Bezár a reptéri bádogkarám
![IMG 6057](https://kep.index.hu/1/0/3115/31158/311580/31158035_6c0060d6432c3f4c250033930e167f06_wm.jpg)
További Gazdaság cikkek
Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter, Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár és Gerhard Schroeder, a Budapest Airport elnöke átadta a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2A termináljánál épített utasmólókat. Ez azt jelenti, hogy ezentúl a fapados társaságok utasainak nem kell a betonon át megközelíteni a hírhedt bádogkarámot, ahol eddig a beszállókapuk voltak.
A gépek ezentúl az új épület mellé állnak, az utasok pedig az épületben, úgynevezett pre-boarding várókban várakozhatnak, majd kisétálhatnak az épület előtt álló géphez. De milyen út vezetett az új rendszerhez?
Miért bontották el a bádogépületet?
Gulyás Gergely a 2019. július 31-én tartott kormányinfón jelentette be, hogy a budapesti repülőtér üzemeltetője átépíti a diszkontjáratok be- és kiszállítására szolgáló bádogépületeket és a hozzájuk tartozó sétálós folyosórendszert.
Az üzemeltető őszinte átépítési szándékának további löketet adhatott, hogy a Miniszterelnökséget vezető miniszter lényegében a Cosa Nostra narratívájához nyúlt, amikor arra utalt, hogy
Szép ez a terminál, kár lenne, ha 2020. januártól rendeleti úton tiltódna be.
Gulyás nem kért mást, csak „egy normális” repteret, amihez még áprilisban egy 77 pontból álló listát állított össze.
![Gulyás Gergely (balra) és Fürjes Balázs átadták az Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtér 2A termináljánál épített utasmólókat](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3115/31158/311589/31158945_0f04850af1d2bd17d82dac8dfc0853ef_wm.jpg)
Az építkezés még az ősszel elkezdődött, és ma délben Gulyás Gergely, Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség államtitkára, és Gerhard Schroeder, a Budapest Airport elnöke átadta az utasmólókat. A móló építése 25 millió euróba, azaz mintegy 8,3 milliárd forintba kerül, amit teljes mértékben a Budapest Airport Zrt. finanszíroz, egyetlen fillér közpénz nélkül.
Érdemes-e ünnepelni a normalitáshoz való visszatérést?
Ezt a kérdést tette fel Gulyás Gergely az átadón, majd meg is válaszolta: Mindenképpen. Idén már 18 milliónál is több utast vár a reptér, akik megérdemlik az egyenlő bánásmódot. Fürjes Balázs elmondta, hogy nyolc év után, a karámot 17-én elbontják, de az új épületből máris indult gép. Nehéz, hosszú csatában tudták csak kikényszeríteni a repülőtér vezetéséből ezt a lépést.
Gyurcsány a hibás
A top 3 felelőtlen privatizáció egyikének nevezte Fürjes Balázs, amikor a baloldali Gyurcsány-kormány „eladta a családi ezüstöt”, és privatizálta a repteret, amiből tavaly a tulajdonosok már 35 milliárd forintot vettek ki. A szerződésben az állam minden jogát feladta, eszköztelenné vált, és emiatt az áldatlan állapot miatt volt nehéz eljutni idáig.
A reptér tavalyig elzárkózott az együttműködéstől, de az új vezetés (nyilván a fenyegetés hatására is) együttműködőbbé vált. A gyorsforgalmi utat legkorábban két év múlva bővíthetik, a vasúti kapcsolat tervei készen vannak, de a százmilliós fejlesztést csak EU-s pénzből tudják majd megoldani. Addig is vannak még bőven tennivalók. A kormány kérte a reptértől
- a szűk terek átalakítását,
- a mosdók állapotának javítását,
- a kapacitás bővítését,
- a közlekedés javítását
- és egy új terminál építését.
A reptér vezetése nyitott a kérésekre, és bár még nem állapodtak meg mindenben, az új terminál mindenképpen megépül, hangsúlyozta Gerhard Schroeder.
