályázatokat, az ár pedig csak 50 százalékot fog számítani az értékelésnél, a többinél nehezen mérhető minőségi szempontok alapján fognak dönteni. A minőségi szempontoknál a legjobbnak ítélt kap majd 100 pontot, a többiek meg ennél kevesebbet, ennyit tudunk. 

Win-win-lose-szituáció

Kapcsolódó
Magyarország lett Kína kapuja, csak Kína nem tud róla

Magyarország lett Kína kapuja, csak Kína nem tud róla

Orbán Viktor szerint a keleti nyitás a magyar gazdaság négy alappillérének egyike, és a kormány keményen dolgozik rajta, hogy kínai pénz virágoztassa fel az országot. De mégis mit adtak nekünk a kínaiak, és mi igaz a kormányzati sikerpropagandából?

Az érthető, hogy Kínának miért jó ez az egész, ahogy önmagában az is, hogy a kormány a kedvében akar járni a kínai politikusoknak, ugyanis az óriási lendültettel dübörgő keleti nyitásunk eddig inkább csak szavakban létezett, bántóan kevés eredményt sikerült hét év alatt felmutatni. (Itt olvashat alaposabban arról, hogy átgondolt stratégia hiányában miért ment gajra a legnagyobb horderejűnek szánt gazdasági irányváltási szándékunk.)

Orbán mindenesetre hétfői bejelentése végén elmondta, hogy az "egy öv egy út" kezdeményezésre úgy gondolunk, mint ami kölcsönös tiszteleten és kölcsönös előnyökön alapul. Most már csak azt kell megtalálni minél hamarabb, hogy a hangzatos, ám keveset jelentő szólamokon túl a mi előnyünk pontosan hol lesz ennél a lassan két négyes metrónyi pénzbe kerülő projektnél. 

(Borítókép: Határrendészek a kelebiai vasútállomáson 2015. március 10-én. Fotó: Balogh Zoltán/MTI)

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
Orbán Viktor olyat tett Donald Trumppal, amit előtte még senki

Orbán Viktor olyat tett Donald Trumppal, amit előtte még senki

Meg is lett a jutalma.

március 25., 06:20

  • Gazdaság
Varga Mihály kemény üzenetet küldött, Orbán Viktortól is kért egy fontos dolgot

Varga Mihály kemény üzenetet küldött, Orbán Viktortól is kért egy fontos dolgot

Ez a hét legfontosabb hazai gazdasági történése.

március 25., 14:00

  • Gazdaság
Megjelent a rendelet a bankautomatákról, 200 milliós büntetést kaphat, aki megszegi

Megjelent a rendelet a bankautomatákról, 200 milliós büntetést kaphat, aki megszegi

Nagy Márton üzent a döntés után.

március 25., 07:21

  • Gazdaság
Elárulták, kik tartoznak Orbán Viktor középosztályába

Elárulták, kik tartoznak Orbán Viktor középosztályába

Most ellenőrizheti, hogy középosztálybelinek számít-e.

március 25., 15:44

  • Gazdaság
Hűtlen kezelés miatt nyomoznak az MNB-alapítványok ügyében

Hűtlen kezelés miatt nyomoznak az MNB-alapítványok ügyében

Az Állami Számvevőszék feljelentése után ez a legfrissebb fejlemény.

március 25., 13:32

  • Gazdaság
Ötszázezer forintra emelné az ingyenes készpénzfelvételt a Mi Hazánk

Ötszázezer forintra emelné az ingyenes készpénzfelvételt a Mi Hazánk

Novák Előd törvényjavaslatot is benyújtott az ügy érdekében.

március 25., 10:35

  • Gazdaság
Árulkodik a tojás, ez már a kormány beavatkozása

Árulkodik a tojás, ez már a kormány beavatkozása

Lejtőre kerültek az árak.

március 25., 13:56

  • Gazdaság
A telefon- és internetszolgáltatások díjaiba is belenyúlhat a kormány

A telefon- és internetszolgáltatások díjaiba is belenyúlhat a kormány

Az árrésstopot pedig további kategóriákra terjeszthetik ki.

9 órája

  • Gazdaság
Egyre durvábban eladósodnak a magyarok, meglepő okok állnak a háttérben

Egyre durvábban eladósodnak a magyarok, meglepő okok állnak a háttérben

A személyi kölcsönöknél is érezni az inflációt.

március 25., 12:45

  • Címlapon
Robbanás Moszkvában: lángokban Vlagyimir Putyin limuzinja

Robbanás Moszkvában: lángokban Vlagyimir Putyin limuzinja

Az orosz titkosszolgálat főhadiszállásánál történt az incidens.

3 órája

  • Címlapon
Százmilliós luxusautótól búcsúzhat Putyin flottája, mutatjuk, mit veszíthetett Oroszország vezetése

Százmilliós luxusautótól búcsúzhat Putyin flottája, mutatjuk, mit veszíthetett Oroszország vezetése

Rolls-Royce külső, hibrid hajtás, éjjellátó rendszer – ilyen az orosz csúcslimuzin.

