Újra magyar tulajdonban az Extreme Digital
További Gazdaság cikkek
- Újraindult az olajszállítás a Barátság kőolajvezetéken
- Munkaidőn kívül buktatott le egy adóellenőr egy karácsonyfadíszeket áruló vállalkozót
- Kiderült, hány luxusautót adtak el novemberben Magyarországon
- 320 ezer bankkártyát hív vissza az OTP Bank külföldön
- Történelmi mélypontra került a forint, Orbán Viktor rámutatott a forintgyengülés felelőseire
Az Extreme Digital (ED) magyar tulajdonosai (Várkonyi Balázs és Kelemen Gyula) visszavásárolják az Extreme Digital 50,4 százalékát a dél-afrikai tulajdonostárstól, a Steinhoff Internationaltól. A dél-afrikai csoport 2015 óta volt tulajdonostárs az elektronikai cikkek kereskedelmével foglalkozó online és offline üzletekkel is rendelkező csoportban.
Hogy mennyiért szállt be anno a Steinhoff és mennyibe került a kivásárlás, azt a vevők nem árulták el, de úgy tudjuk, hogy amint a Steinhoff nemzetközi problémái kipattantak, Várkonyi Balázsék keresték meg a Steinhoff vezetőit, ami eleinte nem is volt egyszerű, mert a botrány kirobbanása után nagyon gyorsan változott a cég vezetése, nehezen alakult ki, hogy ki is a kompetens tárgyaló.
Szerencsére azért a rendkívül eladósodott Steinhoff International részéről is volt eladási szándék, mert a johannesburgi központ úgy döntött, hogy a főtevékenységén kívüli üzleteiből pénzt csinál. Ilyen volt az Extreme Digital, egy román plázacég, de más ingatlanok is az eladás sorsára jutottak. Az Index kérdésére Várkonyi Balázs annyit azért mondott az árazásról, hogy
azt gondolom, hogy nem jártunk rosszul az üzlettel, de piaci árat fizettünk és az Extreme Digital természetesen sokat ér.
A megállapodás a Steinhoff korábbi 15 millió eurós tőkeemelését is rendezi valamiképpen.
Mi volt a baj?
A Steinhoff problémáiról itt és itt is írtunk, de alapvetően az volt a probléma, hogy a folyamatos akvizíciós kényszerben levő csoport az újabb felvásárlásokhoz felvett hitelekből pótolta a korábbi lyukakat, és miközben 60 cégéből 55 nyereséges volt, az eladósodása valójában sokkal nagyobb volt, mint amit láttatott. Állítólag leginkább egy osztrák céggel, az XXXLutz-cal (amely Magyarországon is jelen van, például Mömax, illetve Möbelix márkáival) vívott durva gazdasági versenyfutás hajszolta be a céget a finanszírozhatatlan terjeszkedésbe.
A KPMG Europe kiszúrta a könyvelési trükköket és nem írta alá a mérleget, így nem lehetett lezárni a 2017 szeptemberében zárult üzleti évet és a tőzsdei felügyeletek is vizsgálódni kezdtek, A 60 céggel bíró csoport legtöbb cége nyereséges, de az integráció során nagyobbnak mutatta volna magát. Azt hallottuk, hogy a Steinhoff-sztori vége nem csőd lesz, mert az nem érdeke senkinek, de az ED már nem várja meg, hogy a dolgok rendeződjenek.
Az online kereskedelemben ugyanis gyorsan kell reagálni, ezért a cég magyar vezetői úgy érezték, hogy reputáció szempontjából a zavaros és bizonytalan helyzet káros (a cég sok megkeresést kapott, elsősorban a hitelbiztosítóktól, illetve a kereskedelmi partnerektől, bankoktól), ezért vették vissza a céget, amely immár száz százalékban magyar kézben van, Várkonyi és Kelemen 50-50 százalékban birtokolt cége, az ED Group a száz százalékos tulajdonos. Mind a ketten aktívak, Várkonyi a stratégia és a kereskedelem, Kelemen az operatív működés vezetője,
Elválás
A Steinhoff amúgy eredetileg bútorkereskedő cég volt, az IKEA után a világ második legnagyobb bútorkereskedő csoportja, itthon a Kika és a Pepco csoportok tartoznak még hozzá. Szinergiák voltak a csoportban, mert 2017-ben például az Extreme Digital Soroksáron és Budaörsön nyitott üzletet, mindkettőt egy Kika-áruházban. Úgy tudjuk, hogy az üzleti alapú szerződéseket a tulajdonosváltás nem befolyásolja, és Várkonyi Balázs nem tart attól, hogy a szintén nyereséges Kika-üzletek a jövőben ne működnének.
Az ED expanziója amúgy nagyon gyors, tavalyi 35 milliárd forintos forgalma 19 százalékos növekedést jelent, Magyarország mellett 7 országban van jelen a csoport online üzletekkel, de Romániában már fizikai boltjai is vannak és nemsokára Zágrábban is nyílik egy üzlet.
A társaság értékesítésének egyik specialitása a hibrid, vagy omnichannel értékesítési modell, vagyis az online és az offline eladás ötvözése. Jellemző vásárlói magatartás az, amikor a fogyasztó kinézi és megrendeli a terméket a telefonján, de azonnal elszalad valamelyik ED-üzletbe és a leggyorsabb termékhez jutás érdekében a boltban fejezi be a vásárlást.
Arra a kérdésre, hogy a jövőben lesz-e tőkeerős tulajdonostársa a magyaroknak, Várkonyi nyitva hagyta a választ:
ha valaki megkeres minket, azzal biztosan el fogunk beszélgetni és keressük a közös nevezőt.”