- Gazdaság
- szállítás
- tenger
- díjak
- kereskedelem
- szállítmányozás
- közlekedés
- hajózás
- koronavírus a gazdaságban
Hétszeresére drágult a tengeri szállítás
Egy év alatt hétszeresére emelkedtek a tengeri szállítás díjai. Tavaly nyáron átlagosan 1650 dollárba került egy 40 láb méretű tengeri konténer szállítása Sanghajból Rotterdamba, manapság ugyanekkora áru továbbítása csaknem 11 200 dollár – tájékoztatta az iBanFirst nemzetközi pénzforgalmi cég a távirati irodát.
A tengeri szállítmányozás díjának extrém emelkedéséhez hozzájárult az is, hogy a konténerek ára a tavaly nyári 3 ezer dollárról mostanra 20 ezer dollár körüli szintre emelkedett.
Megbéníthatja a tengeri szállítmányozást az indiai vírusmutáció
Az indiai matrózok és az ottani kikötőket megjárt hajók kiesése egyre nagyobb kockázatot és előbb-utóbb áremelést jelent.
A fuvardíj emelkedése először a kicsi árréssel dolgozó, alacsony hozzáadott értékű árukra, például a hűtőgépekre gyakorolt kedvezőtlen hatást, azonban manapság már erősen érinti a számottevő hozzáadott értékű áruk szállítását is.
A tengeri áruszállítás helyzetét rontották a kikötőkben kialakult, korábban nem tapasztalt torlódások, illetve az olyan akut közlekedési problémák, mint a március végén történt eset, amikor a Szuezi-csatorna bedugult, és sok konténer nem tudott eljutni a rendeltetési helyére.
A szakértők egyetértenek abban, hogy még korántsem értek véget a világ ellátási láncaival kapcsolatos feszültségek. Szerintük nem zárható ki, hogy a pandémia a jövőben további fennakadásokat okoz.