Az FKF és a Főtáv nyilvánossá teszi a beszerzési folyamatait
További Gazdaság cikkek
- A nagy ingatlanpiaci dilemma: megzabolázhatók-e az elszabadult árak?
- Havi egymillió forintos fizetéssel csábítanának dolgozókat a budapesti karácsonyi vásárra
- Nyitott a munkahelyváltásra a fehérgalléros dolgozók többsége
- Visszavonta a Mol minősítését a Moody's
- Felolvasták Nagy Mártonnak, melyek most a legnagyobb problémák a vállalkozók szerint
A Főtáv és az FKF összesen 101 milliárd forint éves forgalommal rendelkezik. Mindkét céget Mártha Imre irányítja. A fővárosi és az állami cégek egyik nagy rákfenéje az elmúlt 30 évben a beszerzés volt, az érintett FKF korábbi tízmilliós indonéz tanulmánya, a Mészáros Lőrinchez köthető milliárdos pernye szerződés, a BKV teljesen haszontalan copy-paste-es tanulmányai, fénymásoló-felmérése, vagy az MVM titkos szlovák-panamai informatikai beszerzései is jó példák erre.
A mindenkori állam olykor kísérletezik, így az üvegzsebtörvény (2003-ban), a köztulajdonban álló gazdasági társaságok takarékosabb működéséről szóló törvény (2009-ben), majd az Infotörvény (2011-ben) is ilyen próbálkozásnak tekinthető, de legutóbb éppen visszaléptünk, mert akár 90 napig is elhúzhatják a minisztériumok, állami cégek a közérdekű adatigénylésekre való válaszadást, ha a vészhelyzet ezt indokolja.
Mint azt Mártha Imre az Indexnek elmondta, az említett két cég azonban egy új, négyes védelmi rendszerrel éppen azon dolgozik, hogy a köztulajdonban álló cégek beszerzései teljesen tiszták legyenek.
1. Beszerzési bizottság
Mindkét társaságnál kialakítottak egy 8-10 főből (vezérigazgató, jogi vezető, pénzügyi igazgató,beszerzési vezető, szakterületi vezetők) álló bizottságot, amely minden beszerzést megtárgyal.
Minden 5 millió forint feletti tételkizárólagezen bizottság jóváhagyásával indulhat el,
és mint azt a cégvezető elmondta, kifejezetten generálják a konstruktív vitákat. Az első két hónap tapasztalatai alapján a beszerzések 15-20 százaléka bukott el (nem jól előkészített, nem indokolt, nem megfelelően versenyeztetett vagy halasztható beszerzések).
2. Legalább 5 érdemi pályázó
A második védelmi vonal is érvényes valamennyi beszerzésre. Egy beszerzés csak akkor indítható el érvényesen, ha arra legalább 5, megfelelő iparági referenciával rendelkező pályázótmeghívtak, ettől csak indokolt esetben, technológiai okból lehet eltérni. „Le kell vonni a tanulságot a korábban tapasztalt, - kettőt hívtak meg és egy adott be ajánlatot - jellegű ügyekből.”
3. Igénylői nyilatkozat
A közbeszerzést igénylő műszaki-, gazdasági-, vagy speciális szakterületi vezető büntető- és munkajogi felelősségének tudatában írásban nyilatkozik arról, hogy az általa megadott műszaki, kereskedelmi, jogi specifikáció nem zár ki egyetlen általa ismert piaci szereplőt sem. Ez azért fontos, hogy ne lehessen a beszerzéseket testreszabni
a szállítónál 67-nél több, de 69-nél kevesebb fejlesztő dolgozzon, és a termék neve X-szel kezdődjön és Q-val végződjön, de ne zöld papírba legyen csomagolva."
Ez a jogilag kötelező érvényű és könnyen számonkérhetőnyilatkozat biztosítja, hogy ne konkrét beszállítóra írják ki a beszerzéseket.
4. Online könyvtár
Végül, és ez a legfrissebb változás, a két cég publikussá teszi a beszerzési bizottság által jóváhagyott beszerzések minden lényeges részletét úgy időzítve, hogy azok a szerződéskötések előtt már hetekkel korábban láthatóak lesznek.
Cikkünk megjelenésével egyidőben a társaságok kinyitják a széles nyilvánosság előtt is az első két hónapban csak közel 20 arra jogosult szakember által hozzáférhető adatokat. Az FKF honlapján itt, a Főtáv honlapján pedig itt érhető el mától a két táblázat.
A puding próbája
A rendszer célja az, hogy valós verseny alakuljon ki a beszerzések során, ez árcsökkenéshez vezessen, illetveindokolatlan dolgokat ne próbáljanak beszerezni ezek a közszolgáltatók. A két cég felügyelő bizottságai, ahol ellenzékiek és kormánypártiak is vannak, egyhangú határozattal hagyták jóvá az új szabályokat.
Mint Mártha Imre elmondta,
természetesen száz százalékosan biztonságos rendszer nincsen, de ha megnézünk egy-egy ismert múltbéli beszerzési botrányt, jól látható, hogy ez a rendszer minden bizonnyal megfogta volna a közösség pénzét."
Az MVM általunk is részletesen követett botrányában, amikor nevenincs, szlovák lakótelepre bejegyzett panamai hátterű cég adott el az állami cégcsoportnak egy közel 5 milliárdos informatikai beszerzést, a vásárlást intézők nem tudták volna eltitkolni a vezetők szélesebb köre, vagy a nyilvánosság előtt a zavaros vásárlást, pláne ha az a megkötés előtt már nyilvános lett volna.
(Borítókép: Mártha Imre az FKF Nonprofit Zrt. felügyelőbizottságának elnöke (b) Karácsony Gergely főpolgármester (b2) Tüttő Kata főpolgármester-helyettes (j) és Szalmásy Miklós István az FKF Nonprofit Zrt. megbízott vezérigazgatója (j2) az FKF és szakszervezet között létrejött 2020. évi bérmegállapodás aláírásán a cég vezérigazgatóságán 2020. március 9-én. - fotó: Márhé Zoltán / MTI)