A járvány alatt egyre több hazai terméket vásárlunk
![vasarlas-03-BS](https://kep.index.hu/1/0/3570/35709/357090/35709029_d80182a17166d4b07f8cba464795776a_wm.jpg)
További Gazdaság cikkek
-
Nemzetgazdasági Minisztérium: Magyar Péter a programját felírhatja egy WC-papírra
- Rég látott lépésre készül a forint, jöhet a nagy áttörés
- Felcsillant Fortuna mosolya, csaknem 12,5 millió forintot zsebelhet be egy magyar szerencsejátékos
- Kocsmafejlesztési programot szorgalmaz a magyar söripar
- Energiaügyi Minisztérium: Február közepén is ötven százalékig töltve vannak a hazai gáztárolók
Vélhetően nincs olyan terület, amelyre ne lett volna hatással a koronavírus-járvány, ezáltal a szokások is alaposan megváltoztak, legyen szó akár az étkezésről vagy a vásárlásról. Ezt testközelből tapasztalták meg az élelmiszeripari cégek, amelyek rendkívül magas kereslettel találták szembe magukat a tavaszi korlátozások idején. Ez a kereslet normalizálódott a nyáron, míg a második hullámmal ismét emelkedett, igaz, nem olyan mértékben, mint márciusban és áprilisban.
A vásárlók megrohamozták a boltokat márciusban, mégpedig olyan mértékben, hogy arra nem lehetett felkészülni. Nyáron viszont már elkezdtük tervezni a karácsonyi időszakot, hogy semmi se érjen váratlanul minket. Sokan vásárolják a termékeinket most is, de minden rendelést el tudunk látni
– mondta Molnár Éva, a Gyulahús Kft. kereskedelmi vezetője egy szerdai, élelmiszeripari cégeket érintő háttérbeszélgetésen. A szokások változásáról is beszélt, mert amíg az emberek kerülték a csemegepultokat tavasszal, és inkább az önkiszolgáló pultnál található, csomagolt termékeket vásárolták, már csak azért is, mert azok tovább elállnak, be lehet spájzolni belőlük, sőt rendelhetők otthonra, addig mostanra a csemegepult és az önkiszolgáló is egyformán népszerű.
Kisebb most a roham
Emellett a vásárlók tavasszal a közép- és prémiumkategóriás termékeket keresték, míg most inkább a prémiumtermékek irányába megy az értékestés, ami pedig meglepetést szerzett a Gyulahúsnak, hogy korábban nem igazán vásárolták a szarvastermékeket, most viszont órási a kereslet irántuk, amire nem számítottak.
Bokros Gábor, a Gyermelyi Zrt. marketingigazgató-helyettese is azt tapasztalta, hogy
őrület volt tavasszal,
most viszont csak kisebb roham érzékelhető, igaz, a korábbi évekhez képest így is jelentősen nőtt a forgalom novemberben és decemberben. A tészta ráadásul négy évig is eláll, vagyis abból bőven el lehetett raktározni már tavasszal, ami érthetően csökkentette a keresletet a nyárra és a mostani időszakra.
A másik oka, hogy kisebb a roham, hogy a vásárolók körében most nincs akkora pánik, a fogyasztók megtanulták tavasszal, ha elfogyott egy termék, másnapra fel lesznek töltve a polcok
– mondta Bokros Gábor.
![Vásárlók a koronavírus-járvány első hullámakor egy debreceni piacon 2020. június 2-án](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3570/35709/357091/35709191_78deca6d7fac8f5c7d77b89a51c34668_wm.jpg)
Javult a helyzet a gyártók és az üzletláncok között
A járványhelyzet ráadásul a kereskedelmi láncok hozzáállását is átalakította Molnár Éva szerint: könnyebb kommunikálni, együttműködni velük, sőt egyre gyakrabban fordul elő, hogy a láncok keresik meg őket, hogy reklámozzák a magyar termékeket.
Ebben nagy szerepet játszik a Magyar Termék Nonprofit Kft., amely
„Vedd a hazait! Védd a hazait!”
néven indított kampányt, amely felhívja a figyelmet a hazai termékek vásárlásának fontosságára, hogy ezzel is több munkahelyet tudjanak megvédeni. Jelenleg több mint 170 cég nagyjából 4000 terméke és szolgáltatása viseli a Magyar Termék védjegyek valamelyikét.
A magyar termékek népszerűsítése korábban is alapvető volt, de a járványidőszaknak köszönhetően még szorosabb lett az együttműködés. A gyártói oldal már korábban csatlakozott, de mostanra az üzletláncok is kiveszik a részüket. Benedek Eszter, a Magyar Termék ügyvezetője szerint az idei év áttörést jelentett a magyar termékeknek kereskedelmi oldalról, ami annak is köszönhető, hogy az üzletláncok már nemcsak beszélnek a fontosságáról, hanem proaktívak is, és a nagyobb áruházaknál óriásplakátokon hirdetik a „Vedd a hazait! Védd a hazait!” szlogent.
Emellett a fogyasztói oldalról is kialakult egyfajta társadalmi felelősségvállalás, emiatt a jelenlegi helyzetben könnyebb eladni a magyar termékeket. A minőség és az ár mellett most már az
a legfontosabb a vásárlóknak, hogy magyar termékeket vegyenek,
és ezzel is támogassák a hazai munkahelyeket. Ráadásul egy felmérés szerint az átlagos vásárló tíz százalékkal többet is fizetne a védjeggyel ellátott magyar termékért
– mondta Benedek Eszter.
(Borítókép: Bánkúti Sándor / Index)
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=bJE1jRyMFaE6fJ8fhsC.y4ZQnDkFoiPbY7JeelfAZ7P.i7&stparam=wnniomkpwg&fastid=ipqxvzhaneitfhaugbtmmzijqomb&nc=0)