Már a vásárlás sem lesz olyan, mint korábban
További Gazdaság cikkek
- Rossz hírünk van az autósoknak: tovább emelkednek az üzemanyagárak
- Elindult a One Magyarországon, bemondták a tarifákat
- Építőipari szereplők, figyelem: csúnyán bűnhődik, aki nem tesz eleget az új szabálynak
- Richter-vezér az Indexnek: 12 millió orosz beteg szedi a gyógyszereinket, együttműködünk az orosz vezetéssel
- A mobiljátékok uralták tavaly a játékpiacot, a PC és a konzol a nyomába sem ért
A járványhelyzet szinte minden országban példátlan visszaesést eredményezett a fogyasztásban, mély nyomot hagyva a fogyasztói magatartáson is – olvasható a nemzetközi tanácsadó cég közleményében. Tanulmányukban többek között arra keresték a választ, hogy...
- Mennyire lesz tartós ez a hatás, ha majd véget ér a járvány?
- Hogyan alakul a járvány utáni fogyasztás? Hogyan lehet erre felkészülni?
Arra számítanak, hogy az Egyesült Államokban a jövedelem és az életkor szerint eltérő ütemű lesz a fogyasztás visszatérése a korábbi szintre, míg Európában valamivel kiegyensúlyozottabb, de lassúbb felívelésre érdemes készülni.
A globális gazdaság teljesítménye mögött kétharmad részben a fogyasztás áll, ezért a fogyasztói kereslet visszatérése kulcsfontosságú lesz a gazdaság járvány utáni kilátásait illetően
– idézi a közlemény Jaana Remest, a cég partnerét és a tanulmány egyik társszerzőjét. Szerinte még mindig sok a bizonytalanság, de ahogy halad a népesség beoltása, a keresletet lassan visszatérhet a pandémiát megelőző szintre. „Az erősödő fogyasztói bizalom, a késleltetett fogyasztás, a felgyülemlett tartalékok elköltésének vágya mind ebbe az irányba fog mutatni.”
A világjárvány korábbi, a fogyasztói magatartást tartósan befolyásoló trendeket szakított meg, gyorsított fel vagy fordított vissza: ilyen volt például, hogy egyre több pénzt költöttünk szolgáltatásokra, egyre többet használtunk digitális eszközöket, és egyre több időt töltöttünk el otthon. A jelentés egyik megállapítása, hogy
az online bevásárlás, a virtuális orvos- és kórházlátogatás, az otthon berendezése mint elfoglaltság, valószínűleg tartósan velünk marad,
miközben a távoktatás, a repülőgépes utazások mennyisége vagy az élő események csekély látogatottsága pedig várhatóan vissza fog térni a pandémia előtti szint közelébe, ám bizonyos módosulásokkal: például a digitális eszközöket az általános és középiskolákban továbbra is használni fogják.
Ez a válság most más
A tanulmány szerint a járvány okozta sokk teljesen más, mint bármelyik korábbi válság, ezért is lehet reménykedni a gyors felépülésben. A korábbi recessziókkal ellentétben most nem kell a fogyasztók túlzott eladósodottságától tartani, ahogy a konjunktúra hosszú távú ingadozásaitól sem – olvasható a közleményben. A tanulmány további főbb megállapításai:
- A járvány első hónapjait jellemző hirtelen és nagymértékű visszaesés a fogyasztásban annak volt tulajdonítható, hogy megszűntek a személyes találkozásokra épülő szolgáltatások. A fogyasztást elemző felmérések mind azt mutatják, hogy a járvány után ezeknél erőteljes visszapattanást fogunk tapasztalni.
- Időközben a megtakarítások is masszívan megemelkedtek az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában (az USA-ban az éves megtakarítások értéke megkétszereződött 2020-ban).
- Európában a rövid távú foglalkoztatásélénkítő programok segítettek fenntartani a foglalkoztatottság korábbi szintjét, ezért nagyobb az esélye annak, hogy a dolgozók meg tudják tartani a munkahelyeiket, és elkölthető jövedelmük is marad 2021-ben.
- Azok a vállalatok, amelyek jobban megértik a fogyasztói szokások változásait, könnyebben fel tudnak készülni a kereslet visszatérésére.
- A vállalatoknak nemcsak azzal kell szembenézniük, hogy a fellendülés nem lesz minden szektorban azonos mértékű, hanem azzal is, hogy a járvány a versenyfeltételeket is újraírta: új szereplők és üzleti modellek, innovációk tűntek fel, amelyek alapvető befolyással lesznek egyes termékekre és szolgáltatásokra.
- A kormányzatokat számtalan további kihívás fogja érni, és az ő reakcióik is befolyásolni fogják a fogyasztói döntéseket és magatartásokat. Ilyen kihívás lesz például a fogyasztást stimuláló makrogazdasági intézkedések megfelelő egyensúlyának megtalálása, a piac változásaira reagáló szabályok alkalmazása, illetve a járvány hosszú távú hatásainak kezelése, különös tekintettel a növekvő egyenlőtlenségre.
(Borítókép: A magyar főváros világszerte legismertebb bevásárló- és sétálóutcája, a Váci utca kora esti fényben 2021. január 17-én. Fotó: Jászai Csaba / MTI)