Eláraszthatják a magyar utakat a büdöset pöfögő német használt autók
További Gazdaság cikkek
- Ilyet se sűrűn látunk, Surányi György elismerte a kormány egyik lépését
- Szakértők figyelmeztetnek: olyan mértékű romlás jön, amire ritkán van példa
- Ezek a számok értek több mint kétmilliárd forintot
- Csőtörés a diplomáciában: két szomszédunk egymásnak feszül
- Több mint négymilliárd forint bírságot szabott ki idén a Gazdasági Versenyhivatal
A magyar autópiac jövőjét is érintheti a lipcsei szövetségi bíróság döntése, amely szerint a német önkormányzatok kitilthatják az utakról a legszennyezőbb, elsősorban dízelmotoros autókat – írja az MTI a Magyar Lízingszövetség és a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ) figyelmeztetésére hivatkozva.
A Gémosz szerint kockázatot jelent, hogy sok német háztartás megválhat tiltással fenyegetett autójától, amelyek egy része a helyi kereslet hiányában külföld, akár Magyarország felé veheti az irányt. Gablini Gábor, a GÉMOSZ elnöke szerint érdemes lenne az autókat érintő, jelenlegi adórendszer módosítását megfontolni, hogy az fokozottabban figyelembe vegye a környezetterhelést, amire számos jó európai példa van.
Több nemzetközi tanulmány szerint az adók csökkentése az egyik leghatékonyabb módszer arra, hogy a kisebb károsanyag-kibocsátással bíró gépjárművek vegyenek részt a közúti forgalomban - tette hozzá. Tóth Zoltán, a lízingszövetség főtitkára szerint a német korlátozó intézkedések hatására a magyar utakra kerülő használt autók használhatósága és értéke rendkívüli mértékben csökkenhet néhány éven belül, ami veszteséget jelent a magyar tulajdonosok számára.
A GÉMOSZ és a lízingszövetség közleménye szerint a magyar piacon eladott új autók száma 20 százalékkal, 116 ezerre nőtt tavaly, ugyanakkor a behozott használt autókból 30 százalékkal több került forgalomba, mint újakból. A használt autók között sok korszerűtlenebb, magasabb károsanyag-kibocsátású jármű van, a külföldről behozott autók 30 százaléka 15 évesnél is idősebb volt tavaly.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) csütörtökön szintén olyan intézkedéseket sürgetett, amelyek megelőznék, hogy az idős dízelautók Magyarországra kerüljenek. Emlékeztettek arra, hogy már korábban is javasolták a gépjárműadó átalakítását úgy, hogy a kisebb károsanyag-kibocsátású járművek adóelőnyben részesüljenek, illetve átfogó javaslatot tettek egy környezetvédelmi alapú gépjármű adórendszer bevezetésére.
A büdös dízelek kitiltása egyébként Budapesttel kapcsolatban is szóba jött a német döntés után, Tarlós István legkorábban 8-10 év múlva tud elképzelni egy ilyen intézkedést.
(Borítókép: Lukas Schulze / Getty Images Hungary)