Az áruszállítás húzhatja ki a bajból a légitársaságokat
Rontotta utasforgalmi kilátásait a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) a folyamatosan szigorodó utazási szabályok miatt. A szervezet arra is figyelmeztetett, hogy a járatok kiesése az árufuvarozásban is károkat okozhat.
A montreali székhelyű, kétszáz légitársaságot tömörítő kereskedelmi szervezet vezető közgazdásza, Brian Pearce egy keddi videókonferencián azt mondta: a negyedik negyedévre szóló előzetes foglalási adatok 70–80 százalékkal rosszabbak, mint egy évvel korábban, mivel egyre szigorúbb utazási korlátozások lépnek életbe. Ennek alapján az IATA azzal számol, hogy az egész évben a korábban várt 63 helyett 66 százalékkal maradhat el az utasforgalom a 2019-es szinttől.
A nemzetközi helyzetet elemezve Brian Pearce arról számolt be, hogy az áprilisi, 94 százalékos elmaradást jelentő mélypontról augusztusra 75 százalékra lassult a felkínált kapacitás csökkenése a múlt évihez képest. Ezen belül a belföldi forgalomnak már csak a fele hiányzik, és folyamatosan javul a helyzet, míg a nemzetközi kapacitások 85 százalékos elmaradást és stagnálást mutatnak.
Az áruszállítás mentheti meg a légitársaságokat
Mivel az áruszállítási kapacitások felét az úgynevezett belly cargo, a gépek alsó rakodóterében szállított áru adja, a szektor jelentős kihívások elé néz az október–decemberi csúcsidőszak előtt. A beszerzésimenedzser-indexek a gazdasági helyzet javulását és így a megrendelések számának növekedését hozhatják, de ha a légitársaságoknak nem sikerül nagyobb kapacitást biztosítani, akkor egyre többen fognak a vízi és földi szállítás felé fordulni, amely lassabb szállítást eredményezhet a karácsony előtti időszakban.
Az IATA az MTI kérdésére válaszolva később azt írta, egyelőre nincs arról számításuk, hogy ez mekkora bevételkiesést okozhat, jelenleg azzal számolnak, hogy ebben az évben nyolcmilliárd dollárral több bevétele lehet az áruszállításból az ebben érdekelt légicégeknek a tavalyihoz képest.
Alexandre de Juniac, az IATA elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy Európában a légitársaságoknak újabb állami támogatásra lehet szükségük, ha a pandémia elhúzódik. Hozzátette: a rossz nyári időszak után az eddigi legnehezebb téli hónapok elé néznek a légicégek.