4 évet késtek a magyar vonatok tavaly
További Gazdaság cikkek
- Fontos információk láttak napvilágot a költségvetés tényleges helyzetéről
- Megérkeztek a legfrissebb adatok, mutatjuk, mekkora a munkanélküliség Magyarországon
- Nyugtalanító adatok érkeztek Magyarország egyik legfontosabb mutatójáról
- Orbán Viktor bejelentése eldöntötte, mi lesz az év legfontosabb kérdése, de most jön a java
- Kemény pofonba szaladt bele a forint
Közérdekű adatigényléssel fordultunk a MÁV-hoz, hogy megtudjuk, mennyit késtek tavaly a személyszállító vonatok. A vasúttársaságtól azt kérdeztük, hogy mennyi volt a teljes késés, ha minden járatot beleszámolunk, és hogy mennyit késtek a járatok egyes fontosabb, Budapestet nagyobb városokkal összekötő vonalakon.
A MÁV válasza szerint a személyszállító vonatok 2018-ban jóval többet késtek, mint 2017-ben:
az összes járatot számításba véve a késési idő tavaly 2 120 970 perc volt, ami 4 évnek felel meg.
3,5 évet késtek tavaly a magyar vonatok
Nem javul a helyzet, továbbra is rettentő pontatlan a MÁV, pedig a 6 perc alatti késést nem is iktatják.
Egy évvel korábban még 3,5 év volt ugyanez az adat, amit egy lelkes olvasónk saját gyártású infóvideón is megjelenített. A MÁV elmagyarázta, mi okozza a romló tendenciát, ez pedig a Budapest-Pécs, Budapest-Miskolc és Budapest-Debrecen viszonylatokat érintő nagymérvű pályarekonstrukció.
A pontatlansági adatot érdemes párba állítani az összes vonat teljes menetidejével, ez a 2018-as évben nagyjából 159 év volt a cég közlése szerint.
A kapott számokból kiderült az is, hogy az országos vasúthálózaton 2018-ban több mint 1 031 081 személyszállító vonat közlekedett, ezek 87 százaléka (893 563 járat) menetrend szerint érkezett a célállomásra, vagyis 13 százalék késett, szemben a 2017-es 11,55 százalékkal. Az összes járatra vetített késés átlagosan 2 perc volt tavaly.
A teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy a MÁV olyan standard alapján (UIC) számolta ki az adatokat, amely szerint az 5 perc 59 másodperc alatt késő személyszállító vonatok még pontosnak számítanak. Így az adatok nem vethetőek össze teljes egészében a korábbi évek adataival (a tavalyiakkal már igen), amelyek fél évre vetítve átlagosan 1,77 évnyi késést mutattak a 2008-2014 közötti időszakban, amikor még az 1 perces késéseket is figyelembe vették.
Hat év alatt 23 évet késett a MÁV
Ha vonatra ül, egy a nyolchoz eséllyel késni fog, és valószínűleg annyit, hogy ha átszállni akar, azt lekési. Azt hiszi, az IC a legjobb választás? Hát nem! Most mindent megtudhat a MÁV által eltüntetett 12 millió percről.
A MÁV azt írta, a vonatok késési adatai nem jelentik azt, hogy az utasok összességében ennyit késtek volna, mert a késések összesített adatában olyan járatok is szerepelnek, amelyek utasait pótlóbusszal eljuttatták a célállomásra már azelőtt, hogy a késés okát elhárították volna. Magyarán nem kellett mindenkinek órákat végigszenvednie egy a puszta közepén vesztegelő vonaton, a súlyosabb esetekben elszállították az utasokat busszal a helyszínről.
