Újabb 21 motorvonatot vehet a MÁV
Járműbeszerzési támogatásról kötött szerződést a MÁV-Start Zrt. az Innovációs és Technológiai Minisztériummal (ITM), a vasúttársaság így újabb 21 motorvonatot rendelhet 106 milliárd forint állami forrásból.
A szerződés aláírása előtt Mosóczi László, az ITM közlekedéspolitikáért felelős államtitkára ismertette, hogy a megállapodás 2021-re csaknem 56 milliárd forintot, 2022-re pedig több mint 50 milliárd forintot biztosít a beszerzésre.
A szerelvények Budapest és Újszász-Szolnok, Székesfehérvár, illetve Győr-Hegyeshalom között közlekednek majd. Így 2022 végétől a főváros körüli vonalakon a még nem villamosított lajosmizsei vonal kivételével mindenütt korszerű Flirt és Kiss motorvonatok szállítják az utasokat.
Mosóczi László felidézte, hogy a MÁV-Start Zrt. 2017 áprilisában kötött 8 évre szóló keretmegállapodást a Stadler Bussnang AG-vel 40 darab 600 ülőhelyes elővárosi villamos motorvonat beszerzéséről. Ebből 19 motorvonatot két eseti szerződésben 100 milliárd forintért már megrendeltek, felhasználva az EU-s társfinanszírozású Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program forrásait. A maradék 21 szerelvény megvásárlását a kormány azért segíti, mert az uniós keret kimerült, de a támogatási szerződés teljes összege beforgatható a következő ciklus forrásainak terhére, mondta az államtitkár.
Kerékgyártó József, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója kitért arra is, hogy a motorvonatok kisebb átalakításokkal, kerékpárok és nagyobb csomagok befogadására alkalmassá téve a balatoni forgalmat is kiszolgálhatják. A Déli pályaudvar utáni szakaszon a vasúti pályát 15-20 centiméterrel meg kell süllyeszteni, hogy az emeletes vonatok közlekedhessenek az alagútban, de Kelenföldről már jövőre is indulhatnak a Balaton felé. A munkálatok 2021-ben indulhatnak, és hamarosan megkezdődhet a lajosmizsei vonal korszerűsítése is, mondta.