
További Gazdaság cikkek
-
Nagy Márton elmondta, mikor érkeznek a hatósági árak
- Gőzerővel zajlik a munka, hamarosan rá sem ismerünk Tokaj belvárosára
- Kiszámolták, mennyivel nőhet egy háromgyermekes család jövedelme Orbán Viktor bejelentése után
- Közeledik egy fontos határidő a NAV-nál, jelentős segítségre hívták fel az érintettek figyelmét
- Öveket becsatolni, Orbán Viktor elmondta, mi következik
Az Index közérdekű adatigényléssel fordult a MÁV-hoz, hogy kiderüljön, mennyit késtek a vonatok a tavalyi évben.
A vasúttársaság válaszából kiderült, hogy tavaly a teljes hálózaton összesen
1 831 556 percet, vagyis közel 3,5 évet késtek a személyszállító vonatok.
Ez nagyjából megegyezik a MÁV-tól megszokott átlaggal, az Index korábbi részletes adatkérése alapján a vonatok féléves bontásban 1,77 évet késtek a 2008-2014 közötti időszakban. Vagyis a nagyszabású vasúti beruházásoknak egyelőre nincs látszata a késések szempontjából.
Hat év alatt 23 évet késett a MÁV
Ha vonatra ül, egy a nyolchoz eséllyel késni fog, és valószínűleg annyit, hogy ha átszállni akar, azt lekési. Azt hiszi, az IC a legjobb választás? Hát nem! Most mindent megtudhat a MÁV által eltüntetett 12 millió percről.
A 3,5 évnyi késést 120 423 vonat hozta össze, a pályahálózaton 2017 során 1 042 212 személyszállító vonat közlekedett, ami azt jelenti, hogy a vonatok 11,55 százaléka késett. Ez az arány is nagyjából megfeleltehető a korábbi évekének. Az egy vonatra jutó fajlagos késés így tavaly 15,2 perc lett. A legtöbbet késő, rekordervonat a januárban Esztergomnál kisiklott 2028. számú járat, amely 971 percet vesztegelt.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a MÁV olyan standard alapján (UIC) számolta ki az adatokat, amely szerint az 5 perc 59 másodperc alatt késő személyszállító vonatok még pontosnak számítanak. Ennek fényében előfordulhat, hogy valójában több késés volt az itt közöltnél, és a 2012-14-es adatokkal sem teljesen áll meg az összevetés (2012-ben ugyanis a MÁV átállt a Pályavasúti Adattárházra (PÁVA), amely már az egyperces késéseket is figyelembe veszi, az akkori adatokat is ennek alapján adták ki).
Kikértük azt is, hogy egyes meghatározó vonalakon mennyit késtek a személyszállító vonatok. Az adatok alapján látszik, hogy a késéssel leginkább fertőzött vonalak a pécsi és a szegedi, a fajlagos késés - vagyis az egy vonatra számított késés - ezeken a legdurvább. Budapest és Szeged között a személyszállító vonatok negyede nem volt pontos 2017-ben, míg Budapest és Pécs között a 28 százalékuk.
A részletes adatokat az alábbi táblázat és grafikon mutatja:
Viszonylat | Pontossági késési perc | Pontos vonat | Nem pontos vonat | Fajlagos késés* (perc) |
Budapest-Vác | 57 818 | 28 670 | 4 619 | 1,74 |
Budapest-Székesfehérvár | 13 510 | 16 553 | 989 | 0,77 |
Budapest-Esztergom | 17 271 | 9 223 | 1 162 | 1,66 |
Budapest-Siófok | 17 203 | 4 500 | 1 069 | 3,09 |
Budapest-Pécs | 51 826 | 9 454 | 3 698 | 3,94 |
Budapest-Szeged | 30 738 | 4 926 | 1 634 | 4,69 |
Budapest-Miskolc | 27 638 | 14 861 | 1 668 | 1,67 |
Budapest-Győr | 44 730 | 17 639 | 3 001 | 2,17 |
*Egy vonatra, vonatcsoportra számított késési perc.
A korábbi adatok alapján a vonatok mintegy 40 százalékban az infrastruktúra fejlesztésével visszaszorítható okokból késnek: pályahiba, felsővezeték-szakadás, a biztosító berendezés meghibásodása. Ezért elméletileg lehetne akár szigifikáns hatása a vasúthálózatba ölt százmilliárdoknak, de mint az látszik, az összesített késési mutatón nem mutatkozik meg a hatás.
Ez még változhat, ugyanis a következő négy évben négyszer annyi pénzt tervez az állam elkölteni a területen, mint az előző tíz évben összesen. Számszerűsítve ez mintegy négyezer milliárd forintot jelent, ami jó esetben nem csak a haveri vállakozókörök pénztárcáján fog meglátszani, hanem a menetidők rövidülésén és a késések csökkenésén is.
