3,5 évet késtek tavaly a magyar vonatok

MZS 6560
2018.04.12. 14:08 Módosítva: 2018.04.13. 13:42

Az Index közérdekű adatigényléssel fordult a MÁV-hoz, hogy kiderüljön, mennyit késtek a vonatok a tavalyi évben.

A vasúttársaság válaszából kiderült, hogy tavaly a teljes hálózaton összesen

1 831 556 percet, vagyis közel 3,5 évet késtek a személyszállító vonatok.

Ez nagyjából megegyezik a MÁV-tól megszokott átlaggal, az Index korábbi részletes adatkérése alapján a vonatok féléves bontásban 1,77 évet késtek a 2008-2014 közötti időszakban. Vagyis a nagyszabású vasúti beruházásoknak egyelőre nincs látszata a késések szempontjából.

Kapcsolódó
Hat év alatt 23 évet késett a MÁV

Hat év alatt 23 évet késett a MÁV

Ha vonatra ül, egy a nyolchoz eséllyel késni fog, és valószínűleg annyit, hogy ha átszállni akar, azt lekési. Azt hiszi, az IC a legjobb választás? Hát nem! Most mindent megtudhat a MÁV által eltüntetett 12 millió percről.

A 3,5 évnyi késést 120 423 vonat hozta össze, a pályahálózaton 2017 során 1 042 212 személyszállító vonat közlekedett, ami azt jelenti, hogy a vonatok 11,55 százaléka késett. Ez az arány is nagyjából megfeleltehető a korábbi évekének. Az egy vonatra jutó fajlagos késés így tavaly 15,2 perc lett. A legtöbbet késő, rekordervonat a januárban Esztergomnál kisiklott 2028. számú járat, amely 971 percet vesztegelt.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a MÁV olyan standard alapján (UIC) számolta ki az adatokat, amely szerint az 5 perc 59 másodperc alatt késő személyszállító vonatok még pontosnak számítanak. Ennek fényében előfordulhat, hogy valójában több késés volt az itt közöltnél, és a 2012-14-es adatokkal sem teljesen áll meg az összevetés (2012-ben ugyanis a MÁV átállt a Pályavasúti Adattárházra (PÁVA), amely már az egyperces késéseket is figyelembe veszi, az akkori adatokat is ennek alapján adták ki).

Kikértük azt is, hogy egyes meghatározó vonalakon mennyit késtek a személyszállító vonatok. Az adatok alapján látszik, hogy a késéssel leginkább fertőzött vonalak a pécsi és a szegedi, a fajlagos késés - vagyis az egy vonatra számított késés - ezeken a legdurvább. Budapest és Szeged között a személyszállító vonatok negyede nem volt pontos 2017-ben, míg Budapest és Pécs között a 28 százalékuk.

A részletes adatokat az alábbi táblázat és grafikon mutatja:

Viszonylat Pontossági késési perc Pontos vonat Nem pontos vonat Fajlagos késés* (perc)
Budapest-Vác 57 818 28 670 4 619 1,74
Budapest-Székesfehérvár 13 510 16 553 989 0,77
Budapest-Esztergom 17 271 9 223 1 162 1,66
Budapest-Siófok 17 203 4 500 1 069 3,09
Budapest-Pécs 51 826 9 454 3 698 3,94
Budapest-Szeged 30 738 4 926 1 634 4,69
Budapest-Miskolc 27 638 14 861 1 668 1,67
Budapest-Győr 44 730 17 639 3 001 2,17

*Egy vonatra, vonatcsoportra számított késési perc.

A korábbi adatok alapján a vonatok mintegy 40 százalékban az infrastruktúra fejlesztésével visszaszorítható okokból késnek: pályahiba, felsővezeték-szakadás, a biztosító berendezés meghibásodása. Ezért elméletileg lehetne akár szigifikáns hatása a vasúthálózatba ölt százmilliárdoknak, de mint az látszik, az összesített késési mutatón nem mutatkozik meg a hatás.

Ez még változhat, ugyanis a következő négy évben négyszer annyi pénzt tervez az állam elkölteni a területen, mint az előző tíz évben összesen. Számszerűsítve ez mintegy négyezer milliárd forintot jelent, ami jó esetben nem csak a haveri vállakozókörök pénztárcáján fog meglátszani, hanem a menetidők rövidülésén és a késések csökkenésén is.

Kapcsolódó
A magyar vasúton 9 milliárd forintot ér egyetlen perc

A magyar vasúton 9 milliárd forintot ér egyetlen perc

De van szakasz, ahol 40 milliárdot. Ábrákon szedtük össze, mennyiért újítjuk fel a vasúti pályákat, amelyekhez egyelőre nincs elég modern vonatunk. A vasútépítő cégeknek csak most indulhat be az üzlet igazán, 4 ezer milliárdot forítanak a területre 2022-ig.

