Leáll a romániai Ford-gyár is
Alkatrészhiány miatt holnap (február 26.) leáll a craiovai autógyár. A cég közlése szerint a kényszerszünet nyolc napig fog tartani, a termelés március 10-én indul újra – írja a maszol.ro internetes oldal. Ebben az üzemben a Ford a népszerű Puma modelleket gyártja.
A Ford a mikrochipek hiánya miatt döntött a munka felfüggesztéséről. Állítólag nemcsak Romániában, hanem a világ számos nagy autógyárában is hiánycikknek számít ez a fontos alkatrész. A mikrochipválság miatt nemzetközi szinten 1 millió járművel maradhat el az autóipar termelése a tervezettől. Szakemberek szerint egyhamar nem fog megoldódni a hiány, még hónapokig fennakadásokra lehet számítani.
Korábban a Dacia autógyár is hasonló indokkal állt le öt napig február elején. A Dacia esetében az ötnapos szünet mintegy 100 millió eurós veszteséget okozott, 6500 személygépkocsival kevesebbet gyártottak a tervezettnél. A Fordnál jócskán nagyobb lesz a veszteség, becslések szerint a kár bőven meg fogja haladni a 100 millió eurót.
Szakértők szerint a mikrochiphiány azért alakult ki, mert az autóeladások drasztikus visszaesésével párhuzamosan tavaly nagyon megnőtt a kereslet a szórakoztató elektronikai termékek iránt. Az autógyártók lemondták a már megrendelt tételek egy részét, ellenben az Apple, a Microsoft és a Sony elárasztották a gyártókat megrendelésekkel. 2020 végén az autópiac hirtelen magára talált, azonban a mikrochipgyártóknak nem volt szabad termelési kapacitásuk. A helyzet azóta sem változott, mert bonyolult technológiájú, tőkeigényes befektetésről van szó, ezért hosszadalmas a termelési kapacitás bővítése.
(Borítókép: A romániai Ford-gyár 2012-ben. Fotó: Daniel Mihailescu / AFP)