Újabb üzemanyag-ellátást érintő könnyítésről döntött a kormány
További Gazdaság cikkek
- Olyat mondott a pimasz palack forgalmazója, amire a MOHU sem számított
- Ilyet még nem láttunk: Magyarország legnagyobb energiatárolója épül
- Elkezdődött a nagy balatoni stégrazzia, nincs kegyelem
- Drámai létszámleépítés jön az egyik legnagyobb észak-magyarországi gyárnál
- Vészhelyzet van a szomszédban, tömegesen vándorolnak el az országból
Módosították a meghatározott össztömeget, tengelyterhelést, tengelycsoport-terhelést és méretet meghaladó járművek közlekedéséről szóló rendeletet, hogy eljárási és túlsúlydíj fizetése nélkül szállíthassanak a rendeletben meghatározottnál nagyobb tömeget az üzemanyagot szállító járművek.
Ennek értelmében:
- nem kell eljárási díjat, túlsúlydíjat fizetni a korábbi rendeletben foglalt értékek 2 tonnánál nem nagyobb túllépése miatt az üzemanyagot szállító járművek esetén, ha a jármű erre a célra kialakított felépítménnyel rendelkezik,
- valamint az NFM-rendeletben meghatározott érték 10 százalékát meg nem haladó mértékű túllépése esetén, üzemanyag szállítására alkalmas speciális felépítménnyel rendelkező kéttengelyes gépjármű háromtengelyes félpótkocsis közlekedésekor.
A rendelet módosítására felfigyelő Portfolio cikkében azt írja: minderre valószínűleg azért kerülhet sor, hogy az egész ország területén biztosítani lehessen az üzemanyagok ellátásbiztonságát, a szállító cégeknek pedig ne kelljen extra díjat fizetniük a megnövekedett üzemanyag-szállítás miatt.
Kiderültek a részletek a literenként 20 forintos támogatás igényléséről
A kormány még március 3-án döntött arról, hogy a kis benzinkutak literenként 20 forintos támogatást kaphatnak az árstoppal érintett 95-ös benzin és a gázolaj értékesítése után.
Az erről szóló kormányrendelet két nappal később, március 5-én lett közzétéve. A rendelet az innovációs és technológiai miniszter számára azonnali feladatként szabta meg, hogy gondoskodjon a támogatási program részleteinek és feltételrendszerének kidolgozásáról, illetve a közzétételről.
Az IFKA Iparfejlesztési Közhasznú Nonprofit Kft. oldalán március 16-i keltezéssel jelentek meg a rendelet részletei. A „Kisbenzinkutak támogatása 2022” program keretében
- a legfeljebb 50 közforgalmú üzemanyagtöltő állomást üzemeltető vállalkozások kaphatnak célzott támogatást,
- ha az üzemanyag-értékesítésből származó éves nettó árbevételük a támogatási kérelem benyújtását megelőző üzleti év adatai alapján legfeljebb 50 milliárd forint volt.
A támogatási program lényegét képezi, hogy
- az érintett vállalkozások az üzemanyagárstoppal érintett üzemanyagok (95-ös oktánszámú motorbenzin és a dízelgázolaj) 2022. március 1. és 2022. május 31. közötti értékesítése után (azaz legfeljebb 3 hónapra) forgalomarányosan, literenként legfeljebb 20 forint támogatásban részesülhetnek.
A támogatás iránti kérelmeket április 4. és 12. között, valamint május 1. és 12. között lehet benyújtani az IFKA felületén.
Az Alkotmánybírósághoz fordulnának a kis benzinkutak
Alkotmánybírósági pereket fontolgatnak a magyar állam ellen a kisebb hazai benzinkutak, amik kapcsolódnak a 480 forintos üzemanyagár-korláthoz, számukra pedig hátrányosak – tudta meg a Népszava.
Szerdán az iparág kisvállalkozóit tömörítő Független Benzinkutak Szövetsége (FBSZ) ülésén ezzel kapcsolatban tartott tájékoztatót Karsai Dániel alkotmánybírósági és strasbourgi ügyekben jártas ügyvéd. Az iparág kis szereplői úgy vélik,
- a 480 forintos kis-, majd nagykereskedelmi üzemanyagár-korlátról szóló rendeletek sértik azt a szabályt, miszerint hatósági árral senki sem kötelezhető veszteséges működésre.
- A 480-480 forintos nagy- és kiskereskedelmi árkorlát különbségéből adódó nulla számukra valójában veszteség, hisz ez nem a profit, hanem az árrés, aminek még saját működésüket – többek közt beruházásaikat, az üzemeltetést, a hiteleket, a béreket – is fedeznie kellene.
- Az a pont pedig, hogy a 48 órán túl zárva tartó kút üzemeltetését az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közvetítésével ideiglenesen átveheti egy erre jelentkező vállalkozás – praktikusan a Mol –, szerintük tulajdonhoz fűződő jogokat sért.
A terv szerint a szövetség koordinálná a kereseteket, de azokat mindegyik cég egyénileg indíthatná el. A Népszava ugyanakkor megjegyzi, hogy a perek hetek múlva indulhatnak el, és csak évek múlva zárulhatnak.
Különös tekintettel, ha az eljárás a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bíróságán folytatódik egy esetleges hazai kudarc után.