További Gazdaság cikkek
- Magyar siker az altatáshoz használt maszkok piacán
- Megújult a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
- Kétmillió forintos átlagilletmény jöhet a bíráknál, de három évet kell rá várni
- Hatalmas leépítést tervez a Ford, több ezer munkahelyet szüntetnek meg Európa-szerte
- Teljesen felborultak az ingatlanárak, már nem Budapesten van az ország legdrágább utcája
Vörös feliratokkal riogatja a sztrájkolókat az Audi, derül ki az olvasónk által küldött levélből. A gyárban még mindig tart a munkabeszüntetés. A piros alapon megjelenő szövegek arra figyelmeztetnek, hogy a sztrájk idejére nem kapnak fizetést az alkalmazottak. Az üzemben a tv-ken felváltva jelennek meg ezek az üzenetek.
A győri Audi-gyárban összesen nagyjából 13 200 ember dolgozik, közülük kilencezren az Audi Hungária Független Szakszervezet tagjai. Az érdekképviselet követelési tartalmazzák, hogy a bérmegállapodást egy évre rögzítsék, úgy, hogy:
- az alapbéremelést kombinált béremelés alkalmazásával 18 százalékkal, de minimum 75 ezer forinttal emeljék meg,
- az alapbérbe a mozgóbér négy százalékát építsék be,
- kapjon minden munkavállaló egy hónapban egy teljes szabad hétvégét, a gyermekek és az életkor után járó szabadságokkal pedig a munkavállaló rendelkezhessen,
- a választható béren kívüli juttatás keretösszegét a jelenlegi 620 ezer forintról 787 ezer forintra növeljék,
- fejlesszék tovább a lojalitás bónuszt és vezessék be a jubileumi bónuszt.
Az Audi azzal érvel, hogy a 10 százalék fölötti béremelés veszélyeztetné, hogy az üzemben jelenleg gyártott modellek mellé újabb modell érkezzen, és azt is elmondták, hogy egy ilyen mértékű béremelés szerintük veszélyeztetheti a gyár jövőbeli darabszámait is. Írt olyan olvasónk is, aki szerint a szakszervezetek torzítják a képet, és reálisnak tartja a cég által felkínált alternatívát.
Egy másik hand-out már kicsit engedékenyebb hangnemet üt meg, és a gyár előnyeit és a dolgozók perspektíváit helyezi előtérbe.
Már Pozsonyban is érzik a leállást
Nem lehet tudni meddig húzódnak még a tárgyalások, az Audi már mediátor bevonását is felvetette. A leállás már más üzemek működésére is kihatással van, ahova a győri gyárból érkeznek alkatrészek. A győri sztrájk egyelőre a luxus SUV-ok pozsonyi gyártására volt hatással, a városi kisautók gyártása viszont korlátozások nélkül folytatódik, idézte Lucia Kovarovic Makayová, a pozsonyi Volkswagen-gyár szóvivőjét az MTI. A szóvivő kérdésre válaszolva merő spekulációnak minősítette azt a közösségi oldalakon terjedő információt, miszerint a győriek sztrájkjához, szolidaritásból vagy más ok miatt, a pozsonyi VW dolgozói is csatlakozni készülnének.
A pozsonyi Sme napilapnak nyilatkozó gazdasági elemző, Boris Tomciak szerint, amennyiben a sztrájk folytatódni fog Győrben, akkor egyes típusok gyártása teljesen leállhat a pozsonyi üzemben, ugyanis ott a költségtakarékosság miatt az autómotorokból viszonylag kisebb készleteket tartanak raktáron.