BKV-buszok hitelből
Korábban 3,2 milliárd forintos állami támogatást ígért a buszvásárlásra Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter. A járvány elleni védekezés azonban felülírta az eredeti költségvetést.
Nem adta meg a kormány az ígért pénzt az új buszokra, a kormány szerint ez kamu
A 3-as metró felújítása miatt kellenek további buszok, de újak helyett csak használtak jönnek.
Ezért most feltételes közbeszerzési eljárást indít száz gázüzemű (CNG) busz beszerzésére a BKV. Erről döntött a közlekedési társaság igazgatósága. A feltételesség azt jelenti, hogy előre rögzítik a tenderfelhívásban: ha a főváros vagy a kormány nem járul hozzá a kölcsönhöz, akkor eredménytelennek nyilvánítják a pályázatot. Az előírásoknak megfelelő járműveket a Solaris, az Iveco és a MAN gyárt, így várhatóan közülük kerülnek majd ki az indulók.
A közlekedési társaságtól kapott információk szerint azonban a döntéshozók inkább a szolgáltatás kiszervezésében gondolkodnak, így könnyen lehet, hogy halva született a pályázati felhívás.
A jelenlegi konstrukcióban dízel autóbuszok beszerzése folyik. Korábban 20 szóló és 20 csuklós busz vásárlásáról kötöttek megállapodást a Mercedeseket gyártó Daimler cég hazai forgalmazójával, de még 200 busz hívható le a német gyártótól. Ebből az eredetileg szerződött 20+20 busz már forgalomba állt, további 17+17 teljesítése folyamatban, és egy újabb 15 darabos kontingens rendelése körvonalazódik.
Ezek azonban nem igazán illeszkednek az új budapesti városvezetés klímabarát céljaival. Így jöttek szóba a CNG-buszok, amelyek környezetbarátabbak a károsanyag-kibocsátási értékeiket tekintve.
A BKV számára ráadásul egyre sürgetőbb a buszbeszerzés, mivel a 3-as metró folytatódó felújítása miatt nagyszámú járműre van szükség. Ha a középső szakasz is kiesik, akkor ennek a felszíni pótlására már nem elég a jelenlegi buszpark átcsoportosítása.