Döntött a Kúria: ingyenes a Facebook

2021.11.22. 12:10 Módosítva: 2021.11.23. 10:39

A Kúria nyilvánosságra hozta az ítéletét a közelmúltban, amely szerint a Facebook ingyenes közösségi médiaként való reklámozása nem megtévesztő – hívja fel a figyelmet a Deloitte.

A korábban hozott döntés hatályában fenntartotta a Fővárosi Törvényszék ítéletét, amely megsemmisítette a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2019 decemberében hozott, jogsértést megállapító és 1,2 milliárd forintos bírságot kiszabó határozatát.

A GVH 2016 októberében indított versenyfelügyeleti eljárást a Facebook Ireland Ltd-vel szemben, mivel a közösségi portál nyitóoldalán és súgóközpontjában 2010-től olyan állításokat tett közzé, amelyek ingyenesként hirdették a szolgáltatásait.

Bár a felhasználók valóban nem fizetnek a használatáért, az érdeklődésükről, viselkedésükről, vásárlási szokásaikról részletes adatokat gyűjtenek, amelyek alapján a Facebook célzott reklámozási lehetőséget értékesít, a reklámok pedig a posztok között eljutnak a fogyasztókhoz.

A GVH azt vizsgálta, hogy ebben az üzleti modellben az ingyenességre vonatkozó állítások megtévesztik-e a fogyasztókat, amiért adataikkal pénzben kifejezhető hasznot hoznak a Facebooknak, annak ellenére, hogy a portál használatáért valóban nem kell fizetniük.

A GVH jogsértőnek találta a Facebook gyakorlatát, ám a Kúria szerint nem megtévesztő a fogyasztók számára, hogy a közösségi portál ingyenesnek hirdette magát.

Frissítés: lapunkat megkereste a GVH sajtóirodája, amely hangsúlyozza, a Kúria döntése kimondta: ingyenesség alatt a szöveg kontextusától függően akár nem csak pénzbeli, de más a fogyasztói döntést befolyásoló, azaz valamilyen azonosítható érdemi – ugyanakkor nem a szolgáltatás immanens természetéből adódó nyilvánvaló (pl. ingyenes hirdetésből élő offline újság) – hátrányt lehet „ellenszolgáltatásnak” és akár a szolgáltatás áraként is értelmezni.