Menyhért, Mirjam
18 °C
33 °C

Hegyekben állnak az eladatlan autók a VW-nél

GettyImages-850077484
2018.08.05. 13:52 Módosítva: 2018-08-05 13:52:24

Felfüggesztette a német Volkswagen csoport (VW) az elektromos, hibrid és gázüzemű autók eladását, mert nehezen készül fel az üzemanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékek megállapítására szolgáló új nemzetközi szabványra (WLTP) - írta a Welt am Sonntag című vasárnapi német lap.

hibrid és gázüzemű autókra már rendeléseket sem vesznek fel, elektromosakat 2019 elejétől tudnak majd ismét szállítani

A gondot az okozza, hogy nincs elég mérőállomás és szakember az új szabványnak megfelelő típusengedélyek kiváltásához. Az elektromos, a hibrid és a gázüzemű modellek pedig a hagyományos meghajtású kocsiknál kevésbé kelendőek, ezért éppen ezeket a környezetbarát modelleket kellett hátra sorolni.

Mint a lap megírta, a VW-nak nagyjából 260 modellvariációt kell levizsgáztatnia és engedélyeztetnie, de a névadó Volkswagen márka esetében még csak 4 modellhez, az Audinál 7 modellhez szerezték meg az engedélyt. A BMW-nél és a Mercedesnél egyaránt száznál is több modellt vizsgáztattak le.

Herbert Diess vezérigazgató szerint a politikai döntéshozók a hibásak, rosszul készítették elő az új szabvány bevezetését, a megszokott két-három év helyett csak másfél évet adtak a gyártóknak a felkészülésre. A Welt am Sonntag szerint viszont ez csak az egyik fő tényező, a VW-nál kialakult "káosz" annak is tulajdonítható, hogy a szakembereket lefoglalja a cég 2015-ben kirobbant dízelbotrányából adódó feladat, az érintett modellek motorvezérlő szoftverjének átalakítása.

A beszámoló szerint a VW-nál nagyjából 250 ezer új gyártmány halmozódhatott fel, amelyeket nem tudnak értékesíteni, mert nincs meg a szeptembertől kötelező új típusengedély.

A társaság már korábban közölte, hogy a készletek halmozódása miatt a második félévben visszafogják a termelést, ami visszavetheti a pénzügyi eredményeket.

A VW az idei első félévben 6,613 milliárd euró (2116 milliárd forint) adózás utáni nyereséget ért el, ami 2,1 százalékos növekedés az egy évvel korábbi 6,474 milliárd euróhoz képest. A csoport 5,148 millió járművet adott el, ami 7 százalékos növekedés az egy évvel korábbi 4,809 millióhoz viszonyítva. Az árbevétel 119,377 milliárd euró volt, 3,5 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbi 115,349 milliárdhoz képest.

A csoporthoz tartozik a névadó Volkswagen, az Audi, a Skoda, a Seat, a Bentley, a Bugatti, a Lamborghini és a Porsche autómárka, valamint a Ducati sportmotorkerékpár, és saját márkájú haszonjárművei mellett a Scania és a MAN tehergépjárműveket is a VW gyártja.

Magának is köszönheti a VW

A WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures - világszinten összehangolt könnyűjármű-tesztelési eljárások) szabványt a VW dízelbotránya nyomán vezették be, az új mérési eljárás a várakozások szerint az eddiginél pontosabban mutatja meg, hogy egy autó a mindennapi használat során mennyi üzemanyagot fogyaszt és mennyi káros anyagot bocsát ki.

Az Európai Unióban 2017. szeptember 1-jétől a WLTP alapján megállapított értékeket kell megadni az új fejlesztésű modelleknél, és 2018 szeptember 1-jétől az összes korábban kifejlesztett, de új gyártású személygépkocsinál is a WLTP szabványt kell alkalmazni.

(Borítókép:  Andrey Rudakov / Bloomberg / Getty Images)