Cikkünk megjelenése után a MÁV reagált az itt megfogalmazott állításokra. A cég szerint "jól érzékelhető fejlődésen ment át, jó irányba halad a vasúttárság a fejlesztésekkel 2012. óta", az utasok érzékelik is az előrehaladást, a MAV szerint erre bizonyíték, hogy "2,3 millióval többen utaztak vasúton 2016-ban, mint 2015-ben. 2017-ben folytatódott a kedvező tendencia, mintegy 1 millió fővel nőtt az utasszám 2016-hoz képest".

Konkrét vonalak népszerűségnövekedését is kiemelték, pl. a Budapest-Székeshehérvár-Nagykanizsa vonalon a társaság adatai szerint 2016-ról 2017-re 9,5 százalékkal nőtt a fizető utasok száma. A nyári időszakban a balatoni utasszám 8,6%-kal, a bevétel pedig 10%-kal növekedett. [Az utóbbi vonal esetében 2011 volt a felújítás előtti utolsó év, amikor végig közlekedtek szerelvények a vonalon. Ehhez viszonyítva 2016-ban 56 százalékkal több, összesen 3,2 millió fizető utast szállított a MÁV-START az esztergomi vonalon. 2017-ben pedig 6,6 százalékkal utaztak többen (3,4 millióan), mint tavalyelőtt.]

A pontossági mérőszámokkal kapcsolatban azt írták, "2012-ben és 2013-ban 86%-os, illetve 84%-os volt ez az adat, 2016-ban az elővárosi és regionális járatok pontossági mérőszáma, azaz menetrendszerűsége már 92,35%, az összes vonat menetrendszerűsége pedig 90,72% volt. Szintén az összes járat esetében 2017-ben 88,3%-ot, míg az idei első negyedévben 91,2%-ot mutatott a menetrendszerűség".

A vasúttársaság közölte, hogy általunk kikért vonalakon az utóbbi évtizedben nem végeztek jelentős pályafelújítást, vagy az folyamatban van (például a Budapest–Vác, a Budapest–Pécs, a Budapest–Szeged, és Budapest–Hatvan–Miskolc, Budapest–Győr vonalak), ezért nem látszanak az eredmények.

Borítókép: Molnár Zsolt / Index.

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
Debreciner: Több vízhez jutnak Debrecenben az akkugyárak, mint a kiszáradó tavak

Debreciner: Több vízhez jutnak Debrecenben az akkugyárak, mint a kiszáradó tavak

A kínai EVE Power akkumulátorgyár engedélyezési dokumentuma alapján egyértelmű a képlet.

február 17., 16:28

  • Gazdaság
Nagy dobásra készül a 4iG, újra a SpaceX-szel tárgyaltak Washingtonban

Nagy dobásra készül a 4iG, újra a SpaceX-szel tárgyaltak Washingtonban

A decemberi mar-a-lagói találkozó után folytatódtak a megbeszélések.

február 19., 10:42

  • Címlapon
Gőzerővel zajlik a munka, hamarosan rá sem ismerünk Tokaj belvárosára

Gőzerővel zajlik a munka, hamarosan rá sem ismerünk Tokaj belvárosára

Több milliárd forint kormányzati támogatás érkezett a történelmi léptékű fejlesztésekhez.

1 órája

  • Gazdaság
Nagy Márton elmondta, mikor érkeznek a hatósági árak

Nagy Márton elmondta, mikor érkeznek a hatósági árak

A nemzetgazdasági miniszter szerint az infláció a legrosszabb dolog a világon.

1 órája

  • Gazdaság
Pénzeső érkezik, 16,5 milliárd forintra lehet pályázni

Pénzeső érkezik, 16,5 milliárd forintra lehet pályázni

Közvetve akár évi 80-100 milliárd forint pluszjövedelmet jelenthetnek a mezőgazdaság számára.

február 18., 13:50

  • Gazdaság
Rekordközelben termeltek hétfőn az ipari naperőművek

Rekordközelben termeltek hétfőn az ipari naperőművek

Magyarország a termelésben és tárolásban is élenjáró szerepre tör a minisztérium szerint.

február 18., 17:55

  • Gazdaság
Romániai céget vásárol fel a Duna Aszfalt Zrt.

Romániai céget vásárol fel a Duna Aszfalt Zrt.

