MÁV-vezér: Veszélyes üzem vagyunk
További Gazdaság cikkek
- Történelmi mélypontra került a forint, Orbán Viktor rámutatott a forintgyengülés felelőseire
- Jelentősen megváltozhat a budapesti lomtalanítási rendszer
- Különös indokkal szünteti meg a kormány a paksi különleges gazdasági övezetet
- Több mint 7,7 milliárd forintot ad a kormány a budapesti egészségügy fejlesztésére
- Autót venne a munkáshitelből? Mutatjuk, hogy miért nem érdemes
A MÁV új elnök-vezérigazgatója, Homolya Róbert interjút adott a Világgazdaságnak. Homolya szerint komoly gond a munkaerőhiány a vasúttársaságnak is, de ennél nagyobb baj az utasszám csökkenése:
a MÁV-nak a hatvanas–hetvenes években évi 400 millió utasa volt, most viszont már csak évi 140 millió van, akiknek a fele az elővárosi vonalakon utazik.
Ennek köszönhetően a jegyeladások a bevételeknek csak körülbelül 18 százalékát adják, a fennmaradó összeg a központi költségvetésből származik.
Az elnök-vezérigazgató azt mondta, a legnagyobb fejlesztésekre a Budapesten belüli közlekedésen kell készülni, ugyanis itt járnak a leglassabban a vonatok, és a MÁV által üzemeltetett HÉV-ek is felújításra szorulnak. A ferihegyi vasút építése már engedélyközeli állapotban van, ennek 2021–2022-re el kellene készülnie, ekkortól húsz perc alatt lehet majd kiérni a Liszt Ferenc repülőtérre. Sok a feladat a pálya- és a felsővezeték-beruházások terén, de fejleszteni kell a fejpályaudvarokat és magukat a vonatokat is – közölte Homolya. Az interjúból kiderül, hogy a MÁV évi 40 milliárd forintot fordít karbantartása, ez azonban fajlagosan elmarad a szomszédos országok ráfordításától. Ennek meg is van az eredménye, Homolya az egyik kérdésre adott válaszában elismerte:
Hétezer kilométernyi hálózatot kell fenntartani, sok eszközünk ötven-hatvan éves, és veszélyes üzem vagyunk.
Az elnök-vezérigazgató szerint a személyszállítás piaci liberalizációjára vonatkozóan több koncepció van a kormány előtt, de először a Volánokon a sor 2020-ban, a MÁV-Start és az állam 2023-ig szóló közszolgáltatási szerződése pedig elvben meghosszabbítható tíz évvel. Nem lenne jó ötlet előrehozni a vasúti liberalizációt, előbb újra kell gondolni az ország teljes személyszállítását, vagyis el kell érni, hogy három férőhelyből ne legyen kettő üres – mondta Homolya Róbert.
A Volánok liberalizálásával átalakul a távolsági közlekedés, a vasúttársaságnak olyan távlati rekonstrukciós tervet kell készítenie, amelynek a révén a nagyvárosok között óránként 160 kilométeres átlagos vagy azt közelítő sebességgel haladhatnak a vonatok – közölte még.
Sok eszköz 50-60 éves, háromból két ülés üres, a jegybevételek a költségek ötödét sem fedezik. Kemény feladatok előtt áll a vasúttársaság.
893 · Sep 24, 2018 09:00am Tovább a kommentekhez