- Gazdaság
- gazdaság
- infláció
- defláció
- aldi
- lidl
- felmérés
- koronavírus
- koronavírus magyarországon
- élelmiszer
- élelmiszerár
Nem jó manapság Magyarországon bevásárolni, nagyon elszálltak az árak
Kézzel tapintható az infláció, alighanem mindenki tapasztalta, hogy mennyire elszálltak az árak az utóbbi időben. A G7 számszerűsítette is, milyen mértékben mentek fel az élelmiszerárak, és az ütemének a gyorsulása még az előzetes várakozásokat is felülmúlja.
A gazdasági magazin 2020 eleje óta minden hónapban monitorozza 42 alapvető élelmiszer aktuális árát – burgonya, cukor, liszt, olaj, vaj, zsemle, paradicsom és így tovább –, és
amíg 2020. december 31-én a virtuális kosár tartalma 15 809 forintba került, addig 2021. december 31-én már 18 160 forintba, ami 14,9 százalékos drágulásnak felel meg.
Ugyanez a Lidlben 15 594 forint volt egy évvel ezelőtt, míg 2021 végén már 17 537 forint, ami 12,5 százalékos emelkedés.
Az alma, a banán, a sertéspárizsi, a WC-papír, a zabital, a rizs és a szénsavas ásványvíz ára nem változott az Aldiban az elmúlt egy évben, és csak a Coca-Cola ára csökkent (228 forintról 214-re), viszont a spagettitészta és a kígyóuborka kétszer annyiba került, mint 2020 végén.
A Lidlben 30 termék ára ment fel, négynek az ára nem változott, viszont nyolc termék – vöröshagyma, fehérrépa, banán, sárgarépa, narancs, burgonya, WC-papír, szénsavas ásványvíz – olcsóbb lett.
Érdekesség, hogy az év első felében a defláció volt jellemző mindkét üzletben, majd a Lidlben júniustól, az Aldiban pedig szeptembertől indult el az infláció, ami 2021 utolsó két hónapjától ugrott meg elképesztően.
(Borítókép: Vásárlók védőmaszkot viselve állnak sorba egy szupermarket előtt, Budapesten 2020. március 31-én. Fotó: Akos Stiller / Bloomberg / Getty Images)