További Gazdaság cikkek
Noha a járványt megelőzően is erősödést mutatott az internetes vásárlás, főleg a karácsony előtti időszakban, a korlátozások miatt 2020-ban még erőteljesebben támaszkodott a karácsonyi ajándékok beszerzése az online értékesítésre – derült ki a Pénzcentrum cikkéből.
A lap azt írja, hogy többek között az év végi rekordforgalmaknak köszönhetően az online kiskereskedelem 45 százalékos növekedést tudott felmutatni, amivel a GKI Digital kutatása szerint Magyarország az élmezőnyben zárt az uniós országok között.
A lap megkereste a Nemzeti Adó– és Vámhivatalt (NAV), hogy külföldről melyik, nem uniós országból érkezett a legtöbb csomag hazánkba, valamint, hogy ezek a csomagok mit tartalmaznak.
A vámhivatal válaszából az derült ki, hogy míg 2020-ban 187 390 csomagot kezeltek, addig ez a szám a 2021. január 1-től szeptember 30-ig tartó időszakban 731 294-re emelkedett, nem csak postai forgalomban.
A drasztikus növekedés mögött ugyanakkor nem csupán a tényleges forgalomnövekedés állhat, hanem az is, hogy 2021. július 1-től változások léptek életbe az e-kereskedelem vám és áfaszabályaiban, melynek lényege, hogy vámkezelésen kellett átesnie minden terméknek, amit az Európai Unióba importálnak, az áfát pedig minden termékre meg kellett fizetni.
2019-ben, amikor szeptember 30-ig a külföldről érkező árut tartalmazó (mintegy 58 ezer) küldemény leggyakoribb kiindulási pontja Kína volt, melyet az Amerikai Egyesült Államok, Szingapúr, Japán, Malajzia, Dél-Korea és Hongkong követett.
2020 szeptemberének végéig a toplista élen szintén Kína állt (31 403 rendelés), őkeg az USA (17 440), Szingapúr (2 546), Japán (2 204) követte, illaz ötödik helyre pedig Ausztrália jött fel (1 074).
Az idei évre, azaz 2021-re, 414 ezere nőtt azoknak a csomagoknak a száma, melyeket Kínában adtak fel és vámeljárás alá estek.
2020-ban a legnépszerűbb termékcsoport még a táplálék és étrend kiegészítők voltak. Ezeket a mobiltelefon és telefon tartozékok követték; az elektronikai alkatrészek, ruhaneműk, játékok, digitális fényképezőgépek, szépség- és bőrápoló készítmények, a különféle műanyagból készült áruk (pl.: gomb, bútor fogantyú, dísztárgy), a szemfestékek, valamint lámpák és csillárok.
Az, hogy már a 22 euró alatti értékű csomagok is szerepelnek az adatbázisban július 1-től, alaposan átrajzolta az erőviszonyokat: az étrendkiegészítőket tartalmazó csomagok ugyanis a 8. helyre csúsztak. A toplista élére a műanyag áruk kerültek, azokat pedig a játékok, könyvek, pamutpólók, tokok, bizsuk és fóliák követték.