Az egyes viszonylatokat végignézve és a tavalyi adatokkal összevetve az látszik, hogy a pályarekonstrukción átesett szakaszokon javultak a mutatók, így például az esztergomi vonalon 31,5 százalékkal nőtt a pontos vonatok száma 2017-hez képest. A szintén felújított Budapest–Győr vonal esetében is emelkedett a járatpontosság, de csak elenyésző mértékben, 1,5 százalékkal. Ha fajlagos értéket nézünk, akkor viszont már jobb az arány, Győrnél 10, Esztergomnál közel 50 százalékos az éves szintű javulás. Utóbbi vonalon az utasszám is jelentősen, 22 százalékkal nőtt, ami 3,9, millió utasnak felel meg.
Ahol durva romlást látunk, az a MÁV közlése szerint a tavaly zajlott felújításokat jelzi. A rekonstrukció alatt álló 40a jelzésű vonal hatással van Budapest–Pécs vonal késési adataira, sőt, az érintett szakasz felújítása miatti kerülő útvonalra terelt személy- és teherforgalom miatt a Budapest–Székesfehérvár–Nagykanizsa vonalon keletkezett késésekre is.
2018-ban egyébként több frekventált elővárosi (a 40a jelzésű Budapest–Pusztaszabolcs, valamint a 80a jelzésű Budapest–Hatvan) vasútvonalat érintő átépítés kezdődött el. A vasúttársaság azt várja a Kelenföld–Százhalombatta és a Budapest–Hatvan vonalszakasz teljes felújítása után, hogy stabilabb, kiszámíthatóbb lesz a menetrend, a nagyobb pályasebesség révén csökken az elővárosi vonatok menetideje,
az átmeneti kényelmetlenségek után pedig magasabb színvonalú szolgáltatást vehetnek igénybe az utasok és az áruszállító vasúti társaságok.
A MÁV egy kis nemzetközi kitekintést is küldött nekünk, hogy jobb színben tűnjenek fel az adatok, igaz, csak a 2016-2017-es évekre vonatkozóan. A levél azzal a megállapítással indul, hogy a magyar vasúti személyszállítás járatpontossági adatai alapján az európai középmezőnyben foglal helyet.
A 2016-2017. években nemcsak a román, és bolgár vasútnál voltunk pontosabbak, de menetrendszerűségben megelőztük az egyesült királysági és a francia vasutat is
– büszkélkedett a cég. Mellékeltek továbbá egy táblázatot is, amely néhány másik országgal összehasonlítva mutatja a pontossági arányokat:
MÁV (HU) |
SNCB (BLG) |
Network Rail (UK) |
SNCF (FR) |
DB (DE) |
CFR (RO) |
ZSR (SK) |
ÖBB (A) |
|
2016. | 90,83% | 89,20% | 89,20% | Távolsági: 90,78% Nagy távolsági: 85,43% |
Távolsági: 78,9% Nagy távolsági: 92,7% |
74,92% | 92,98% | 95,90% |
2017. | 88,43% | 88,30% | 87,70% | Távolsági: 91,03% Nagy távolsági: 83,89% |
Távolsági: 78,5% Nagy távolsági: 92,3% |
74,69% | 91,36% | 95,90% |
A MÁV azt is hozzátette, hogy az EU 26 tagországában tavaly január-februárban végzett Eurobarometer felmérés szerint azok a magyar válaszadók, akik használják a vasutat, húsz szempontból tizennyolcban elégedettebbek, mint az uniós átlag. "A járatok megbízhatóságával és menetrendszerűségével a nálunk megkérdezett utazók 77%-ban elégedettek, ugyanakkor az EU-s átlag 65%", közölte a MÁV.
Ha már felhozták, megnéztük a hivatkozott Eurobarometer-kutatást, és ennek alapján az összkép már egyáltalán nem tűnik olyan rózsásnak, mint amit a vállalat kommunikált. Az összes válaszadóra vetítve a magyarok elégedettsége a vasúttal az EU hátsó traktusába tartozik:
A "teljesen elégedett" válaszadók arányában minden terülten a rangsor vége felé, és bőven az EU-átlag alatt helyezkedik el.
