Felkészültek az ünnep előtti rohamra az üzletláncok

2020.12.13. 08:38

A tavaly decemberi adatokhoz képest is nő majd az élelmiszerek forgalma, de az elmúlt években tapasztalt év végi kiugrás visszafogottabb lesz − mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára az MTI-nek.

Az ünnepi költekezés mértékét mutatja, hogy a novemberihez képest mennyivel ugrik meg a forgalom decemberben. Tavaly 100 milliárd forint nagyságrendű volt az élelmiszerek forgalmának növekedése az év utolsó hónapjában az előző hónaphoz viszonyítva, az idén a koronavírus-járvány miatt ennek mértéke várhatóan kisebb lesz 

− mondta a főtitkár. Hozzátette: az élelmiszerek és a napi fogyasztási cikkek forgalma az idén is nőtt az előző évihez képest, és decemberben is várható növekedés, de kisebb, mint a korábbi években. Jelezte ugyanakkor, hogy az átlagon belül földrajzi területektől és üzlettípusoktól függően jelentős eltérések lehetnek. Az MTI megkeresésére közölték, hogy az Aldi az elmúlt években tapasztalt ünnepi forgalomra számít. A járványügyi intézkedések miatt várhatóan még többen fognak otthon főzni, sütni, ami valószínűleg tovább növeli számos termék forgalmát, erre az áruházlánc tudatosan készül.

Az Aldi tapasztalatai szerint már a koronavírus-járvány első hulláma megváltoztatta a vásárlási szokásokat, a vevők ritkábban mentek az üzletekbe, viszont többet költöttek. Ez a tendencia a második hullámban is tapasztalható, az ünnepektől függetlenül igyekeznek a vásárlók ritkábban, de nagyobb értékben vásárolni. Az áruházlánc a felhalmozó vásárlásokat továbbra is szükségtelennek tartja, mivel minden termékből folyamatos az ellátás.

Az Auchan tájékoztatása szerint az előző évekhez hasonlóan az idén is fokozatosan erősödik a forgalom november eleje óta. A hagyományos karácsonyi termékek iránti érdeklődés december elejétől nő, egyes termékek, például a hal iránti keresletben a szenteste előtti három-négy napban számítanak jelentős ugrásra. A vásárlók készülnek az ünnepekre, de előreláthatólag nem olyan mértékben, mint az elmúlt években – véli az áruházlánc, amely több intézkedést hozott a zsúfoltság elkerülése érdekében, online áruházát pedig országossá tette.

A CBA kommunikációs igazgatója az MTI-nek elmondta: megkezdték a vásárlók a felkészülést az ünnepekre, egyelőre a sütés kellékei iránt nőtt meg az igény, de várhatóan napokon belül minden ünnepi termékkör forgalma több tíz százalékkal nagyobb lesz, mint az év más időszakában. Hozzátette, az idén jelentősen nőtt az online rendelés és házhoz szállítás iránti igény az élelmiszerek terén is, decembertől a Prímából is lehet rendelni a Wolton keresztül a fővárosban; az expressz szolgáltatás a zsúfoltság elkerülését is segítheti. Fodor Attila szerint az idén nehéz a várható forgalombővülést előre jelezni. Mint mondta, az elmúlt években folyamatosan erősödött a kereskedelmi forgalom, a koronavírus-járvány azonban komoly hatással van a kereskedelemre, az üzletek forgalma elmarad a megszokottól. Felidézte, a húsvéti időszakban nem volt olyan nagy a kereslet a szezontermékek iránt, mint korábban, és december elején a csokoládémikulások is lassabban fogytak el.

A Lidl decemberben magasabb forgalomra számít a tavalyi azonos időszakinál. A  vásárlások már november végétől felerősödtek, de a legnagyobb forgalom a karácsony előtti utolsó hétre várható. Az áruházlánc szerint az idén a vevők megfontoltabban és tudatosabban szervezik bevásárlásaikat. A Lidl üzletei szükség esetén bővített munkavállalói létszámmal és maximális kasszaszolgáltatással készülnek, hogy a vevők minél hamarabb végezzenek bevásárlásukkal, elkerülve a hosszú várakozási időt – hangsúlyozta a vállalat.

A Spar is arra számít, hogy az utolsó adventi hétvégéken és a karácsony előtti utolsó napokban lesz a legnagyobb a forgalom az üzletekben, mert az elmúlt évek tendenciái alapján sokan hagyják az utolsó pillanatra a karácsonyi nagy bevásárlást. Mint közölték, az idén minden eszközzel megpróbálják felhívni a vevők figyelmét arra, hogy lehetőleg korábban vásároljanak be, hogy ezzel is csökkenteni lehessen a tömeget. A Spar online shop forgalma már az elmúlt hetekben jelentősen emelkedett. Az üzletlánc a koronavírus-járvány kezdete óta szintén azt tapasztalja, hogy a vevők ritkábban mennek az üzletekbe. Emellett az akciós, illetve az alacsonyabb árkategóriájú árucikkek népszerűsége rendkívüli mértékben megnőtt.

A Tescóban is folyamatosan nő a forgalom. Az áruházlánc arra kéri a vevőket, hogy ne hagyják az utolsó pillanatra a bevásárlást, ha megtehetik, válasszák a csúcsidőszakon kívüli időszakokat, vagy vegyék igénybe az online bevásárlási és házhoz szállítási szolgáltatásokat. A Tesco tájékoztatása szerint a zsúfoltság elkerülése érdekében december eleje óta önkéntesen korlátozzák az egy időben az áruházak területén tartózkodó vásárlók számát, és azonnal új kasszát nyitnak, ha hosszabb sor alakulna ki, hogy a vevők minél hamarabb befejezhessék a vásárlást.