Több mint 3 ezer szállodahajó járja a Dunát évente
További Gazdaság cikkek
- Súlyos biztonsági rést találtak, ami közel másfél millió autót érinthet
- Itt a fájó igazság a hitelezésről
- Jönnek a kínaiak, és hozzák az álomfizetéseket: magyarok tömegei kezdtek kínaiul tanulni
- Ilyet se sűrűn látunk, Surányi György elismerte a kormány egyik lépését
- Szakértők figyelmeztetnek: olyan mértékű romlás jön, amire ritkán van példa
A szerda esti budapesti tragikus hajóbaleset után biztos, hogy elég sokat fogunk egy ideig hallani a folyami szállodahajókról, amelyekből rengeteg van Budapesten, és amelyek egyike borította a Dunába a Margit híd lábánál a Hableány városnéző hajót, 34 emberrel a fedélzetén. Tarlós István főpolgármester már fel is vetette, hogy végig kellene gondolni, jó helyen vannak-e a városban a szállodahajók. De egyáltalán, hány ilyen hajó van, kik utaznak rajta?
A folyami turistahajózás egyre nagyobb biznisz, Európa folyóin egyre több szállodahajó visz egyre több utast évről évre. A kontinens legtöbbet hajózott folyója pedig pont a Duna.
Az Európai Bizottság támogatásával összeállított legfrissebb Inland Navigation Market Observation riport szerint 2017-ben
- 1,4 millió vendég utazott ilyen hajókon Európában, majdnem kétszer annyi, mint 2012-ben és 3 százalékkal több, mint 2016-ban.
- Ezt az 1,4 millió utast 346 hajó vitte, amelyeken összesen 50,616 ágyban aludhattak a turisták.
- A szállodahajók száma pedig 2004 és 2017 több mint megkétszereződött.
A jelentés szerint az európai folyami szállodahajók vendégei közül a legnagyobb csoportot a kanadaiak és az amerikaiak jelentik, ők adták két éve a vendégek 38 százalékát, utánuk jönnek a németek, a britek és írek, valamint a franciák. Az ázsiai turisták még nem találták meg maguknak jelentős számban a piacot, de a hajóutakat szervező cégek szerint már növekszik például a kínai vendégek száma.
A szállodahajók vendégeiről a Magyar Turisztikai Zrt. is végzett egy felmérést, a Viking River Cruises társasággal és az Edutus Főiskolával közösen, még 2015-ben. A kutatásban a Viking utasai vettek részt, amiből kiderül, hogy a Budapestre látogató folyami turisták:
- több mint 70 százaléka amerikai, 23,2 százaléka pedig kanadai;
- több mint 85 százaléka 60 év fölötti;
- 81 százalékuk nyugdíjas;
- 90 százalékuknak felsőfokú végzettsége van
- és 84 százalékuk az átlagnál tehetősebbnek vallotta magát.
Hogy pontosan hány ilyen hajó jár Budapesten évente, azt nem igazán lehet megmondani, de az biztos, hogy a Duna a legnépszerűbb európai folyó, már ami a szállodahajókat illeti. 2017-ben 3204 ilyen hajó utazott a Dunán, 661-el több, mint a második legtöbbet hajózott Rajnán. Eddig 2014-ben volt a legtöbb ilyen hajó a Dunán, akkor több mint 3500 cruise járt a folyón, de 2011 óta csak egy olyan év volt, hogy 3000-nél kevesebb szállodahajó úszott a Dunán.
A szállodahajós szezon mostanában indul majd be igazán, legalábbis ha lehet hinni a két évvel korábbi adatoknak: 2017-ben a német hajózási hatóság szerint május és október között minden hónapban több mint 400 szállodahajó lépte át a német–osztrák határt Passaunál. Az pedig nem egy igazán meredek feltételezés, hogy ezeknek a hajóknak a nagy része Budapesten is megfordult, hiszen a magyar főváros az egyik kiemelt állomása a dunai hajóutaknak. A Hableánnyal összeütköző Viking Sigyn szállodahajó és Passauba tartott Budapestről.
A vízi személyszállítás 2015-ben 2,5 milliárd eurós üzlet volt Európában, igaz, ennek csak egy részét teszik ki a szállodahajók. Hogy ez mekkora üzlet, ahhoz jó közelítést ad, ha megnézzük, mennyi volt a svájci hajók bevétele, sok szállodahajó ugyanis Svájcba van bejegyezve, ahogy a Viking Cruise hajóinak nagy része is. 2015-ben ez 571 millió eurót tett ki, azóta pedig valószínűleg még növekedett is, hiszen a szállodahajók és vendégeik száma is jelentősen nőtt.
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.