Abban viszont igaza van a MÁV-nak, hogy amikor csak a vasúthasználók elégedettségét nézték, akkor egy tizeddel az EU-átlag fölötti érték jön ki egy olyan skálán, ahol 0 és 3 közötti pontokkal vették számításba a válaszadókat, majd az egészet átlagolták:
Ugyanakkor ha csak a használókat nézzük, akkor pont azokat zárjuk ki a mérési körből, akik korábbi tapasztalataik alapján olyannyira nem elégedettek, hogy már le is szoktak a vonatozásról.
A teljes jelentés és az egyes országokra vonatkozó részletes táblázatok elérhetőek az Európai Bizottság oldalán.
(Borítókép: Máthé Zoltán / MTI)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Jönnek a kínaiak, és hozzák az álomfizetéseket: magyarok tömegei kezdtek kínaiul tanulni
A kecskeméti autógyári fizetést is lepipálja majd a szegedi.
2024. december 29., 17:44
- Gazdaság
Ezek a számok értek több mint kétmilliárd forintot
Kihúzták az ötös lottó nyerőszámait.
2024. december 28., 20:44
- Gazdaság
Ilyet se sűrűn látunk, Surányi György elismerte a kormány egyik lépését
Pogátsa Zoltán kérdezte a volt jegybankelnököt az Economx Exlusive-ban.
2024. december 29., 07:38
- Mindeközben
Hegyes Berci a Mihályfi Lucával váltott első csókjáról: „Úgy féltem, mint egy kisfiú”
48 perce
- Gazdaság
Berúgták a magyarok a bankok kapuit, történelmi csúcson a háztartások hitelállománya
Megjöttek a III. negyedév adatai.
2024. december 30., 10:27
- Gazdaság
Súlyos biztonsági rést találtak, ami közel másfél millió autót érinthet
A hackerek megfigyelhették akár az utasokat is.
2024. december 29., 21:04
- Gazdaság
Elkezdtek spájzolni a magyarok, valami rettentőre készülnek
Vajon mennyire reális a félelem?
2024. december 30., 06:31
- Gazdaság
Szakértők figyelmeztetnek: olyan mértékű romlás jön, amire ritkán van példa
Gyülekeznek a sötét felhők, baljós jövő látszik.
2024. december 28., 21:29
- Gazdaság
Itt a fájó igazság a hitelezésről
Soha még ekkora összeget nem vettek fel a családok, mint 2024-ben.
2024. december 29., 18:34
- Gazdaság
Döntött az MNB, ismét lesújtott az egyik legnagyobb magyar pénzintézetre
27,5 millió forint a bírság összege.
2024. december 30., 09:56
- Mindeközben
A Burger King fizette ennek a házaspárnak az esküvőjét, méghozzá különleges nevük miatt
tegnap, 20:03
- Gazdaság
Vasárnap és januárban is kisebb leállások jönnek az OTP Banknál, figyelmeztették az ügyfeleket
Három olyan nap lesz, amikor néhány órára szünetelnek egyes szolgáltatások.
2024. december 28., 11:22
- Gazdaság
Csőtörés a diplomáciában: két szomszédunk egymásnak feszül
Túl erős fegyver van Vlagyimir Putyin kezében.
2024. december 28., 16:24
- Gazdaság
A dögburgerezők kora rég lejárt, de a magyarok igényszintjén van mit javítani
A hazai vendéglátóipari kultúra és a magyar élelmiszeripar versenyképtelenségének okai szakmai szemmel.
2024. december 30., 14:49
- Gazdaság
Megfizethető lakhatást szeretne a kormány, mégsem áll meg az ingatlanárak emelkedése
Ez történt idén, és ez jöhet jövőre az ingatlanpiacon – az Index évértékelője.
2024. december 30., 11:11
- Gazdaság
Több mint négymilliárd forint bírságot szabott ki idén a Gazdasági Versenyhivatal
Rigó Csaba Balázs a Debrecen környéki vasúti fejlesztésekről: „Ritka az ilyen világos jogsértés".