A magyar vasúton 9 milliárd forintot ér egyetlen perc
De van szakasz, ahol 40 milliárdot. Ábrákon szedtük össze, mennyiért újítjuk fel a vasúti pályákat, amelyekhez egyelőre nincs elég modern vonatunk. A vasútépítő cégeknek csak most indulhat be az üzlet igazán, 4 ezer milliárdot forítanak a területre 2022-ig.
Cikkünk megjelenése után a MÁV reagált az itt megfogalmazott állításokra. A cég szerint "jól érzékelhető fejlődésen ment át, jó irányba halad a vasúttárság a fejlesztésekkel 2012. óta", az utasok érzékelik is az előrehaladást, a MAV szerint erre bizonyíték, hogy "2,3 millióval többen utaztak vasúton 2016-ban, mint 2015-ben. 2017-ben folytatódott a kedvező tendencia, mintegy 1 millió fővel nőtt az utasszám 2016-hoz képest".
Konkrét vonalak népszerűségnövekedését is kiemelték, pl. a Budapest-Székeshehérvár-Nagykanizsa vonalon a társaság adatai szerint 2016-ról 2017-re 9,5 százalékkal nőtt a fizető utasok száma. A nyári időszakban a balatoni utasszám 8,6%-kal, a bevétel pedig 10%-kal növekedett. [Az utóbbi vonal esetében 2011 volt a felújítás előtti utolsó év, amikor végig közlekedtek szerelvények a vonalon. Ehhez viszonyítva 2016-ban 56 százalékkal több, összesen 3,2 millió fizető utast szállított a MÁV-START az esztergomi vonalon. 2017-ben pedig 6,6 százalékkal utaztak többen (3,4 millióan), mint tavalyelőtt.]
A pontossági mérőszámokkal kapcsolatban azt írták, "2012-ben és 2013-ban 86%-os, illetve 84%-os volt ez az adat, 2016-ban az elővárosi és regionális járatok pontossági mérőszáma, azaz menetrendszerűsége már 92,35%, az összes vonat menetrendszerűsége pedig 90,72% volt. Szintén az összes járat esetében 2017-ben 88,3%-ot, míg az idei első negyedévben 91,2%-ot mutatott a menetrendszerűség".
A vasúttársaság közölte, hogy általunk kikért vonalakon az utóbbi évtizedben nem végeztek jelentős pályafelújítást, vagy az folyamatban van (például a Budapest–Vác, a Budapest–Pécs, a Budapest–Szeged, és Budapest–Hatvan–Miskolc, Budapest–Győr vonalak), ezért nem látszanak az eredmények.
Borítókép: Molnár Zsolt / Index.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Debreciner: Több vízhez jutnak Debrecenben az akkugyárak, mint a kiszáradó tavak
A kínai EVE Power akkumulátorgyár engedélyezési dokumentuma alapján egyértelmű a képlet.
február 17., 16:28
- Gazdaság
Nagy Márton belengetett egy új javaslatcsomagot, hatalmas változások jönnek bizonyos kiadásokban
Most tárgyalják Brüsszelben.
február 18., 13:32
- Gazdaság
Nagy dobásra készül a 4iG, újra a SpaceX-szel tárgyaltak Washingtonban
A decemberi mar-a-lagói találkozó után folytatódtak a megbeszélések.
február 19., 10:42
- Mindeközben
Harsányi Levente: Lelkiismeret-furdalásom volt amiatt, hogy nem töltöttem elég időt a gyerekeimmel
4 perce
- Címlapon
Gőzerővel zajlik a munka, hamarosan rá sem ismerünk Tokaj belvárosára
Több milliárd forint kormányzati támogatás érkezett a történelmi léptékű fejlesztésekhez.
1 órája
- Gazdaság
Nagy Márton elmondta, mikor érkeznek a hatósági árak
A nemzetgazdasági miniszter szerint az infláció a legrosszabb dolog a világon.
1 órája
- Gazdaság
Pénzeső érkezik, 16,5 milliárd forintra lehet pályázni
Közvetve akár évi 80-100 milliárd forint pluszjövedelmet jelenthetnek a mezőgazdaság számára.
február 18., 13:50
- Gazdaság
Rekordközelben termeltek hétfőn az ipari naperőművek
Magyarország a termelésben és tárolásban is élenjáró szerepre tör a minisztérium szerint.
február 18., 17:55
- Gazdaság
Romániai céget vásárol fel a Duna Aszfalt Zrt.
