12 EU-tagállam kezdeményezi, hogy a légitársaságoknak ne kelljen teljes kártérítést fizetniük a törölt járataik után
További Gazdaság cikkek
- Itt a válság, amiről egyre többet beszélnek: egyszerre két csapás éri Európát
- Lázár János 600 milliárd forintos vasútépítési fejlesztésről számolt be
- Közeleg a határidő, megjelent a tervezet
- Megszületett a nagy megállapodás, évekre előre rögzítették, hogyan nőnek a bérek
- Ez sokaknak fájni fog: tízszeresére emelik a parkolás díját az egyik kerületben
A légi utasok kompenzálásáról szóló közösségi szabályozás egyes előírásainak felfüggesztését kezdeményezte tizenkét európai uniós tagállam kormánya, hogy így mérsékeljék a koronavírus-járvány miatt nehéz helyzetbe került légitársaságok terheit, írja az MTI. Az érintett országok közlekedési miniszterei azzal fordultak szerdán az Európai Bizottsághoz, hogy a válságra tekintettel sürgősséggel függesszék fel a jelenlegi irányelv egyes elemeinek alkalmazását, és így
a légitársaságoknak ne kelljen teljes kártérítést fizetniük a törölt járataik után, elegendő legyen később felhasználható kuponokat felkínálniuk az utasoknak.
A változtatási tervezet értelmében ezek a kuponok csak meghatározott ideig lennének érvényesek, és amennyiben eddig a határidőig nem használnák fel őket, járna a visszatérítés.
Az aláírók szerint a megoldás úgy enyhítené a vállalatok terheit, hogy közben megfelelő védelmet biztosítana a fogyasztók számára. A közös nyilatkozatot Belgium, Bulgária, Ciprus, Csehország, Franciaország, Görögország, Hollandia, Írország, Lengyelország, Lettország, Málta és Portugália írta alá.
Az uniós szakminiszterek tanácsülésén azonban több résztvevő is szót emelt a javasolt módosítások ellen, döntés pedig nem született.
Az Európai Bizottság illetékes tagja korábban kiemelte, hogy a légitársaságok kötelesek visszatérítést fizetni a törölt járataik után, ennek a kiváltása kuponnal egyedül az utasok beleegyezésével elfogadható. Az Eurocontrol április elején azt közölte, hogy
a légi járatok egy évvel ezelőtti számának mindössze 12-14 százaléka közlekedik Európában.
A világon legalább 70 olyan légitársaság van, amely teljes egészében leállította vagy a közeljövőben leállítja a teljes flottáját, közöttük az Emirates, az Etihad és az Easyjet. Összesen több mint 16 ezer repülőgépet vontak ki a forgalomból a légitársaságok ideiglenesen.
Több társaság, köztük a Lufthansa és az Air France-KLM is állami segítséget kért a válság átvészeléséhez, az egész légiközlekedést érintő ipar hatalmas gondokkal küzd.
(Borítókép: Törölt járatokat mutató tájékoztató tábla egy francia repülőtéren 2020. április 1-jén. Fotó: Alain Pitton / NurPhoto / Getty Images)