2024. december 28., 13:50
- Mindeközben
Hatalmasat nőttek Paris Hilton gyermekei, családi fotóval köszöntötték az újévet
tegnap, 18:35
- Címlapon
Orbán Viktor bejelentése eldöntötte, mi lesz az év legfontosabb kérdése, de most jön a java
Ez a 2026-os választásokon mindent felülírhat.
1 órája
- Gazdaság
Ezermilliárd forint fölé nőtt Mészáros Lőrinc vagyona, megjelent a leggazdagabb magyarok listája
Tiborcz István is sikeres évet zárt, megduplázta vagyonát.
2024. december 27., 07:53
- Gazdaság
Tiborcz István üzleti kérdésekben nem kéri ki Orbán Viktor véleményét
Minden kérdésre válaszolt a miniszterelnök veje.
2024. december 27., 07:31
- Gazdaság
Aki most siet, az kicselezheti az inflációt
Mindenki szembesül majd a drágulással.
2024. december 27., 09:09
- Gazdaság
Fontos változás fogadja majd az autósokat a hazai kutakon
Érdemes lesz résen lenni az év utolsó napján.
2024. december 30., 12:41
- Gazdaság
Lassan elővehetjük a nagypapa biciklijét, ha ennyivel drágul az üzemanyag
Érkezik az inflációkövető áremelés.
2024. december 28., 06:33
- Címlapon
A svéd miniszterelnök és az osztrák kancellár felszólította az EU-t, Orbán Viktor örülhet?
A magyar kormánynak fontos az ügy.
2 órája
- Címlapon
Bezárta budapesti gyárát a legendás csokimárka
Az ukrán tulajdonos a veszteséges működés és az elavult infrastruktúra miatt döntött így.
1 órája
- Címlapon
Nyugtalanító adatok érkeztek Magyarország egyik legfontosabb mutatójáról
Nagy hatással lehet a forintra is.
20 perce
- Címlapon
Ovádi Péter: A kiadványainkkal szándékosan sokkoljuk az embereket
A kormánybiztosnál félig tele, félig üres a pohár.
3 órája
- Címlapon
Elhagyhatta a kórházat Sallai Nóra
Újabb hírek érkeztek a súlyos autóbalesetet szenvedett színésznő állapotáról.
2 órája
- Gazdaság
Infláció ide vagy oda, ezeket a készülékeket vettük, mint a cukrot
Kiderült, hogy melyik ketyere volt 2024 slágerterméke.
2024. december 27., 16:04
- Gazdaság
Kiderült, mi lendítheti fel Magyarország gazdaságát
A közgazdász szerint a kormányzat is rájött erre, ezért indítanak egy új programot.
2024. december 28., 10:42
- Mindeközben
Kamarás Norbert elárulta, hogyan viseli a szakítást: „Egyedül én sem akartam a házban maradni”
tegnap, 17:00
- Gazdaság
Távozik a Magyar Posta vezére, Nagy Márton megköszönte a munkáját
Az indoklás szerint a Posta átalakításának első szakasza lezárult, új vezetésre van szükség.
2024. december 27., 09:37
- Gazdaság
Egy szerencsés játékos csaknem 800 millió forintot nyert a Skandináv lottón
A karácsony miatt most a megszokottnál később húzzák ki a nyerőszámokat.
2024. december 27., 21:39
- Gazdaság
Fontos információk láttak napvilágot a költségvetés tényleges helyzetéről
Csak a kamatkiadások 287 milliárd forinttal nőttek.
7 perce
Fél évvel többet, mint 2017-ben, de néhány fontos vonalon volt javulás is. A MÁV szerint a pályarekonstrukciók magyarázzák az adatokat, vagyis a ma késései hozhatják el nekünk a holnap álomvonatozásait.
3341 · Mar 07, 2019 10:21am Tovább a kommentekhez