Az adásvétel értékét a felek nem hozták nyilvánosságra.
február 19., 07:19
- Gazdaság
Jobbegyenessel ütnék ki az amerikai–magyar kapcsolatok méregfogát
Már a republikánusok asztalán van a kettős adóztatás elkerülésének kérdése.
február 18., 09:04
- Mindeközben
Mihályfi Lucáról előkerült valami az internet mély bugyraiból, súlyos dologgal vádolják
4 órája
- Gazdaság
Nagy üzletre készül Magyarország, széket kér Orbán Viktor a nagyhatalmak asztalánál
Bejelentést tett a kormány.
február 19., 09:04
- Gazdaság
Lerántották a leplet: ilyen lesz a béke utáni Magyarország
Belekóstoltunk, milyen az, ha közelít az orosz–ukrán háború lezárása.
február 19., 11:45
- Gazdaság
Lipők Sándor: A települések kétharmada a szolidaritási hozzájárulás nyertese
A polgármester szerint a települések bevételeit elsősorban az iparűzési adó határozza meg.
február 17., 15:52
- Címlapon
Gyurcsány Ferenc közveszélyes kiskakast és technácit emlegetve szállt bele Orbán Viktorba és Donald Trumpba
„A Titanic süllyed, a kapitány italt és zenét rendel” – a Demokratikus Koalíció elnöke is évet értékelt.
1 órája
- Gazdaság
Nemzetgazdasági Minisztérium: Magyar Péter a programját felírhatja egy WC-papírra
Itt a válasz a Tisza Párt elnökének a kijelentéseire.
február 16., 11:47
- Mindeközben
IQ-tesztnek veti alá az első randin kiszemeltjeit egy fiatal nő, de csúnyán visszaüt a terve
5 órája
- Címlapon
Orbán Viktor: Vannak dolgok, amikben nem engedhetünk, és nem is fogunk
A miniszterelnök felsorolta az öt nagy csatát, amiben a kormány vitézkedik Brüsszellel szemben.
6 perce
- Gazdaság
Óriási pénzek mozdulhatnak meg: a miniszterek ide adhatják le a vagyonukat
Bemutatjuk a bizalmi vagyonkezelés hátterét.
február 17., 15:11
- Gazdaság
Meglepő dolgokra licitálhatnak a NAV árverésén
Csaknem 1700 tárgy közül lehet válogatni.
február 17., 14:16
- Címlapon
Kiszámolták, mennyivel nőhet egy háromgyermekes család jövedelme Orbán Viktor bejelentése után
Fény derült a pluszbevételek összegére.
2 órája
- Gazdaság
Elfogadták Brüsszelben Magyarország középtávú költségvetési tervét
Nagy Márton közölte a részleteket.
február 19., 13:14
- Címlapon
Kijev reagált: olyan ügyben utasított el egy kérést, ami kulcsfontosságú volt Washingtonnak
7 órája
- Mindeközben
Rekordösszegű vásárlás a Kincsvadászokban, ez a régiség kelt el eddig a legdrágábban
tegnap, 21:02
- Mindeközben
Nagy Ervin szerint az RTL elfelejtette őt: „Lehet, hogy lejárt ott kicsit a mandátumom”
tegnap, 19:40
- Címlapon
Gurul a Száva fölött az elveszejtett szerelem
Őrült nagy dobás lesz a keleti blokk találkozása a Nyugattal.
12 perce
- Mindeközben
Igazi zseni ez a 4 éves kisfiú, különleges képességén már nem csak szülei, de a netezők is ámulnak
tegnap, 18:02
- Címlapon
Puzsér Róbert: A pedofília megértésének visszautasítása nem oldja meg a problémákat
A publicista nem számított arra, hogy Rogán Antal és Magyar Péter közösen vádolja „kabátlopással”.
17 perce
- Gazdaság
Szijjártó Péter: Új szintre léphet a magyar–kazah együttműködés
A nukleáris energia területén is lehetőség nyílik a közös munkára.
február 17., 11:02
- Gazdaság
Ez már rémálom: újabb banki díjemelések jönnek
Már kilenc bank jelentette be az inflációs díjemelését.
február 17., 09:52
- Gazdaság
Rémes járvány sújtja Amerikát, már Európát is elérte
A kereskedelemben is látszik a hatása, mennyiségi korlátozásokkal próbálják orvosolni a problémát.
február 16., 18:16
- Gazdaság
Befuccsolni látszik a Tesla Cybertruck-üzlete, óriási akciókat jelentettek be
Eddig nem látott árengedményekkel szórnák ki a készleteket.
február 16., 17:49
- Mindeközben
Újabb sztárpár a láthatáron, ez a színésznő csavarhatta el Andrew Garfield fejét
tegnap, 14:57
- Címlapon
Nem jöttek be a nagy mellek és a szűk egyenruhák, a csőd szélére került Amerika ikonikus étteremlánca
A vállalat 300 millió dolláros adósságot halmozott fel.
7 órája