Inkább csak elméletben környezettudatosak a magyar háztartások
A magyar háztartások elméletben fontosnak tartják a környezetkímélő megoldásokat, ám háztartási eszközeik kiválasztásában és a szokásaikban nem mindig tartják szem előtt ezeket az értékeket.
Ez derült ki az IKEA svéd lakberendezési vállalat megbízásából készült felmérésből, amelyről az MTI adott hírt. A Kantar Hoffmann piackutató cégnek a megkérdezettek 94 százaléka nyilatkozott úgy, hogy kiemelten vagy fokozottan érdeklődik a megtakarítást eredményező lehetőségek iránt. Ugyanakkor a termékek kiválasztásánál a környezetvédelem önmagában nem elég erős hívószó a magyaroknak, mivel az is fontos számukra, hogy pénzt is megtakarítsanak. A három országban végzett kutatásból kiderül, hogy a cseheknél és a szlovákoknál is hasonló a helyzet.
A többség, csaknem 60 százalék számára az a leginkább elfogadható megoldás, ha a két szempont összekapcsolódik a vásárlásnál, ugyanakkor a megkérdezettek 36 százaléka kifejezetten az anyagiakat helyezi előtérbe, és 100-ból mindössze 3-an felelték azt, hogy náluk a környezetvédelmi megfontolás szerepel az első helyen.
A vizsgált három országban a válaszadók többsége az energia, a vízfelhasználás, valamint a fogyasztás és a megtermelt hulladékmennyiség csökkentését nevezte meg olyan elsődleges feladatként, amelynek sikeres teljesítésével a háztartások hozzájárulhatnak a környezet megóvásához. A magyarok itt kivételnek számítanak: csak nálunk szerepel dobogós helyen a műanyag palackok és szatyrok újrahasznosítása, amelyet fontosabb feladatnak tartanak a környezet megóvása szempontjából, mint a vízfogyasztás csökkentését.
A magyar vásárlók fele hasznosnak tartja a fogyasztás csökkentését szolgáló és környezettudatos termékeket, ugyanakkor a vizsgált országok közül nálunk a legmagasabb azoknak az aránya, akik a hagyományosakhoz képest drágábbnak érzik ezeket az árucikkeket – mutatott rá Tóth Tímea, az IKEA fenntarthatósági felelőse a kutatást elemezve.