- Gazdaság
- e-kereskedelem
- online kereskedelem
- alza.hu
- tesco
- emag
- mediamarkt
- telekom
- euronics
- gki
- koronavírus
- koronavírus a gazdaságban
- webáruház
- kereskedelem
- fmcg
Úgy vásároltunk online, mintha nem lenne holnap
További Gazdaság cikkek
- Több mint 7,7 milliárd forintot ad a kormány a budapesti egészségügy fejlesztésére
- Autót venne a munkáshitelből? Mutatjuk, hogy miért nem érdemes
- Több napra leállt az ügyintézés az MVM online oldalán és alkalmazásában
- A drónbizniszbe is belecsap a 4iG, amely nemrég az űriparban kezdett terjeszkedni
- Több száz milliárd forintos kárt okoznak a csalók, egyetlen fegyver van ellenük
A GKI Digital 2015 óta közli a legnagyobb forgalmú hazai online kereskedők rangsorát, 2020-ban a pandémia miatt nem adták csak ki, a 2021-es rangsort viszont csütörtökön közzétették. Az eredményekről röviden már beszéltek korábban.
A lajstrom azért is érdekes, mert végre pontos képet lehet kapni arról, hogy a Covid miatt megnövekedett netes forgalom közepette hogyan szerepeltek a cégek.
A kimutatás szerint 2020-ban a tizenöt legnagyobb hazai e-kereskedő forgalma meghaladta a bruttó 380 milliárd forintot, ami a teljes online kiskereskedelmi piac 41 százalékát jelenti, míg a tavalyi évben sikeresen kézbesített rendelések száma megközelíti a 11,5 milliót.
Az online kiskereskedelem rekordméretű, 45 százalékos forgalomnövekedést ért el, ahogy a közlemény fogalmaz, a szektor alig tizenkét hónap alatt legalább három évet ugrott előre a fejlődésben.
A járvány miatti bezárások kezdetén a vásárlók először a megszokott, jól ismert kereskedőket keresték az online térben is, így azok a kereskedők tudtak sikeresen forgalmat terelni, akik 2020 tavaszára már jól működő webáruházzal rendelkeztek, illetve hatékonyan, gyorsan át tudtak csoportosítani munkaerőt, és bővíteni tudták a termékkört. A korlátozások és megváltozott fogyasztói szokások kristálytisztán megmutatták, hogy a kereskedőknek át kell állniuk a többcsatornás működésre, különben nem fognak tovább fejlődni.
A 2020-as online forgalmi adatok alapján az eMAG-Extreme Digital győzött, második helyre a MediaMarkt online áruháza került, míg a harmadik helyen az Alza.hu végzett:
- eMAG-Extreme Digital
- MediaMarkt
- Alza.hu
- Tesco
- Telekom
- Euronics
- 220Volt
- Aqua
- Ipon
- Libri-Bookline
- Decathlon
- Kifli.hu
- Auchan
- Praktiker
- Mall.hu
A három legnagyobb hazai e-kereskedő 2020-as online forgalma meghaladja a 200 milliárd forintot, míg a top-15 mezőnyének forgalma bruttó 380 milliárd forint körül alakult.
Az első tíz helyezett cég forgalmi súlya továbbra is kimagasló, 36 százalékos, miközben tavaly az összes belföldi online vásárlás 17 százaléka valósult meg ezeknél kereskedőknél.
A top-10 forgalma a piac 2020-as 45 százalékos bővülését is meghaladó mértékben, összességében 54 százalékkal nőtt.
A három legnagyobb online értékesítő közé viszont csak azok a kereskedők kerülhettek be, akik a teljes, aktív – 3,38 millió főt számláló – online vásárlói bázis legalább negyedét magukénak tudhatták, azaz száz online vásárlóból legalább 23-25 vásárolt náluk. A piacvezető eMAG-Extreme Digital páros esetében ez az arány jóval magasabb, 50 százalék feletti.
Az FMCG is óriásit nőtt
2020 során az online kiskereskedelmen belül az FMCG, azaz a gyorsan forgó fogyasztási cikkek értékesítése jelentette az egyik leginkább bővülő területet. A szektor – közel kétszeres sebességgel növekedve – bruttó 76,6 milliárd forint forgalmat bonyolított tavaly, a toplista pedig így alakult:
- Tesco
- Kifli.hu
- Auchan
- Rossmann
- DM
És hogy kik a legismertebb online kereskedők a vásárlók körében? A spontán szabadszavas ismertséget nézve is az eMAG, itt a teljes lista:
- eMAG
- Extreme Digital
- Alza.hu
- AliExpress
- MediaMarkt
- Amazon
- Bonprix
- Ebay
- H&M
- Bookline
- Tesco
- Libri
- Notino
- Jófogás
- Ecipő.hu.
(Borítókép: a csomagküldeményeket rendezik a Magyar Posta ferencvárosi csomaglogisztikai üzemében. Fotó: Kovács Tamás / MTI )