Kínaiak támasztanák fel az Ikarust

20210911 100610
2021.09.14. 06:00
A mátyásföldi Ikarus-napon jártunk, ahol az Index bejutott a régóta üresen álló, pusztulóban lévő régi gyárépületekbe is. A 28 hektáros területen működő ipari park néhány éve kínai kezekbe került, de a vezetők eltökélt szándéka, hogy felélesszék a magyarországi buszgyártást. Még az Ikarus nevet is szeretnék megszerezni hozzá. A kerület polgármestere elmondta nekünk, hogy örülne, ha a kínaiak sikerrel járnának.

Az Ikarus Ipari Park jelenlegi kínai tulajdonosai elektromos buszokat akarnak gyártani a 28 hektáros területen. 

Szeretnénk megszerezni az Ikarus márkanevet is 

– árulta el az Indexnek Csan Hsziao-zsung vezérigazgató. Hogy ennek mekkora esélye van, egyelőre nem tudni, de tény, hogy amikor legutóbb a Modulókat kezdték átcímkézni Ikarusra, akkor minden egyes busz után több millió forintot kért a jogtulajdonos Széles Gábor a névhasználatért. Hogy hogyan juthattunk el idáig, az hosszú história. 

Kapcsolódó
Az Ikarus név megint szép lesz, méltó régi nagy híréhez?

Az Ikarus név megint szép lesz, méltó régi nagy híréhez?

Úttörő vállalkozásba kezdett a cég: elektromos Pioneerokat gyárt sorozatban.

Mátyásföldön működött az egykor világhírű Ikarus járműgyár több mint fél évszázadon keresztül. Az Uhri testvérek 1942-ben alapított cégében a második világháború idején futott fel a termelés: a hadseregnek teherautókat készítettek, majd a repülőgépgyártásba is bekapcsolódtak, innen ered az Ikarus név és logó.

A világháború után a Vörös Hadsereg részére vállaltak gépjárműjavító munkákat, a magyar–amerikai árucsereprogram részeként pedig az amerikai katonai teherautók, dzsipek javítását, újrakarosszálását végezték, annál is inkább, hogy a vesztes háború után repülőgépgyártásról szó sem lehetett. 1947-ben a Nehézipari Központ (NIK) vette át a gyárat, az államosítások miatt az Uhri családot eltávolították a vállalat éléről.

A cég meghatározó profilja a hazai autóbuszgyártás lett, előbb „NIK” márkajelzéssel, majd visszatértek az Ikarus névhez. A legnagyobb számú autóbuszt 1980-ban gyártotta az üzem, egyetlen év alatt 13 700 darabot, ám a 90-es évek közepére sikerült a céget a csőd szélére lavírozni. 1996 közepén az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV) kezdeményezésére Széles Gábor, a Magyar Gyáriparosok Országos Szövetsége elnöke került a vállalat élére, amit saját cége két év múlva kivásárolt. A privatizációkor kötelezettséget vállalt, hogy az ezredfordulóig nem csökkenti a magánosításkor átvett 6270 fős létszámot, ami azonban már 1999 végére csaknem a felére apadt. Az ÁPV által kirótt 5,3 milliárd forintos büntetést úgy úszta meg, hogy az eladósodott gyár többségi részvénycsomagját a francia–olasz Irisbusnak adta tovább. Ennek az együttműködésnek egyetlenegy busz lett a gyümölcse, egy Agora névre keresztelt csuklós, amely kisebb-nagyobb megszakításokkal 2019-ig járt a BKV kötelékében. 

Kapcsolódó
Kisharcsa, Koporsó, Nejlonbusz és társai

Kisharcsa, Koporsó, Nejlonbusz és társai

Kis budapesti busztörténelem: megnéztük, milyen buszokkal közlekedtünk az elmúlt 100 évben.

2000-ben a területre az ÁPV 2 milliárd forintos jelzálogjogot jegyeztetett be, majd a következő évben ipari parkká alakították.