Kis magyar karámtörténet
Az üzemeltető által egyszerűsített beszállókapuknak, a népnyelv által karámnak hívott rendszert 2012-ben, a Malév csődje után építették ki. Először a reptéri betonra terelték az utasokat, akik kordonok között álltak a semmi közepén, ha esett, ha fújt. Később, mintha csak a NERport Tycoon játékban lennénk, az utasok köré egy sátrat építettek, majd 2013-ban a sátrat könnyűszerkezetes épületre cserélték, a kordonok nagy részét pedig befedték. A bádogépületbe később padok kerültek, télen gázégős fűtés is lett, a bádogdoboz mellett vécéket létesítettek, sőt még kávézni is lehetett egy automatából.
![A karám a folyosóval a Google térképén](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3114/31148/311488/31148827_07c392156aadfd6336deb1791896513c_wm.jpg)
Az angolul csodásan hangzó Basic Boarding Gate bevezetését igazából a Budapest Airport érdekei diktálták. A Malév csődje után anyagilag igen érzékenyen érintette volna a céget, ha a Wizz Air és a Ryanair által kiharcolt alacsonyabb díjat a legacy társaságok, vagyis a hagyományos fuvarozók is kikövetelték volna maguknak, ezért alakították ki a spártai, sokaknak kellemetlen körülményeket a fapados cégeknek. Bár a Budapest Airport 2015-ben még 2017-re ígérte a bádogépületek mólókra cserélését, ez csúszott, a 2B oldalon 2018 őszre fejeződött be az építkezés, a 2A oldalon pedig ma adták át az új utasmólót.
Átlag utazó vagyok, miért jó ez nekem?
A B móló nem kastély, nem ékszerdoboz, de nem is ennek készült,
hanem olyan korszerű, funkcionális épületnek, amely biztosan és kényelmesen kiszolgálja az egyre növekedő repülőtéri forgalmat – mondta ki Szalados László, a fővállalkozó KÉSZ Építő Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese 2018-ban a 2B utasmólójáról. Az új épület a Market Építő Zrt. kivitelezésében készült el, mindössze fél év alatt. Lássuk, milyen lett?
A most átadott épület a 11 500 négyzetméter alapterületű, a terminálokéval megegyező komfortot biztosító beszállítócsarnok kialakításának csak az első fázisa, a második ütem még a nyári szezon előtt befejeződik. A teljes reptéri utasforgalom harmadát érinti ez a változás, tavaly több mint 5 millió fapados utas tapodta a bádogépület betonját, akik eddig 3000 négyzetmétert használtak, a négyszeres terület mindenképpen komfortugrást biztosít.
Az 1-es móló 5 méter belmagasságú, hűtött és fűtött épület, nyolc gyalogos beszállítókapuval rendelkezik, amelyek közvetlen összeköttetésben lesznek a repülőgépekkel. Így az utasoknak csak simán ki kell sétálniuk az épületből a repülőgépekhez, de a csarnok hat buszos beszállítókapuval is rendelkezik. Az épület világos, a nyomasztó betonfalak helyett minkét oldalon végig üveg, a mennyezeten sem a szokásos parkolóházi üveggyapotba bugyolált koszos szellőzőcsövek lógnak, a natúr fa, sötét szürke szellőzők és ledes lámpák miatt leginkább egy modern IKEA-konyhára emlékeztet a látvány.
Jelenleg automaták üzemelnek az épületben, de később étel- és italboltok is nyílnak. Sok kritika érte a reptéri mellékhelyiségeket, itt három nagy kapacitású mosdóblokkot alakítottak ki. A dohányzókra is gondoltak, ők egy dohányzóteraszra sétálhatnak majd ki pöfékelni.
A 2A terminállal való összeköttetés úgy valósul meg, hogy az utasoknak a jegykezelést követően nem kell elhagyniuk az épületet, a fő terminálépületből egy mozgólépcsőn vagy lifttel érik el azt a 120 méter hosszú, klimatizált folyosót, ami az új csarnokhoz vezet. A folyosót majd csak nyárra fedik be, addig ugyanúgy a szabad ég alatt kell gurigurizni a minikoffert, mint eddig.