Debrecenben épít gyárat a BMW
További Gazdaság cikkek
-
Ez lehet az ígéret földje a magyar gazdaság számára, ám locsolni kellene
- Berendelte a mobilszolgáltatókat Nagy Márton, elvárásokat is támasztott feléjük
- Meghozták a döntést: megvan az Év Magyar Autója 2025
- Tízezreket érintő új protokoll született az egészségügyben
- Benyújtották az ATM-ekről szóló törvényjavaslatot, az önkormányzatokra is nagy feladat hárul
Gyárat épít a BMW német autógyártó vállalat Debrecenben – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. Az MTI jelentése szerint a német autógyártó több mint egymilliárd euróért, vagyis több mint 320 milliárd forintért fejleszt majd a városban, és már a beruházás elején több mint ezer új munkahelyet hoz majd a hajdú-bihari megyeszékhelyre.

Szijjártó közölte: a város melletti 400 hektáros területen a legmodernebb autóipari gyártási technológiákkal, egy gyártósoron állítanak elő hagyományos és elektromos meghajtású autókat. A gyárban évi 150 ezer autó készülhet.
A kormány 14 hónapja tárgyalt a BMW-vel, amely több európai várost is megvizsgált lehetséges helyszínként.
A külügyminiszer a beruházás bejelentésekor arról beszélt, hogy a világgazdaságban olyan gyors és mély változások zajlanak, hogy modern kori ipari forradalomról lehet beszélni, amelyben a vállalatok versenyben állnak az új technológiák alkalmazásáért, az országok pedig a beruházásokért. Magyarország pedig benevezett ebbe a versenybe, többek között az alacsony adókkal, a rugalmas munkaerő-szabályozással, a duális szakképzéssel és a színvonalas informatikai, műszaki képzésekkel.
Szijjártó kijelentette: mára megkérdőjelezhetetlenné vált a magyar és a német gazdasági együttműködés, hiszen mintegy hatezer német vállalat csaknem háromszázezer magyar embernek ad munkát.
Meggyőződésem, hogy Debrecent teljes egészében dinamizálni fogja a BMW és a város együttműködése.
Ezt már Papp László, Debrecen fideszes polgármestere mondta a beruházásról, hozzátéve, hogy a BMW döntése a város gazdaságfejlesztési stratégiájának sikerét bizonyítja. A polgármester hozzátette: a beruházás bejelentése után újra kell gondolni a település jövőjéről alkotott elképzeléseket, elő kell készíteni a fejlesztési területet, oktatásfejlesztési feladatokat kell megoldani, és át kell gondolni a város következő éveinek fejlesztési és gazdaságfejlesztési stratégiáit is.
A BMW közleménye szerint részben infrastruktúrája, logisztikai kapcsolatai és a BMW meglévő beszállítói hálózatának elhelyezkedése miatt esett Debrecenre a választásuk. A környék szakképzett munkaereje szintén jelentős előny volt a helyszín kiválasztáskor. A közlemény szerint
az ezer új gyári munkahely mellett számos új munkalehetőség lesz a beszállítóknál és egyéb szolgáltatóknál.
A BMW-nek jelenleg 14 országban 30 gyáregysége van, ebből 16 van Európában, azon belül öt Németországban és három Nagy-Britanniában. Ezenkívül a cégnek két üzeme van az Egyesült Államokban, kettő Latin-Amerikában és három Ázsiában. A cég közleménye szerint tavaly 1,1 millió autót adott el Európában, ezzel a kontinensen értékesíti az autóinak 45 százalékát.
Arról, hogy a BMW gyárat építhet Magyarországon, már jó ideje pletykáltak, sőt, három éve el is terjedt a sajtóban, hogy megszületett a megállapodás. Erről akkor kiderült, hogy nem volt igaz.
Az új gyárral tovább erősödik az autóipar dominanciája Magyarországon, ami már eddig is az ország legfontosabb iparágának mondható. 2017-ben a járműgyártás részesedése több mint 8 ezer milliárd forintot tett ki, ezzel messze ez a szektor járult hozzá leginkább az ipari termeléshez, 2018-ban pedig a teljes ipari termelés több mint 27 százalékát teszi ki. Tavaly 472 ezer autót gyártottak le a Mercedes kecskeméti, az Audi győri, a Suzuki esztergomi és az Opel szentgotthárdi gyárában – ez az EU-ban legyártott 19 millió autó 2,8 százaléka.
Az autóipar már annyira kiemelt iparág, hogy pár éve, a Volkswagen dízelbotránya alatt Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter még arról beszélt, hogy nem jó, ha az ország ilyen szinten függ egyetlen iparágtól. Akkor, 2015-ben azt is közölte, hogy kormány csökkenteni akarja a gazdaság egyoldalú függőségét az autóipar teljesítményének hullámzásától. Ez a függőség 2016 elején látszott igazán, amikor az Audi gyártósorának átállítása miatt csökkent a termelés, és emiatt, no meg az uniós források kiesése miatt bezuhant a magyar GDP. Hogy a nyugati autóipartól való függés áldás vagy átok-e a magyar gazdaságnak, arról itt írtunk részletesebben.