2002-től az Ikarus Járműgyártó Rt. már csak a telek bérbeadásával foglalkozott Ikarus Holding Rt. néven.

Egyebek között saját leányvállalatától, az ott tevékenykedő Ikarus Préstechnika Kft.-től, valamint az Irisbus többségi tulajdonába került Ikarus Egyedi Autóbusz Gyár Kft.-től szedett be százmilliókat. Mivel azonban ez kevés volt a jelzálog törléséhez, a telek egy ingatlankezelőre szállt, amely háromezer lakásos lakópark tervével állt elő. Később lemondtak erről, mert az ipari tevékenység miatti szennyezett talaj alkalmatlanná tette erre a területet.

Az új tulajdonosi kör a helyi önkormányzat tiltakozása ellenére egy lomis piac megnyitását tervezte a sajtoló gyáregység területén, amihez a világhírű festő- és foszfátüzemet és több alkatrészraktárat is lebontottak. A víztorony védett épületként, míg több más létesítmény a bérlők használata által maradhatott meg. Az Index most bejutott a gyár területére, és felmérhette a jelenlegi állapotokat: törmelékhalmok, romok, lepusztult épületek mindenfelé. Mintha bombatalálat ért volna egy stratégiai fontosságú üzemet.

Mindenesetre még a pusztulás utáni időknek is volt pozitív hozadéka. 2010-től az Auto Rad Controlle Kft. (ARC) lett Széles Gábor új buszgyártó partnere, így a mátyásföldi gyár egykori szerszámüzemében tovább folytatódott a munka. 2015-től az ARC partnereként a Lanta Consulting Kft. készítette például az új építésű Modulo csuklós buszainak egyes elemeit, de felújítottak szinte csodával határos módon megmaradt régi Ikarusokat is, méghozzá a jármű-restaurálás magas fokán.

Ezek a járművek is felsorakoztak most, az egykori munkavállalók évenkénti találkozójaként a hétvégén megtartott Ikarus-napon, amely immár a 15. ilyen rendezvény volt. A számmisztikánál maradva, a 16. kerületi eseményen tavaly 17, idén már 18 busz vonult fel. Az év végén ugyanis Angliából hazatért egy reptéri kialakítású Ikarus 481-es, amely fénykorában a londoni Heathrow repülőtér 3-as terminálján szolgált. A Magyarbusz értesülése szerint a világon ez az utolsó ilyen típus, amire egy Leeds melletti roncstelepen akadtak rá, ahol akkor már tíz éve állt, így csodával határos, hogy megmenekült a lángvágótól. 

A régi buszok mellett újakról is volt szó. Mátyásföld polgármestere ugyanis örülne annak, ha ismét felvirágozna a buszgyártás. 

Azelőtt az Ikarusnak két üzeme is működött a kerületben, több ezer embernek adva munkát. Ha ilyen számokban ma már nem is lehet gondolkodni, mindenképp jó lenne, ha a visszahonosított buszgyártás révén az itt lakók előtt új munkalehetőségek nyílnának

– hangsúlyozta az Indexnek Kovács Péter.

A Margit utcai gyár 1966-ban bővült az Újszász utcai teleppel, ahova az Arany János utcán vonatoztatták át a félkész autóbuszokat; az út közepén futó iparvágányt csak a 2000-es évek elején szedték fel. Ekkorra ugyanis ott is leállították a termelést, holott azelőtt évente 300-400, a csúcsévben 800 buszt is gyártottak az Ikarus, majd a NABI égisze alatt. 2013-ban az Evopro-csoport kezébe került a cég, amely a NABI jogutódaként a kísértetiesen hasonló MABI néven (a Magyar Busz Innováció kezdőbetűiből) folytatta a tevékenységét. 2014-ben az ARC csapata is integrálódott a vállalatba, amely 2016-ban beleolvadt az Ikarus Egyedi Kft.-be. 

Hogy végül is milyen név alatt folyna a Mátyásföldön zajló buszgyártás, szinte mindegy. Amiért mindenki drukkol, az az, hogy feléledjen a Csipkerózsika-álmát alvó 28 hektáros terület. 

