Folyamatosan csökkennek az autóeladások Európában

1E30ZU-highres
2022.03.17. 12:47
Az Európai Unió autóeladásai februárban rekordalacsony szintre estek. A gyártók arra készülnek, hogy az ukrajnai háború miatt egyre súlyosabb problémák lesznek az ellátási láncokban, amik további fennakadásokat okozhatnak a gyártásban.

Az Európai Unióban az új gépjárművek regisztrációja februárban 6,7 százalékkal csökkent – közölte csütörtökön az Európai Autógyártók Szövetsége. Az Egyesült Királyságot is figyelembe véve az eladások 5,4 százalékkal csökkentek. Ez a visszaesés nagyobb, mint a januári, és ezzel már nyolcadik hónapja folyamatosan csökkennek az autóeladások.

Bloomberg elemzői szerint az európai autókereslet már azelőtt is gyér volt, hogy Oroszország megtámadta Ukrajnát. Az invázió csak további termelésleállításhoz és alkatrészhiányhoz vezetett, és ez tovább hátráltatja a szektor fellendülését.

Az ágazat nehéz év elé néz, hiszen folyamatosan nő a nyomás az ellátási láncokra az elhúzódó félvezetőhiány, az ukrajnai háború és a Kínában kitört újabb Covid-járvány miatt. Az autóeladások az Európai Unió belüli országokra vetítve hatalmas eltérést mutatnak: Németország és Spanyolország szerény növekedést jelentett be februárra, míg az olasz és francia piacon két számjegyű visszaesést regisztráltak.

Elemzők szerint az orosz–ukrán konfliktusnak nem volt még jelentős a hatása az eladásokra, ez a későbbi adatokban fog igazán jelentkezni – Ukrajna a gépjárműveknek az elektromos rendszereit ellátó kábelek kulcsfontosságú gyártó országa. A Wells Fargo & Co. elemzői szerint

A gyárak leállása a keleti szomszédunknál akár 700 ezer járművel is csökkentheti az európai autógyártást az első félévben.

A Volkswagen és a BMW már leállította több gyárát az ellátási zavarok miatt. A Mercedes-Benz pedig csökkentette a termelést egy németországi gyárában. A Volkswagen a héten figyelmeztetett, ha három-négy hétnél tovább nem tud autóihoz szükséges kábeleket szerezni, akkor felül kell vizsgálnia a helyzetét. Viszont a Toyota 4,7 százalékkal, a BMW 1,3 százalékkal növelte eladásait, a Hyundai-csoport kiemelkedett a sorból a 25 százalékos növekedéssel.

Az autógyártók úgy próbálják átvészelni a kínálati válságot, hogy a legjobban jövedelmező modelljeikre helyezik a hangsúlyt, és ezeknek a típusoknak az árát emelik meg.

Az orosz–ukrán háború eseményeit folyamatosan követjük, csütörtöki percről percre frissülő cikkünket itt találja.

(Borítókép: A munkások motorháztetőt szereltek fel egy autóra a Volkswagen központjában 2019. március 1-jén. Fotó: John MACDOUGALL / AFP)