Az autók és tévék piacán is érezni lehet majd a koronavírust
További Gazdaság cikkek
- A Mol gázüzemet és kutatás-termelési eszközöket vásárol Kelet-Magyarországon
- Átfogó fejlesztési programot indít a Pécsi Tudományegyetemet fenntartó alapítvány
- Szijjártó Péter szerint Európa egyik legvonzóbb beruházási környezete jött létre Magyarországon
- A karácsonyi vásárok sem ússzák meg, lecsapnak az adóellenőrök
- Döntött a bíróság: a hódmezővásárhelyi önkormányzatnak támogatnia kell a Volánbuszt
Az autógyártás szenvedheti meg leginkább az új típusú koronavírus okozta járványt az ipari ágazatok közül a világ egyik leghíresebb tanácsadó cégének elemzése szerint – írja az MTI. A Boston Consulting Group (BCG) elemzői úgy látják, hogy Kína központi szerepe miatt az autógyártásban rendkívül gyors és mélyreható következményekkel jár a vírus terjedése.
A járvány gócpontjában, Hupej tartományban a többi között a Honda, a Nissan, a General Motors és a Renault üzemeltet gyárat helyi partnerekkel együttműködve. Valamennyi céget együttvéve
13 autógyár működik a tartományban.
Ezekben tavaly 1,987 millió autót vagy egyéb – 6 tonnánál kisebb saját tömegű – gépjárművet gyártottak, ami a teljes kínai termelés 8 százaléka. Hupej az autóipari beszállítók körében is kedvelt telephely, a tartományban az ágazat több mint 700 vállalata folytat termelést, főleg exportra.
Azonban a járvány miatt nem csak Hupejben akadozik a gyártás. A BCG elemzése szerint a kínai autóipar több mint 60 százalékát sújtják közvetlenül a koronavírushoz köthető korlátozások, fennakadások.
A nemzetközileg összehangolt gyártási hálózatokat tekintve a kínai beszállítók kiemelten fontosak. Ezt jelzi, hogy egyedül a kormánykerekek exportja 5,6 milliárd dollárt (1740 milliárd forint) tett ki tavaly, a fékrendszereké pedig 5,5 milliárd dollárt. A cégek ugyan rendelkeznek raktárkészletekkel – amelyek jellemzően 45 munkanapra elegendőek –, de
a járvány elhúzódása világszerte súlyos ellátási nehézségekhez vezethet, és százmillió dolláros nagyságrendű bevételkiesést okozhat az ágazatban.
Az autóipar mellett az LCD-tévék piacára is hatással lehet a Kínában már több mint 72 ezer embert megfertőző vírus, ugyanis ahogy a Hvg.hu az IHS Markit piackutató cég elemzése alapján írja, Vuhanban több LCD-paneleket gyártó cég is működik. A világ LCD-kijelzőinek 55 százalékát Kínában gyártják, vagy hát gyártanák, ha nem állt volna le a járvány miatt a termelés több gyárban is. Mindez ahhoz vezethet, hogy drágábbak lesznek az LCD-tévék, legalább addig, amíg helyre nem áll a termelés. A járvány az egész világgazdaságra komoly hatással lesz, ráadásul pont akkor jött, amikor amúgy stabilizálódni látszott a globális gazdaság.