(Borítókép: Wolf Géza / Index)

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
Rémes járvány sújtja Amerikát, már Európát is elérte

Rémes járvány sújtja Amerikát, már Európát is elérte

A kereskedelemben is látszik a hatása, mennyiségi korlátozásokkal próbálják orvosolni a problémát.

február 16., 18:16

  • Gazdaság
Új adatokat publikált az Energiaügyi Minisztérium a napelemek számáról

Új adatokat publikált az Energiaügyi Minisztérium a napelemek számáról

Többségük családi házak tetején működik.

február 17., 08:52

  • Gazdaság
Igazán rájuk fér: régóta várt jó hírnek örülhetnek a magyar vállalatok

Igazán rájuk fér: régóta várt jó hírnek örülhetnek a magyar vállalatok

Az állam helyett ezúttal a piac biztosít kamatkönnyítést – mutatjuk, hogyan.

február 16., 15:05

  • Címlapon
Lakhatási válság közepette emelnek kamatot a bankok? – Utánajártunk

Lakhatási válság közepette emelnek kamatot a bankok? – Utánajártunk

Így hathatnak az állampapír-milliárdok a hitelpiacra.

33 perce

  • Gazdaság
Karikó Katalin az Indexnek: Ha egy kutatót gátol a rendszer, keressen kiutat

Karikó Katalin az Indexnek: Ha egy kutatót gátol a rendszer, keressen kiutat

Mi is ott voltunk az első női Nobel-díjasunk alma materében tartott közönségtalálkozón.

február 16., 14:19

  • Gazdaság
Energiaügyi Minisztérium szerint Brüsszel ismét a rezsicsökkentést támadja

Energiaügyi Minisztérium szerint Brüsszel ismét a rezsicsökkentést támadja

A tárca hangsúlyozta, hogy fenntartják a lakossági kedvezményt.

február 16., 20:15

  • Gazdaság
Százmilliók forogtak kockán, többen örülhetnek ezeknek a számoknak

Százmilliók forogtak kockán, többen örülhetnek ezeknek a számoknak

Kihúzták a hatos lottó nyerőszámait.

február 16., 17:49

  • Gazdaság
Nemzetgazdasági Minisztérium: Magyar Péter a programját felírhatja egy WC-papírra

Nemzetgazdasági Minisztérium: Magyar Péter a programját felírhatja egy WC-papírra

Itt a válasz a Tisza Párt elnökének a kijelentéseire.

február 16., 11:47

  • Gazdaság
Szijjártó Péter: Új szintre léphet a magyar–kazah együttműködés

Szijjártó Péter: Új szintre léphet a magyar–kazah együttműködés

A nukleáris energia területén is lehetőség nyílik a közös munkára.

február 17., 11:02

  • Gazdaság
Rég látott lépésre készül a forint, jöhet a nagy áttörés

Rég látott lépésre készül a forint, jöhet a nagy áttörés

Ostromhoz gyűjt erőt a magyar valuta.

február 16., 08:20

  • Gazdaság
Ez már rémálom: újabb banki díjemelések jönnek

Ez már rémálom: újabb banki díjemelések jönnek

Már kilenc bank jelentette be az inflációs díjemelését.

február 17., 09:52

  • Gazdaság
Erőre kapott a forint péntek reggelre

Erőre kapott a forint péntek reggelre

A hétfői kezdéshez képest erősödött a főbb devizákkal szemben.

február 14., 08:41

  • Gazdaság
Kocsmafejlesztési programot szorgalmaz a magyar söripar

Kocsmafejlesztési programot szorgalmaz a magyar söripar

Vajon lehet-e újra virágzó sörkultúránk, és hogyan segíthetne ebben az állam?

február 15., 10:44

  • Gazdaság
Vészesen fogy a földgáz Európában – meddig bírjuk a telet?

Vészesen fogy a földgáz Európában – meddig bírjuk a telet?

