Távmunkára nem öltözik ki a dolgozó – bedőlnek a ruhaboltok
További Gazdaság cikkek
- Eldőlni látszik, megelőzi-e Kína az Egyesült Államokat a gazdasági harcban
- Fickósan ébredt a forint karácsony másnapján
- Árulkodó számok: úgy vettek fel hitelt a magyarok, mintha nem lenne holnap
- A Toyota növelte globális autóeladásait novemberben
- Karácsonyi csoda: van, amiben Magyarország kenterbe veri az európai mezőnyt
A KSH 2020 decemberi kiskereskedelmi gyorstájékoztatójának adatsora azt mutatta, hogy 2019 decemberéhez képest 4 százalékkal csökkent a hazai üzletek forgalma. Az iparcikkeket árusító boltok sorában a textilruházati és lábbeliüzleteknél 32 százalékos visszaesést mértek ugyanebben az időszakban.
A koronavírus okozta gazdasági válság miatt a ruházati cikkek szektora majdnem 25 százalékkal zuhant 2020-ban.
A piac 2015-ben 565 milliárd forint forgalmat bonyolított, és folyamatosan emelkedve 2019-ben már 743 milliárd forintnál tartott. Tavaly azonban behúzta a kéziféket, és a KSH kimutatása szerint 24,5 százalékos mélyrepüléssel 561 milliárdra esett vissza. Vagyis a hat évvel ezelőtti szint alá zuhant.
Kit érdekel, mit hordok otthon?
A mélypont 2020 áprilisa volt, amikor a teljes boltzár miatt a ruházati boltok piaca 90 százalékkal esett vissza éves összevetésben. A tavaly január és február, illetve a július korrigálta úgy-ahogy az évet, másképp 24,5 százaléknál sem állt volna meg a zuhanás.
A brutális visszaesés egyáltalán nem meglepő, ha azt nézzük, hogy a tavaly márciusi, majd a nyitás után novemberben ismét elrendelt korlátozások miatt az emberek egyszerűen alig mozognak nyilvánosan, s ez meglátszik a ruhavásárlási szokásaikon. Az éttermek, kulturális terek, sportpályák döntő hányada zárva van,
a távmunkában dolgozók számára pedig sokadlagos kérdés, hogy otthon mit viselnek. Egyszerűen csökkent az új ruhák iránti kereslet.
Erre természetesen a boltok is reagáltak, a ruhaboltok egy része folyamatosan zárva tart, más korlátozott nyitvatartással üzemel. A karácsony utáni szokásos kiárusítási hullám gyakorlatilag elmaradt, hiszen olyan kevés bevételt összesítettek az üzletek, hogy nem volt miből árat engedni.
Az üzletek egyetlen menekülési útvonala a webes kereskedés lehetett volna. Azonban a webáruházakban egyáltalán nem a ruhákat keresték a magyarok, hanem az élelmiszert, az elektronikai cikkeket és a bútorokat.
A teljes csomagküldő- és netes kiskereskedelmi forgalom a KSH számításai alapján 2020 februárjában, a vírusválság kirobbanása előtt 63,8 milliárd forint volt, ám a zárás nyomán áprilisra már 114 milliárd forintra emelkedett – ez többéves csúcs. Innen lefelé tartó hullám indult, augusztusban már csak 72,8 milliárdot összesítettek a boltok, novemberben viszont már új rekordnál, 137,9 milliárdnál lengett ki a mutató. Ebből viszont csak egy szeletet hasított ki magának a ruhaipar, tehát a netes ruhás költések sem tudták segíteni a kilábalást.
Végleg zárva
A működő üzletek számának apadása nem a válság nyomán kezdődött, az csak ráerősített a folyamatra:
2019 júniusa és 2020 júniusa között 68 textilszaküzlet, 662 ruházati szaküzlet és 140 lábbeli- és bőráruszaküzlet tűnt el a térképről.
Egyébként 2016 óta a textilszaküzletek és a lábbeli- és bőrszaküzletek 16 százaléka, a ruházati szaküzletek 15 százaléka zárt be.
(Borítókép: Bezárt üzletek Budapesten 2020. március 24-én. Fotó: Huszti István / Index)