BKV-buszok hitelből

2020.09.01. 17:49 Módosítva: 2020.09.01. 19:15
Miután a kormány a járvány elleni védekezés megugrott kiadásai miatt elhalasztotta a buszvásárlásra szánt költségvetési pénz folyósítását, a BKV hitelből venne újabb környezetbarát járműveket.

Korábban 3,2 milliárd forintos állami támogatást ígért a buszvásárlásra  Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter. A járvány elleni védekezés azonban felülírta az eredeti költségvetést.

Kapcsolódó

Nem adta meg a kormány az ígért pénzt az új buszokra, a kormány szerint ez kamu

A 3-as metró felújítása miatt kellenek további buszok, de újak helyett csak használtak jönnek.

Ezért most feltételes közbeszerzési eljárást indít száz gázüzemű (CNG) busz beszerzésére a BKV. Erről döntött a közlekedési társaság igazgatósága. A feltételesség azt jelenti, hogy előre rögzítik a tenderfelhívásban: ha a főváros vagy a kormány nem járul hozzá a kölcsönhöz, akkor eredménytelennek nyilvánítják a pályázatot. Az előírásoknak megfelelő járműveket a Solaris, az Iveco és a MAN gyárt, így várhatóan közülük kerülnek majd ki az indulók. 

A közlekedési társaságtól kapott információk szerint azonban a döntéshozók inkább a szolgáltatás kiszervezésében gondolkodnak, így könnyen lehet, hogy halva született a pályázati felhívás. 

A jelenlegi konstrukcióban dízel autóbuszok beszerzése folyik. Korábban 20 szóló és 20 csuklós busz vásárlásáról kötöttek megállapodást a Mercedeseket gyártó Daimler cég hazai forgalmazójával, de még 200 busz hívható le a német gyártótól. Ebből az eredetileg szerződött 20+20 busz már forgalomba állt, további 17+17 teljesítése folyamatban, és egy újabb 15 darabos kontingens rendelése körvonalazódik.

Ezek azonban nem igazán illeszkednek az új budapesti városvezetés klímabarát céljaival. Így jöttek szóba a CNG-buszok, amelyek környezetbarátabbak a károsanyag-kibocsátási értékeiket tekintve. 

A BKV számára ráadásul egyre sürgetőbb a buszbeszerzés, mivel a 3-as metró folytatódó felújítása miatt nagyszámú járműre van szükség. Ha a középső szakasz is kiesik, akkor ennek a felszíni pótlására már nem elég a jelenlegi buszpark átcsoportosítása.