4 évet késtek a magyar vonatok tavaly

D MTZ20180807002
2019.03.07. 10:21

Közérdekű adatigényléssel fordultunk a MÁV-hoz, hogy megtudjuk, mennyit késtek tavaly a személyszállító vonatok. A vasúttársaságtól azt kérdeztük, hogy mennyi volt a teljes késés, ha minden járatot beleszámolunk, és hogy mennyit késtek a járatok egyes fontosabb, Budapestet nagyobb városokkal összekötő vonalakon. 

A MÁV válasza szerint a személyszállító vonatok 2018-ban jóval többet késtek, mint 2017-ben:

az összes járatot számításba véve a késési idő tavaly 2 120 970 perc volt, ami 4 évnek felel meg.

Kapcsolódó
3,5 évet késtek tavaly a magyar vonatok

3,5 évet késtek tavaly a magyar vonatok

Nem javul a helyzet, továbbra is rettentő pontatlan a MÁV, pedig a 6 perc alatti késést nem is iktatják.

Egy évvel korábban még 3,5 év volt ugyanez az adat, amit egy lelkes olvasónk saját gyártású infóvideón is megjelenített. A MÁV elmagyarázta, mi okozza a romló tendenciát, ez pedig a Budapest-Pécs, Budapest-Miskolc és Budapest-Debrecen viszonylatokat érintő nagymérvű pályarekonstrukció.

A pontatlansági adatot érdemes párba állítani az összes vonat teljes menetidejével, ez a 2018-as évben nagyjából 159 év volt a cég közlése szerint.

A kapott számokból kiderült az is, hogy az országos vasúthálózaton 2018-ban több mint 1 031 081 személyszállító vonat közlekedett, ezek 87 százaléka (893 563 járat) menetrend szerint érkezett a célállomásra, vagyis 13 százalék késett, szemben a 2017-es 11,55 százalékkal. Az összes járatra vetített késés átlagosan 2 perc volt tavaly.

A teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy a MÁV olyan standard alapján (UIC) számolta ki az adatokat, amely szerint az 5 perc 59 másodperc alatt késő személyszállító vonatok még pontosnak számítanak. Így az adatok nem vethetőek össze teljes egészében a korábbi évek adataival (a tavalyiakkal már igen), amelyek fél évre vetítve átlagosan 1,77 évnyi késést mutattak a 2008-2014 közötti időszakban, amikor még az 1 perces késéseket is figyelembe vették. 

Kapcsolódó
Hat év alatt 23 évet késett a MÁV

Hat év alatt 23 évet késett a MÁV

Ha vonatra ül, egy a nyolchoz eséllyel késni fog, és valószínűleg annyit, hogy ha átszállni akar, azt lekési. Azt hiszi, az IC a legjobb választás? Hát nem! Most mindent megtudhat a MÁV által eltüntetett 12 millió percről.

A MÁV azt írta, a vonatok késési adatai nem jelentik azt, hogy az utasok összességében ennyit késtek volna, mert a késések összesített adatában olyan járatok is szerepelnek, amelyek utasait pótlóbusszal eljuttatták a célállomásra már azelőtt, hogy a késés okát elhárították volna. Magyarán nem kellett mindenkinek órákat végigszenvednie egy a puszta közepén vesztegelő vonaton, a súlyosabb esetekben elszállították az utasokat busszal a helyszínről. 

Az egyes viszonylatokat végignézve és a tavalyi adatokkal összevetve az látszik, hogy a pályarekonstrukción átesett szakaszokon javultak a mutatók, így például az esztergomi vonalon 31,5 százalékkal nőtt a pontos vonatok száma 2017-hez képest. A szintén felújított Budapest–Győr vonal esetében is emelkedett a járatpontosság, de csak elenyésző mértékben, 1,5 százalékkal. Ha fajlagos értéket nézünk, akkor viszont már jobb az arány, Győrnél 10, Esztergomnál közel 50 százalékos az éves szintű javulás. Utóbbi vonalon az utasszám is jelentősen, 22 százalékkal nőtt, ami 3,9, millió utasnak felel meg. 

Ahol durva romlást látunk, az a MÁV közlése szerint a tavaly zajlott felújításokat jelzi. A rekonstrukció alatt álló 40a jelzésű vonal hatással van Budapest–Pécs vonal késési adataira, sőt, az érintett szakasz felújítása miatti kerülő útvonalra terelt személy- és teherforgalom miatt a Budapest–Székesfehérvár–Nagykanizsa vonalon keletkezett késésekre is. 

