Tizedével kevesebb sört ittunk tavaly Magyarországon
Tavaly az öt legnagyobb hazai sörgyártó (Borsodi, Dreher, Heineken, Carlsberg és Pécsi) teljes forgalma 7,5 százalékkal 6,177 millió hektoliterre mérséklődött, a belföldi értékesítés pedig még ezt is meghaladó mértékben, 9 százalékkal 5,657 millió hektoliterre esett az előző évhez képest – tájékoztatta az MTI-t a Magyar Sörgyártók Szövetségének (MSSZ) igazgatója, Kántor Sándor.
Az igazgató a csökkenést a HORECA-szektort (hotelek, éttermek, kávézók) érintő járványügyi intézkedésekkel magyarázta.
A hordós sör forgalma 2020-ban az előző évinek közel felére csökkent, az eladott 297 ezer hektoliter a teljes forgalom 4,8 százaléka.
Az újratölthető üvegben forgalmazott sör értékesítése pedig huszonhat százalékkal esett, kilencszázhatvanötezer hektolitert ért el.
Figyelemre méltó, hogy míg belföldön csökkent a fogyasztás, a hazai gyártók által exportált sör mennyisége tizenkét százalékkal nőtt tavaly 2019-hez képest. Az elsősorban a környező országok piacaira irányuló kivitel 521 ezer hektolitert tett ki, elérve a 2020. évi 5378 millió hektoliteres magyarországi termelés 9,7 százalékát.
Szintén beszédes adat, hogy a szuperprémium és az ízesített alkoholmentes sörök forgalma közel megegyezett az előző évivel. A szuperprémium sörökből háromszáznyolcezer hektoliter, míg az ízesített alkoholmentes sörökből kétszáznegyvennégyezer hektoliter fogyott – szolgált pontos adatokkal a sörszövetség igazgatója.
Az öt legnagyobb magyar sörgyártó 2020-ban 75,865 milliárd forinttal gazdagította a költségvetést, ez 7,5 százalékkal maradt el a 2019. évi adóbefizetésektől. Az igazgató úgy gondolja, hogy
egyelőre nehéz előre jelezni, hogy gazdasági szempontból az iparág előtt milyen év áll.
Az év első hónapjában a belföldön termelt 346 ezer hektoliter sör mennyisége közel azonos a tavalyi év hasonló időszakának termelési eredményével, bár a söripar januárban nem tudott hordós sört értékesíteni, és a vendéglátásban szintén számottevő részesedésű, újratölthető üvegben forgalmazott ital mennyisége a tavaly januári forgalom felét sem érte el.
Az év eleji szezonban jellemző módon a hagyományos sörökre magasabb a kereslet, mint az alkoholmentes változatokra. Az év folyamán azonban várható, hogy a korábbiakhoz hasonló lesz az alkoholmentes ízesített és ízesítetlen sörökre az érdeklődés, vagyis ebben a szegmensben az előző időszakot meghaladó igényt vár a söripar – tette hozzá Kántor Sándor.