Az adásvétel értékét a felek nem hozták nyilvánosságra.

február 19., 07:19

  • Gazdaság
Jobbegyenessel ütnék ki az amerikai–magyar kapcsolatok méregfogát

Jobbegyenessel ütnék ki az amerikai–magyar kapcsolatok méregfogát

Már a republikánusok asztalán van a kettős adóztatás elkerülésének kérdése.

február 18., 09:04

  • Gazdaság
Lerántották a leplet: ilyen lesz a béke utáni Magyarország

Lerántották a leplet: ilyen lesz a béke utáni Magyarország

Belekóstoltunk, milyen az, ha közelít az orosz–ukrán háború lezárása.

február 19., 11:45

  • Gazdaság
Lipők Sándor: A települések kétharmada a szolidaritási hozzájárulás nyertese

Lipők Sándor: A települések kétharmada a szolidaritási hozzájárulás nyertese

A polgármester szerint a települések bevételeit elsősorban az iparűzési adó határozza meg.

február 17., 15:52

  • Címlapon
Gyurcsány Ferenc közveszélyes kiskakast és technácit emlegetve szállt bele Orbán Viktorba és Donald Trumpba

Gyurcsány Ferenc közveszélyes kiskakast és technácit emlegetve szállt bele Orbán Viktorba és Donald Trumpba

„A Titanic süllyed, a kapitány italt és zenét rendel” – a Demokratikus Koalíció elnöke is évet értékelt.

1 órája

  • Gazdaság
Nemzetgazdasági Minisztérium: Magyar Péter a programját felírhatja egy WC-papírra

Nemzetgazdasági Minisztérium: Magyar Péter a programját felírhatja egy WC-papírra

Itt a válasz a Tisza Párt elnökének a kijelentéseire.

február 16., 11:47

  • Címlapon
Orbán Viktor: Vannak dolgok, amikben nem engedhetünk, és nem is fogunk

Orbán Viktor: Vannak dolgok, amikben nem engedhetünk, és nem is fogunk

A miniszterelnök felsorolta az öt nagy csatát, amiben a kormány vitézkedik Brüsszellel szemben.

6 perce

  • Gazdaság
Óriási pénzek mozdulhatnak meg: a miniszterek ide adhatják le a vagyonukat

Óriási pénzek mozdulhatnak meg: a miniszterek ide adhatják le a vagyonukat

Bemutatjuk a bizalmi vagyonkezelés hátterét.

február 17., 15:11

  • Gazdaság
Meglepő dolgokra licitálhatnak a NAV árverésén

Meglepő dolgokra licitálhatnak a NAV árverésén

Csaknem 1700 tárgy közül lehet válogatni.

február 17., 14:16

  • Gazdaság
Elfogadták Brüsszelben Magyarország középtávú költségvetési tervét

Elfogadták Brüsszelben Magyarország középtávú költségvetési tervét

Nagy Márton közölte a részleteket.

február 19., 13:14

  • Címlapon
Gurul a Száva fölött az elveszejtett szerelem

Gurul a Száva fölött az elveszejtett szerelem

Őrült nagy dobás lesz a keleti blokk találkozása a Nyugattal.

12 perce

  • Címlapon
Puzsér Róbert: A pedofília megértésének visszautasítása nem oldja meg a problémákat

Puzsér Róbert: A pedofília megértésének visszautasítása nem oldja meg a problémákat

A publicista nem számított arra, hogy Rogán Antal és Magyar Péter közösen vádolja „kabátlopással”.

17 perce

  • Gazdaság
Szijjártó Péter: Új szintre léphet a magyar–kazah együttműködés

Szijjártó Péter: Új szintre léphet a magyar–kazah együttműködés

A nukleáris energia területén is lehetőség nyílik a közös munkára.

február 17., 11:02

  • Gazdaság
Ez már rémálom: újabb banki díjemelések jönnek

Ez már rémálom: újabb banki díjemelések jönnek

Már kilenc bank jelentette be az inflációs díjemelését.

február 17., 09:52

  • Gazdaság
Rémes járvány sújtja Amerikát, már Európát is elérte

Rémes járvány sújtja Amerikát, már Európát is elérte

A kereskedelemben is látszik a hatása, mennyiségi korlátozásokkal próbálják orvosolni a problémát.

február 16., 18:16

  • Gazdaság
Befuccsolni látszik a Tesla Cybertruck-üzlete, óriási akciókat jelentettek be

Befuccsolni látszik a Tesla Cybertruck-üzlete, óriási akciókat jelentettek be

Eddig nem látott árengedményekkel szórnák ki a készleteket.

február 16., 17:49

  • Címlapon
Nem jöttek be a nagy mellek és a szűk egyenruhák, a csőd szélére került Amerika ikonikus étteremlánca

Nem jöttek be a nagy mellek és a szűk egyenruhák, a csőd szélére került Amerika ikonikus étteremlánca

A vállalat 300 millió dolláros adósságot halmozott fel.

7 órája