Áldás vagy átok Magyarország autóipari függősége?
Magyarország a régiós országok között is olcsónak számít, és ez a különbség pedig csak növekedett a válság óta.
A beruházás részletei még nem ismertek, például az sem, hogy milyen feltételekkel vagy kedvezményekkel jön Magyarországra a BMW, de amennyire az ilyen beruházásokat ismerjük, a kormány valószínűleg óriási adókedvezményekkel és támogatásokkal csábította a vállalatot. Ahogy arról korábban írtunk, Magyarország az EU-s átlaghoz képest is sokat költ nagyberuházások támogatására, ami jellemzően azt jelenti, hogy német multiknak ad elég sok ingyenpénzt a kormány autóipari állásokért. A német cégek kapják messze a legtöbb ilyen támogatást, 2010 óta a multiknak adott pénz 27 százaléka landolt német cégeknél.
Amikor a kormány nem harcol a multik ellen, pénzzel tömi őket
Nagyjából 5,5 millióval támogatta a kormány a nagy cégek munkahelyteremtését 2010 óta. A pénz nagy része a multiknak megy és az autóiparra. Bőven az uniós átlagon felül pénzeljük a nagyvállalatokat.
Ha úgy fogjuk fel ezeket a támogatásokat, hogy autóipari munkahelyeket vesz a kormány, akkor meg kell állapítanunk, egy-egy ilyen munkahely egyáltalán nem olcsó. Ha az egy munkahelyre jutó támogatás összege alapján listázzuk a projekteket, abból az derül ki, hogy a legdrágábban az Auditól vásárolt munkahelyeket a kormány: az Audi 2008-as 5,3 milliárdos támogatása összesen csak 150 munkahelyet hozott létre, ami azt jelenti, hogy egy munkahely nagyjából 35 millió forintba került ebben az esetben. Persze azért ebből a pénzből magyar cégeknek is jutott, a nagy autógyárak beszállítóinak nagy része ugyanis magyar vállalkozás.
Az is megválaszolatlan kérdés, hogy ki fog majd dolgozni a BMW gyárában, amikor már a meglévő autógyárak is nehezen találnak munkaerőt. Nem kizárt, hogy a BMW is úgy jár majd, mint pár egyéb üzem az ország keleti felén, és ukrán munkásokkal kell majd kipótolnia a hiányzó munkaerőt. Ez viszont azt is jelentené, hogy a kormány valójában bevándorlóknak vásárol munkahelyet.
Magyarországon a rendszerváltás óta van autógyártás, az első külföldi tulajdonú autógyár, a Suzuki 1991-ben kezdte el megépíteni esztergomi gyárát, egy év múlva pedig el is készült Magyarországon az első Suzuki Swift. Ugyanebben az évben az Opel szentgotthárdi gyárában is elkészült az első autó. Az Audi győri leányvállalata 1993-ban alakult, a BMW előtti legutóbbi érkező, a Mercedes pedig 2008-ban nyitotta meg a gyárát Kecskeméten.

Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Jó hír az elektromos autókat vásárlóknak, meghosszabbította a szaktárca a támogatási programot
Novemberig igényelhető a támogatás.
március 29., 10:57
- Gazdaság
Mindenki örül az olcsóbb élelmiszernek, de nem lehetünk elég óvatosak
Közös a cél, hogy a fogyasztók kevésbé érezzék magukat kiszolgáltatottnak.
március 29., 08:26
- Gazdaság
Ez lehet az ígéret földje a magyar gazdaság számára, ám locsolni kellene
A paripa és a fegyver adott a magyar gazdaság kitöréséhez, már csak a pénz kell.
43 perce
- Mindeközben
Zimány Linda 39 évesen sem érzi, hogy elkésett volna a családalapítással: „Minden a megfelelő időben történik az életben”
13 perce
- Mindeközben
Társai egyöntetűen szerették volna, ha Dávid Petra távozik a Farm VIP-ből, de mégsem ő esett ki
1 órája
- Címlapon
Két újabb telepen jelent meg a ragadós száj- és körömfájás, 3500 állat lehet fertőzött
Azonnal új intézkedéseket vezettek be.
1 órája
- Címlapon
Akasztják a hóhért – Gulyás Márton túl messzire ment?
Gulyás Márton a marxista–feminista kultúrkritika újrakanonizáló módszereit pörgetve igyekszik egyoldalúan újraírni a történelmet.
38 perce
- Címlapon
A rendőrség épülete elé ásta el a kábítószert egy díler a rendőrök szeme láttára
Szürreális jelenetek játszódtak le Budapesten.