2018-ban egyébként több frekventált elővárosi (a 40a jelzésű Budapest–Pusztaszabolcs, valamint a 80a jelzésű Budapest–Hatvan) vasútvonalat érintő átépítés kezdődött el. A vasúttársaság azt várja a Kelenföld–Százhalombatta és a Budapest–Hatvan vonalszakasz teljes felújítása után, hogy stabilabb, kiszámíthatóbb lesz a menetrend, a nagyobb pályasebesség révén csökken az elővárosi vonatok menetideje,

az átmeneti kényelmetlenségek után pedig magasabb színvonalú szolgáltatást vehetnek igénybe az utasok és az áruszállító vasúti társaságok.

A MÁV egy kis nemzetközi kitekintést is küldött nekünk, hogy jobb színben tűnjenek fel az adatok, igaz, csak a 2016-2017-es évekre vonatkozóan. A levél azzal a megállapítással indul, hogy a magyar vasúti személyszállítás járatpontossági adatai alapján az európai középmezőnyben foglal helyet.

A 2016-2017. években nemcsak a román, és bolgár vasútnál voltunk pontosabbak, de menetrendszerűségben megelőztük az egyesült királysági és a francia vasutat is

– büszkélkedett a cég. Mellékeltek továbbá egy táblázatot is, amely néhány másik országgal összehasonlítva mutatja a pontossági arányokat:

   MÁV
(HU)
SNCB
(BLG)
Network Rail
(UK)
SNCF
(FR)
DB
(DE)
CFR
(RO)
ZSR
(SK)
ÖBB
(A)
2016. 90,83% 89,20% 89,20% Távolsági: 90,78%
Nagy távolsági: 85,43%
Távolsági: 78,9%
Nagy távolsági: 92,7%
74,92% 92,98% 95,90%
2017. 88,43% 88,30% 87,70% Távolsági:  91,03%
Nagy távolsági: 83,89%
Távolsági: 78,5%
Nagy távolsági: 92,3%
74,69% 91,36% 95,90%

A MÁV azt is hozzátette, hogy az EU 26 tagországában tavaly január-februárban végzett Eurobarometer felmérés szerint azok a magyar válaszadók, akik használják a vasutat, húsz szempontból tizennyolcban elégedettebbek, mint az uniós átlag. "A járatok megbízhatóságával és menetrendszerűségével a nálunk megkérdezett utazók 77%-ban elégedettek, ugyanakkor az EU-s átlag 65%", közölte a MÁV.

Ha már felhozták, megnéztük a hivatkozott Eurobarometer-kutatást, és ennek alapján az összkép már egyáltalán nem tűnik olyan rózsásnak, mint amit a vállalat kommunikált. Az összes válaszadóra vetítve a magyarok elégedettsége a vasúttal az EU hátsó traktusába tartozik:

A vasúti utazással kapcsolatos elégedettség a teljes lakosságban
A vasúti utazással kapcsolatos elégedettség a teljes lakosságban

A "teljesen elégedett" válaszadók arányában minden terülten a rangsor vége felé, és bőven az EU-átlag alatt helyezkedik el.

Hozzászólna? Írjon nekünk Facebookon!
4 évet késtek a magyar vonatok tavaly

Fél évvel többet, mint 2017-ben, de néhány fontos vonalon volt javulás is. A MÁV szerint a pályarekonstrukciók magyarázzák az adatokat, vagyis a ma késései hozhatják el nekünk a holnap álomvonatozásait.

3341 · Mar 07, 2019 10:21am Tovább a kommentekhez
Facebook Comments

Abban viszont igaza van a MÁV-nak, hogy amikor csak a vasúthasználók elégedettségét nézték, akkor egy tizeddel az EU-átlag fölötti érték jön ki egy olyan skálán, ahol 0 és 3 közötti pontokkal vették számításba a válaszadókat, majd az egészet átlagolták:

A vasúti utazással kapcsolatos elégedettség a vasutat használók körében
A vasúti utazással kapcsolatos elégedettség a vasutat használók körében

Ugyanakkor ha csak a használókat nézzük, akkor pont azokat zárjuk ki a mérési körből, akik korábbi tapasztalataik alapján olyannyira nem elégedettek, hogy már le is szoktak a vonatozásról. 

