- Gazdaság
- egyesült királyság
- élelmiszer
- üzemanyag
- sofőr
- hiány
- vízum
- grant shapps
- kereskedelem
- szállítmányozás
- brexit
- nagy-britannia
Egyre súlyosabb az áruhiány a brit boltokban
További Gazdaság cikkek
- Eldőlni látszik, megelőzi-e Kína az Egyesült Államokat a gazdasági harcban
- Fickósan ébredt a forint karácsony másnapján
- Árulkodó számok: úgy vettek fel hitelt a magyarok, mintha nem lenne holnap
- A Toyota növelte globális autóeladásait novemberben
- Karácsonyi csoda: van, amiben Magyarország kenterbe veri az európai mezőnyt
Átmenetileg enyhíti a külföldi kamionsofőrök vízumszabályait a brit kormány, miután a sofőrhiány már a lakossági élelmiszer- és üzemanyag-ellátásban is fennakadásokat okoz – adta hírül az MTI. A munkavállalási feltételek könnyítése azonban mindössze néhány ezer jelentkezőre terjed ki, és csak karácsonyig lesz érvényben. A szakmai szervezetek azonban elégtelennek minősítették az intézkedést.
Grant Shapps brit közlekedési miniszter szombat éjjel bejelentette, hogy ötezer külföldi kamionsofőr kaphat soron kívül átmeneti nagy-britanniai munkavállalási engedélyt, mindenekelőtt üzemanyag- és élelmiszer-szállító teherautók vezetésére. A brit kormány emellett lehetővé teszi a baromfi-feldolgozó cégeknek 5500 szakképzett külföldi munkavállaló felvételét, szintén csak néhány hónapra. A toborzás októberben kezdődhet.
Shapps felszólította ugyanakkor az érintett cégeket, hogy a munkakörülmények javításával és a fizetések emelésével maguk is járuljanak hozzá a probléma megoldásához. Hozzátette, nem a külföldi munkaerő alkalmazása jelenti a hosszú távú megoldást.
A szakmai szervezetek szerint ugyanakkor a bejelentett intézkedésekkel rövid távon sem lehet orvosolni a munkaerőhiányt. Ruby McGregor-Smith, a Brit Kereskedelmi Kamarák elnöke a BBC-nek azt mondta: a kormányzati lépések körülbelül annak felelnek meg, mintha valaki „egy gyűszűnyi vízzel próbálna eloltani egy máglyát”.
A Brit Kiskereskedelmi Szövetség közleménye szerint a munkavállalási szabályozás bejelentett enyhítésének mértéke nem sokat javít a helyzeten, mivel egyedül a szupermarket-hálózatoknak legalább 15 ezer kamionsofőr felvételére lenne szükségük, hogy a karácsony előtti időszakban teljes kapacitással, fennakadások és a választék szűkülése nélkül működhessenek.
A hétvégére országszerte számos helyen hosszú autósorok alakultak ki a brit benzinkutaknál, miután több nagy forgalmazó bejelentette, hogy kénytelen töltőállomásokat bezárni, mert a sofőrhiány okozta logisztikai fennakadások miatt nem tudja teljes hálózatát folyamatosan ellátni üzemanyaggal.
A fuvarozói szakma érdekképviseleti szervezeteinek számításai szerint a brit áruszállítási szektorból legalább százezer kamionsofőr hiányzik, és ez okoz egyre érezhetőbb áruhiányt kiskereskedelmi szinten, mindenekelőtt az élelmiszer- és az üzemanyag-ellátásban. A szakmai szervezetek szerint ennek az az egyik oka, hogy a brit EU-tagság megszűnése (brexit) óta rengeteg uniós munkavállaló távozott az Egyesült Királyságból.
A brit közúti áruszállítási szövetség (Road Haulage Association) legutóbbi becslése szerint csak január óta mintegy 30 ezer kamionsofőr hagyta el az országot.
A képviselet felmérést is készített tagvállalatai körében arról, hogy mi okozza a problémát, és a több mint hatszáz válaszadó cég csaknem 60 százaléka a brexitet nevezte meg a sofőrhiány elsődleges okaként. A brit EU-tagság tavaly január 31-én szűnt meg. A brit kormány az ezután életbe lépett 11 havi átmeneti időszak lejártával, idén januártól új szabályozást honosított meg, amely főleg a szakképzettség és az angol nyelvtudás alapján pontozásos kritériumrendszert alkalmaz a külföldiek egyesült királyságbeli munkavállalási kérelmeinek elbírálásához, függetlenül attól, hogy a kérelmezők az EU-ból vagy máshonnan érkeznek. Előnyt jelent az is, ha a kérelmező hiányszakmának számító területeken tud állásokat betölteni, de a kamionsofőri foglalkozás eddig nem szerepelt ezek hivatalos listáján.