8 perce

  • Gazdaság
Varga Mihály váltott, új vezérigazgató a magyar tőzsde élén

Varga Mihály váltott, új vezérigazgató a magyar tőzsde élén

Tóth Tibor május 1-től tölti be a pozíciót.

március 26., 09:23

  • Gazdaság
Az államtitkár szerint közel 900 élelmiszer ára csökkent az árrésstop bevezetése óta

Az államtitkár szerint közel 900 élelmiszer ára csökkent az árrésstop bevezetése óta

Zsigó Róbert úgy véli, az áprilisi inflációs adatok igazolják majd az intézkedés bevezetését.

március 26., 09:42

  • Gazdaság
A Matolcsy-éra végnapjaiban lezavart cégátadási ügy kezd kiegyenesedni

A Matolcsy-éra végnapjaiban lezavart cégátadási ügy kezd kiegyenesedni

Varga Mihályék léptek.

március 22., 11:37

  • Gazdaság
Érdemes sietni a tankolással, keddtől ismét jön a drágulás

Érdemes sietni a tankolással, keddtől ismét jön a drágulás

A 95-ös benzin és a gázolaj ára is módosul.

március 24., 13:23

  • Gazdaság
Donald Trump emberének lefőhet a kávé, leidiótázták a nemzetbiztonsági tanácsadót

Donald Trump emberének lefőhet a kávé, leidiótázták a nemzetbiztonsági tanácsadót

Bődületes szarvashibát követhetett el Mike Waltz.

március 25., 17:36

  • Gazdaság
Magyar Péter csapdát állított magának, Orbán Viktor pedig most kér egy kávét

Magyar Péter csapdát állított magának, Orbán Viktor pedig most kér egy kávét

Nem véletlen, hogy a kérdéseket nem valódi referendum keretében tették fel.

március 24., 15:35

  • Gazdaság
Újabb ingyenpénzre lehet jelentkezni vidéken

Újabb ingyenpénzre lehet jelentkezni vidéken

5–30 millió forintos támogatást igényelhetnek a kkv-k.

március 24., 14:03

  • Címlapon
Bill Gates szerint ez a három szakma éli túl a mesterséges intelligenciát

Bill Gates szerint ez a három szakma éli túl a mesterséges intelligenciát

Szerinte teljesen átalakulhat a gazdaság.

4 órája

  • Címlapon
Elon Musk eladta az X-et

Elon Musk eladta az X-et

45 milliárd dollárt fizettek a platformért.

10 órája

  • Címlapon
Az ellenállás folytatódik, több mint kétmillióan tüntettek Isztambulban a bebörtönzött polgármesterért

Az ellenállás folytatódik, több mint kétmillióan tüntettek Isztambulban a bebörtönzött polgármesterért

Özgür Özel, a CHP elnöke bejelentette, hogy petíciót indítanak vezetőjük szabadon bocsátásáért.

25 perce

  • Gazdaság
Beavatkozott a kormány, itt a fordulat az élelmiszereknél

Beavatkozott a kormány, itt a fordulat az élelmiszereknél

Az árrésstop hatására egyes termékek ára 60 százalékkal is csökkent.

március 24., 10:41

  • Gazdaság
Bedurrant a forint bicepsze, erősen kezdte a hetet a magyar fizetőeszköz

Bedurrant a forint bicepsze, erősen kezdte a hetet a magyar fizetőeszköz

Maradt a múlt héten tapasztalt szint.

március 24., 07:21

  • Címlapon
Tucatjával gyújtják fel a Teslákat Amerikában

Tucatjával gyújtják fel a Teslákat Amerikában

Nagyon rájár a rúd Elon Muskra, még kanadai állampolgárságát is elveszítheti.

2 órája

  • Gazdaság
Orbán Viktor előre megmondta, kinek a malmára hajtja a vizet Németország történelmi lépése

Orbán Viktor előre megmondta, kinek a malmára hajtja a vizet Németország történelmi lépése

A miniszterelnök jóslata, úgy tűnik, kezd valóra válni.

március 23., 08:57

  • Gazdaság
Kiderült, mikor juthatnak hozzá a pénzükhöz a nyugdíjasok áprilisban

Kiderült, mikor juthatnak hozzá a pénzükhöz a nyugdíjasok áprilisban

Bankszámlára történő folyósítás esetén korábban kapják meg a járandóságukat.

március 24., 11:14

  • Gazdaság
Orbán Viktor elárulta, hogy miért avatkoztak be az élelmiszeráraknál

Orbán Viktor elárulta, hogy miért avatkoztak be az élelmiszeráraknál

Számokat is közzétett a miniszterelnök.

március 23., 11:47

  • Címlapon
Rituálé és ökölharc – véres összecsapásba torkollott a sátánista szertartás

Rituálé és ökölharc – véres összecsapásba torkollott a sátánista szertartás

A demonstráció több száz keresztény ellentüntetőt vonzott.

1 órája