A teljes jelentés és az egyes országokra vonatkozó részletes táblázatok elérhetőek az Európai Bizottság oldalán

(Borítókép: Máthé Zoltán / MTI)

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
Jönnek a kínaiak, és hozzák az álomfizetéseket: magyarok tömegei kezdtek kínaiul tanulni

Jönnek a kínaiak, és hozzák az álomfizetéseket: magyarok tömegei kezdtek kínaiul tanulni

A kecskeméti autógyári fizetést is lepipálja majd a szegedi.

2024. december 29., 17:44

  • Gazdaság
Ezek a számok értek több mint kétmilliárd forintot

Ezek a számok értek több mint kétmilliárd forintot

Kihúzták az ötös lottó nyerőszámait.

2024. december 28., 20:44

  • Gazdaság
Ilyet se sűrűn látunk, Surányi György elismerte a kormány egyik lépését

Ilyet se sűrűn látunk, Surányi György elismerte a kormány egyik lépését

Pogátsa Zoltán kérdezte a volt jegybankelnököt az Economx Exlusive-ban.

2024. december 29., 07:38

  • Gazdaság
Berúgták a magyarok a bankok kapuit, történelmi csúcson a háztartások hitelállománya

Berúgták a magyarok a bankok kapuit, történelmi csúcson a háztartások hitelállománya

Megjöttek a III. negyedév adatai.

2024. december 30., 10:27

  • Gazdaság
Súlyos biztonsági rést találtak, ami közel másfél millió autót érinthet

Súlyos biztonsági rést találtak, ami közel másfél millió autót érinthet

A hackerek megfigyelhették akár az utasokat is.

2024. december 29., 21:04

  • Gazdaság
Elkezdtek spájzolni a magyarok, valami rettentőre készülnek

Elkezdtek spájzolni a magyarok, valami rettentőre készülnek

Vajon mennyire reális a félelem?

2024. december 30., 06:31

  • Gazdaság
Szakértők figyelmeztetnek: olyan mértékű romlás jön, amire ritkán van példa

Szakértők figyelmeztetnek: olyan mértékű romlás jön, amire ritkán van példa

Gyülekeznek a sötét felhők, baljós jövő látszik.

2024. december 28., 21:29

  • Gazdaság
Itt a fájó igazság a hitelezésről

Itt a fájó igazság a hitelezésről

Soha még ekkora összeget nem vettek fel a családok, mint 2024-ben.

2024. december 29., 18:34

  • Gazdaság
Döntött az MNB, ismét lesújtott az egyik legnagyobb magyar pénzintézetre

Döntött az MNB, ismét lesújtott az egyik legnagyobb magyar pénzintézetre

27,5 millió forint a bírság összege.

2024. december 30., 09:56

  • Gazdaság
Vasárnap és januárban is kisebb leállások jönnek az OTP Banknál, figyelmeztették az ügyfeleket

Vasárnap és januárban is kisebb leállások jönnek az OTP Banknál, figyelmeztették az ügyfeleket

Három olyan nap lesz, amikor néhány órára szünetelnek egyes szolgáltatások.

2024. december 28., 11:22

  • Gazdaság
Csőtörés a diplomáciában: két szomszédunk egymásnak feszül

Csőtörés a diplomáciában: két szomszédunk egymásnak feszül

Túl erős fegyver van Vlagyimir Putyin kezében.

2024. december 28., 16:24

  • Gazdaság
A dögburgerezők kora rég lejárt, de a magyarok igényszintjén van mit javítani

A dögburgerezők kora rég lejárt, de a magyarok igényszintjén van mit javítani

A hazai vendéglátóipari kultúra és a magyar élelmiszeripar versenyképtelenségének okai szakmai szemmel.

2024. december 30., 14:49

  • Gazdaság
Megfizethető lakhatást szeretne a kormány, mégsem áll meg az ingatlanárak emelkedése

Megfizethető lakhatást szeretne a kormány, mégsem áll meg az ingatlanárak emelkedése

Ez történt idén, és ez jöhet jövőre az ingatlanpiacon – az Index évértékelője.