Az európai föld alatti gáztárolók (UGS) töltöttségi szintje 50 százalék alá csökkent.

február 17., 10:38

  • Gazdaság
Donald Trump padlógázra lépett, így hat a visszatérése Magyarországra

Donald Trump padlógázra lépett, így hat a visszatérése Magyarországra

Terítéken a gazdaság, a tőzsde, Szécsényi Bálint, az Equilor elnök-vezérigazgatója tiszta vizet öntött a pohárba.

február 17., 11:51

  • Gazdaság
Ezt a táblázatot nem akarta látni: mutatjuk, milyen elképesztően drágultak az élelmiszerek az elmúlt években

Ezt a táblázatot nem akarta látni: mutatjuk, milyen elképesztően drágultak az élelmiszerek az elmúlt években

Visszatért a drágaság, így kapott erőre ismét a kormány szerint földbe döngölt infláció.

február 14., 09:28

  • Gazdaság
Felcsillant Fortuna mosolya, csaknem 12,5 millió forintot zsebelhet be egy magyar szerencsejátékos

Felcsillant Fortuna mosolya, csaknem 12,5 millió forintot zsebelhet be egy magyar szerencsejátékos

Az ötös lottó főnyereménye tovább hízik.

február 15., 21:04

  • Gazdaság
Prüszköl a német ló a magyar vitéz alatt – kiderül, meddig jut gyalog

Prüszköl a német ló a magyar vitéz alatt – kiderül, meddig jut gyalog

Egy biztos a magyar gazdaság jövőjét illetően: a bizonytalanság.

február 14., 17:42

  • Gazdaság
Lengyel űripari céggel vágna neki a világűr meghódításának a 4iG

Lengyel űripari céggel vágna neki a világűr meghódításának a 4iG

Újra kívánják definiálni az űr- és védelmi ipart.

február 14., 15:32

  • Címlapon
Újabb kínai óriásberuházás érkezik Magyarországra

Újabb kínai óriásberuházás érkezik Magyarországra

A befektetés mintegy 800 új munkahelyet teremt.

2 órája

  • Gazdaság
Szakértők elárulták, meddig húzhatják még a panelházak

Szakértők elárulták, meddig húzhatják még a panelházak

Valószínűleg még jó pár generáció élvezheti a szocializmus álomlakásait.

február 14., 15:04

  • Címlapon
A világhírű filozófus szerint Donald Trump lépése miatt Vlagyimir Putyin egész Ukrajnát bekebelezheti

A világhírű filozófus szerint Donald Trump lépése miatt Vlagyimir Putyin egész Ukrajnát bekebelezheti

Francis Fukuyama úgy látja, az Egyesült Államok az autoriter államok táborát erősíti.

3 órája

  • Címlapon
Változás jön a kutakon, rátapostak az árak a gázpedálra

Változás jön a kutakon, rátapostak az árak a gázpedálra

Már szombattól mélyebben kell a zsebünkbe nyúlnunk.

2 órája

  • Gazdaság
Donald Trump lépése új üzemanyagárakat hozhat

Donald Trump lépése új üzemanyagárakat hozhat

Az orosz–ukrán háború eseményei alaposan megrángathatják az üzemanyagárakat.

február 14., 13:42

  • Gazdaság
Reagált a foodora a GVH büntetésére, nem értenek egyet a bírsággal

Reagált a foodora a GVH büntetésére, nem értenek egyet a bírsággal

Lépéseket terveznek a reklámkommunikáció fejlesztésére.

február 14., 18:36

  • Gazdaság
Négymilliárd forint talált gazdára az Eurojackpot sorsolásán

Négymilliárd forint talált gazdára az Eurojackpot sorsolásán

Egy játékos sikeresen eltalálta a számokat.

február 14., 21:45

  • Címlapon
IDF: puszta kézzel gyilkolták meg a Hamász terroristái az elrabolt Bibasz testvéreket

IDF: puszta kézzel gyilkolták meg a Hamász terroristái az elrabolt Bibasz testvéreket

A terrorszervezet korábban azt közölte, hogy légicsapásban haltak meg a családtagok.

1 órája