Gyermekeinknek építjük a jövő vasúját
További Gazdaság cikkek
- Eldőlni látszik, megelőzi-e Kína az Egyesült Államokat a gazdasági harcban
- Fickósan ébredt a forint karácsony másnapján
- Árulkodó számok: úgy vettek fel hitelt a magyarok, mintha nem lenne holnap
- A Toyota növelte globális autóeladásait novemberben
- Karácsonyi csoda: van, amiben Magyarország kenterbe veri az európai mezőnyt
Magyarország bekötése az európai nagysebességű vasúti hálózatba nemcsak egy kihasználható lehetőség, hanem egy elkerülhetetlen lépés is – mondta Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár a Visegrádi Együttműködés országait összekötő Budapest-Varsó/Bécs nagysebességű vasút (NSV) magyarországi szakaszáról tartott online konferencián. A megvalósíthatósági tanulmány eredményeit bemutató eseményen azt mondta, hogy
életünk legnagyobb szabású vasúti fejlesztése van kilátásban. A beruházás hasznát ugyan mi is élvezhetjük, a nagysebességű vasútat azonban valójában már a gyermekeinknek építjük.
A következő évtizedben megépülő nagysebességű vasútvonalon
- Budapestről Bécsbe és Pozsonyba kevesebb mint 2 óra alatt,
- Prágába 3,5 óra alatt,
- Varsóba 5,5 óra alatt
lehet majd eljutni – közölte Mosóczi László. A fejlesztés szerinte megteremti az idén 175 éves magyar vasút fenntartható jövőjét.
Ezermilliárdok a vasútra
Az elmúlt bő másfél évtizedben több mint 2000 milliárd forintot fordított az ország a vasúthálózat fejlesztésére – mondta az államtitkár, hozzátéve, hogy a jövőben ennek az összegnek a többszörösét költi a kormány erre a célra annak érdekében, hogy a kötött pályás közlekedés versenyképességét növelje.
A fejlesztés előnyeit ismertetve Mosóczi László elmondta, hogy az újonnan kiépülő pályát használhatnák a belföldi távolsági vonatok is a jelenleginél gyorsabb eljutást biztosítva Győrbe, és a székesfehérvári szárnyvonalnak köszönhetően a Dunántúl jelentős részébe.
A Magyar Építők cikke szerint az újonnan kiépítendő vasúti pálya Kelenföldtől nyugatra indulna a Vértest délről megkerülve, leágazással Székesfehérvár felé. A győri megállási lehetőség után Pozsony irányába Rajkánál, Bécs felé Hegyeshalomnál hagyná el a Magyarországot. A vonatok pedig a városi szakaszok kivételével 250-320 kilométer/órás tempóval haladhatnának.
Mikor?
A NIF közleményéből kiderül, hogy „a környezetvédelmi engedélyezési dokumentáció alapját képező élővilág felmérésével, és ezek alapján a természetvédelmi vizsgálatok elvégzésével összefüggő munkákkal kapcsolatos szerződés aláírásának tervezett ideje 2022 I. negyedéve”, az ajánlattételi felhívást pedig 2021. harmadik negyedévére tervezik.
Ezen túl a hazai nagysebességű vasúti műszaki szabályozásrendszer létrehozásakor vizsgálni kell többek között az egyes nagysebességű vasúti rendszerek szabályozási környezetét, esetlegesen új szabályrendszerek megalkotásának lehetőségeit – az ezekhez a feladatokhoz kapcsolódó ajánlattételi felhívás 2021. negyedik negyedévében jöhet, a pozitív kormánydöntés és forrásbiztosítás esetén pedig a szerződéskötés tervezett ideje 2022. második negyedéve.