Csökkentek a kötelező biztosítások díjai, Budapesten a legveszélyesebb autóba szállni
További Gazdaság cikkek
- Németország gyengélkedik, Európa köhög, a forint lázas
- Egységes összegű 13. havi nyugdíjat kezdeményezne Magyarországon az MSZP
- Gazdagabbak szerettek volna lenni a magyarok, ehelyett csúnyán befürödtek
- Itt a kormány válasza, ennyi pénzt kap minden megszülető gyermek
- A vártnál alacsonyabb bevételt termelt a Temu anyavállalata
Kilenc százalékkal esett a budapesti személyautók átlagos kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási állománydíja az idei második negyedévben 2020 azonos időszakához képest – derült ki a Magyar Nemzeti Bank által negyedévente frissített KGFB-index legfrissebb adataiból. Ez elsősorban a járvány miatt visszaesett forgalom bázishatása, tavaly ugyanis éves szinten 15 százalékos drágulást mutatott az index, az átlagos éves kgfb-díj pedig elérte a 63 213 forintot, elsősorban a magasabb kárvalószínűség miatt.
A Budapesten kívüli állomány minimális, egyszázalékos díjnövekedésével együtt az országos díjszint két százalékkal 44 ezer forintra mérséklődött, amely kétezer forinttal alacsonyabb az előző negyedévinél – derül ki az MNB közleményéből. A tavalyi második negyedéves adatokkal összevetésben is mutatkozik kétszázalékos csökkenés.
A jegybank szerint még nem lehet eldönteni, hogy trendfordulót jelez-e, hogy kétévnyi stagnálást követően újra növekedésnek indult és két százalékkal emelkedett a kárráfordítás. Ezt csak a következő negyedévi adatok alakulásából lehet majd megállapítani. Ennek és az átlagos díjszint csökkenésének köszönhetően csökkent (a két mutató hányadosaként) az MNB által számított – az adóhatással pontosított – korrigált díjindex.
Az egyéb jármű-kategóriákban azonban nem látott egységes díjváltozást az MNB: míg a nehéz pótkocsik és a taxik esetében (a flottás és az egyéni díjaknál is) csökkenés látható, a vontatók, motorkerékpárok és segédmotorok díjai emelkedtek. Egyetlen jármű-kategórián belül is lehetnek különbségek: az egyedi buszok díja a vizsgált időszakban jelentősen mérséklődött, míg a flottásoké megugrott.
A személyautóknál mintegy két év után az idei második negyedévben növekedésnek indult (két százalékkal) a biztosítói kárráfordítások aránya. A növekvő kárráfordítás kapcsán egyelőre még korai trendfordulóról beszélni, a tisztább képhez a következő negyedévek adatai kellenek majd.
A jegybank 2021-től negyedévente teszi közzé az kgfb-díjak és károk alakulását bemutató indexét az általa működtetett, biztosító-adatszolgáltatáson alapuló tételes kgfb-szerződés és -káradatbázis (kkta) adatainak segítségével. Az MNB honlapján a külön e célra létrehozott felületen színes infografika segítségével mutatja be a friss adatokat, amelyek 2016 első negyedévéhez viszonyítva jelzi a személygépkocsik díjszintváltozását, illetve információt ad a negyedéves elmozdulásokról is.
A kgfb-index rendszeres publikálása az átláthatóság növelését és a verseny élénkülését segíti elő. A most közzétett friss adatok (is) az átlagos változást mutatják, az egyedi kgfb-szerződéseknél ettől eltérhetnek a díjváltozások. Ha egy ügyfél a folyamatokat és egyedi szerződését áttekintve esetleg nincs megelégedve kgfb-díjával és/vagy a szolgáltatás minőségével, szerződéskötési évfordulóján lehetősége van a számára legkedvezőbb biztosítási ajánlat kiválasztására és új szerződés megkötésére.