2024. december 30., 11:11

  • Gazdaság
Több mint négymilliárd forint bírságot szabott ki idén a Gazdasági Versenyhivatal

Több mint négymilliárd forint bírságot szabott ki idén a Gazdasági Versenyhivatal

Rigó Csaba Balázs a Debrecen környéki vasúti fejlesztésekről: „Ritka az ilyen világos jogsértés".

2024. december 28., 13:50

  • Címlapon
Orbán Viktor bejelentése eldöntötte, mi lesz az év legfontosabb kérdése, de most jön a java

Orbán Viktor bejelentése eldöntötte, mi lesz az év legfontosabb kérdése, de most jön a java

Ez a 2026-os választásokon mindent felülírhat.

1 órája

  • Gazdaság
Ezermilliárd forint fölé nőtt Mészáros Lőrinc vagyona, megjelent a leggazdagabb magyarok listája

Ezermilliárd forint fölé nőtt Mészáros Lőrinc vagyona, megjelent a leggazdagabb magyarok listája

Tiborcz István is sikeres évet zárt, megduplázta vagyonát.

2024. december 27., 07:53

  • Gazdaság
Tiborcz István üzleti kérdésekben nem kéri ki Orbán Viktor véleményét

Tiborcz István üzleti kérdésekben nem kéri ki Orbán Viktor véleményét

Minden kérdésre válaszolt a miniszterelnök veje.

2024. december 27., 07:31

  • Gazdaság
Aki most siet, az kicselezheti az inflációt

Aki most siet, az kicselezheti az inflációt

Mindenki szembesül majd a drágulással.

2024. december 27., 09:09

  • Gazdaság
Fontos változás fogadja majd az autósokat a hazai kutakon

Fontos változás fogadja majd az autósokat a hazai kutakon

Érdemes lesz résen lenni az év utolsó napján.

2024. december 30., 12:41

  • Gazdaság
Lassan elővehetjük a nagypapa biciklijét, ha ennyivel drágul az üzemanyag

Lassan elővehetjük a nagypapa biciklijét, ha ennyivel drágul az üzemanyag

Érkezik az inflációkövető áremelés.

2024. december 28., 06:33

  • Címlapon
Bezárta budapesti gyárát a legendás csokimárka

Bezárta budapesti gyárát a legendás csokimárka

Az ukrán tulajdonos a veszteséges működés és az elavult infrastruktúra miatt döntött így.

1 órája

  • Címlapon
Ovádi Péter: A kiadványainkkal szándékosan sokkoljuk az embereket

Ovádi Péter: A kiadványainkkal szándékosan sokkoljuk az embereket

A kormánybiztosnál félig tele, félig üres a pohár.

3 órája

  • Címlapon
Elhagyhatta a kórházat Sallai Nóra

Elhagyhatta a kórházat Sallai Nóra

Újabb hírek érkeztek a súlyos autóbalesetet szenvedett színésznő állapotáról.

2 órája

  • Gazdaság
Infláció ide vagy oda, ezeket a készülékeket vettük, mint a cukrot

Infláció ide vagy oda, ezeket a készülékeket vettük, mint a cukrot

Kiderült, hogy melyik ketyere volt 2024 slágerterméke.

2024. december 27., 16:04

  • Gazdaság
Kiderült, mi lendítheti fel Magyarország gazdaságát

Kiderült, mi lendítheti fel Magyarország gazdaságát

A közgazdász szerint a kormányzat is rájött erre, ezért indítanak egy új programot.

2024. december 28., 10:42

  • Gazdaság
Távozik a Magyar Posta vezére, Nagy Márton megköszönte a munkáját

Távozik a Magyar Posta vezére, Nagy Márton megköszönte a munkáját

Az indoklás szerint a Posta átalakításának első szakasza lezárult, új vezetésre van szükség.

2024. december 27., 09:37

  • Gazdaság
Egy szerencsés játékos csaknem 800 millió forintot nyert a Skandináv lottón

Egy szerencsés játékos csaknem 800 millió forintot nyert a Skandináv lottón

A karácsony miatt most a megszokottnál később húzzák ki a nyerőszámokat.

2024. december 27., 21:39

  • Gazdaság
Fontos információk láttak napvilágot a költségvetés tényleges helyzetéről

Fontos információk láttak napvilágot a költségvetés tényleges helyzetéről

Csak a kamatkiadások 287 milliárd forinttal nőttek.

7 perce

Neked ajánlott