2 órája
- Gazdaság
Keményen bírálják a szakértők a kormány nyugdíjkorrekcióját
Van, aki szerint az emelés csak látszatintézkedés.
március 28., 10:24
- Gazdaság
A GVH vizsgálja a Wizz Air vállalásainak teljesítését
2019-ben a hatóság számos megtévesztő gyakorlatot tárt fel a céggel kapcsolatban.
március 28., 12:00
- Gazdaság
A telefon- és internetszolgáltatások díjaiba is belenyúlhat a kormány
Az árrésstopot pedig további kategóriákra terjeszthetik ki.
március 29., 11:17
- Gazdaság
Maxon pörög a magyar munkaerőpiac, lehet azonban némi bökkenő
A kormány szerint Magyarország Európa élmezőnyéhez tartozik foglalkoztatottságban.
március 28., 09:18
- Gazdaság
Érdemes gyorsan cselekedniük az autósoknak, csütörtökön ismét változik a benzin ára
Oda kell figyelnie annak, aki feltöltené a tankot.
március 26., 10:21
- Címlapon
Terrortámadásra készültek az oroszok, beszervezett ügynökeiket is fel akarták robbantani
7 órája
- Mindeközben
Mihályfi Luca buktatta le Hegyes Bercit, aki olyan egyszerű étrenddel tartja formában magát, amit nem is gondolnánk
5 órája
- Címlapon
A jövő elkezdődött, Kína lassan bekebelezi az európai autóipart
Megérkezett a Jaecoo 7-es modellje.
43 perce
- Gazdaság
Továbbra sincs telitalálat az ötös lottón, de 14-en így is milliomosok lettek
A Luxornak ketten is örülhetnek.
március 29., 20:43
- Gazdaság
Súlyos százezrekbe fájhat az adatszolgáltatás elmulasztása: érkeznek az új bírságtételek
Ezekre érdemes figyelniük a cégeknek.
március 27., 15:39
- Gazdaság
Nagy Márton: Bővülhet az árrésstop alá tartozó termékek száma
A miniszter szerint az árrésstop a bejelentés után azonnal hat.
március 26., 10:55
- Címlapon
Hiába a hágai elfogatóparancs, sem Putyint, sem Netanjahut nem tartóztatják le Budapesten
Ma hazánkba érkezik az izraeli miniszterelnök.
7 órája
- Gazdaság
Kiszállna az MBH Bankból a magyar állam, elindultak a tárgyalások
Amerikai vállalattal indíthat részvénytranzakciót Magyarország második legnagyobb bankcsoportja.
március 27., 13:19
- Címlapon
Sztojka Attila: A digitalizáció ma már nem lehetőség, hanem elkerülhetetlen valóság
A főként svájci finanszírozással induló képzések hátrányos helyzetű magyarok digitális felzárkóztatását célozza.
19 perce
- Gazdaság
Matolcsy Györgynek búcsút intettek, Varga Mihály és Nagy Márton fontos pozíciót kapott az IMF-nél
Változásokról döntöttek a Nemzetközi Valutaalap Magyarországot képviselő kormányzótanácsában.
március 27., 09:20
- Mindeközben
Magasan viszi a prímet áprilisi tréfájával egy kisfiú, sikerült a szívbajt hoznia a kukásokra
7 órája
- Gazdaság
Továbbra is a külföldi turisták a magyar turizmus tartópillérei
Kijöttek a friss adatok, tovább zakatol a turizmus. A kormány ismét rekordévre számít.
március 27., 08:55
- Gazdaság
Pogátsa Zoltán az árrésstopról: Már az ókor óta tudjuk, hogy az állami beavatkozásnak több a kára, mint a haszna
A Levegő Munkacsoport szerint az árréstop alá eső termékek fogyasztását inkább korlátozni kellene.
március 26., 14:30
- Mindeközben
Mihalik Enikő: Amerika a ’90-es években nagyon az álmok földje volt, talán most már nem annyira
tegnap, 21:30
- Mindeközben
Szoboszlai Dominik karikagyűrűjének árától kiakadt a luxusmérő, nem aprózta el
tegnap, 20:30
- Gazdaság
Kipukkadt a lufi, visszatért a korábbi lélektani határhoz a forint
Hétfő óta ingadozik a magyar fizetőeszköz.
március 26., 11:49
- Gazdaság
Donald Trump 25 százalékos vámot vet ki az Egyesült Államokon kívül gyártott autókra
Az elnök szerint a bevételt többek között adócsökkentésre is fordítják majd.
március 27., 07:02
- Gazdaság
A Revolutot is táncba hívnák a bankok az ATM-telepítési programban
A kétezer főt meghaladó településeken racionális lehet a készpénzkiadó automaták telepítése.
március 27., 13:56
- Gazdaság
Az adóhatóság nem kegyelmez azoknak, akik ezeket csinálják
A bírság ugyanakkor elkerülhető, van rá mód.
március 27., 06:12
- Címlapon
Berendelte a mobilszolgáltatókat Nagy Márton, elvárásokat is támasztott feléjük
A tárcavezető posztja szerint az első egyeztetés zajlik.
2 órája