Folyamatosan csökkennek az autóeladások Európában
További Gazdaság cikkek
- A Google-nél hirdette a siker receptjét, ott bevált, most az Index olvasóival is megosztja
- Önmagán is túlmutató űrmisszió magyar szállal: az űrből visszajött magvakból telepítenének erdőket
- Megszólalt a minisztérium az üzemanyagárakról, így áll most a kormány terve
- Négy új milliomosa is van Magyarországnak, kihúzták az Eurojackpot nyerőszámait
- Nincs több titok, erre költheti a kormány a gigantikus kínai hitel egy részét
Az Európai Unióban az új gépjárművek regisztrációja februárban 6,7 százalékkal csökkent – közölte csütörtökön az Európai Autógyártók Szövetsége. Az Egyesült Királyságot is figyelembe véve az eladások 5,4 százalékkal csökkentek. Ez a visszaesés nagyobb, mint a januári, és ezzel már nyolcadik hónapja folyamatosan csökkennek az autóeladások.
A Bloomberg elemzői szerint az európai autókereslet már azelőtt is gyér volt, hogy Oroszország megtámadta Ukrajnát. Az invázió csak további termelésleállításhoz és alkatrészhiányhoz vezetett, és ez tovább hátráltatja a szektor fellendülését.
Az ágazat nehéz év elé néz, hiszen folyamatosan nő a nyomás az ellátási láncokra az elhúzódó félvezetőhiány, az ukrajnai háború és a Kínában kitört újabb Covid-járvány miatt. Az autóeladások az Európai Unió belüli országokra vetítve hatalmas eltérést mutatnak: Németország és Spanyolország szerény növekedést jelentett be februárra, míg az olasz és francia piacon két számjegyű visszaesést regisztráltak.
Elemzők szerint az orosz–ukrán konfliktusnak nem volt még jelentős a hatása az eladásokra, ez a későbbi adatokban fog igazán jelentkezni – Ukrajna a gépjárműveknek az elektromos rendszereit ellátó kábelek kulcsfontosságú gyártó országa. A Wells Fargo & Co. elemzői szerint
A gyárak leállása a keleti szomszédunknál akár 700 ezer járművel is csökkentheti az európai autógyártást az első félévben.
A Volkswagen és a BMW már leállította több gyárát az ellátási zavarok miatt. A Mercedes-Benz pedig csökkentette a termelést egy németországi gyárában. A Volkswagen a héten figyelmeztetett, ha három-négy hétnél tovább nem tud autóihoz szükséges kábeleket szerezni, akkor felül kell vizsgálnia a helyzetét. Viszont a Toyota 4,7 százalékkal, a BMW 1,3 százalékkal növelte eladásait, a Hyundai-csoport kiemelkedett a sorból a 25 százalékos növekedéssel.
Az autógyártók úgy próbálják átvészelni a kínálati válságot, hogy a legjobban jövedelmező modelljeikre helyezik a hangsúlyt, és ezeknek a típusoknak az árát emelik meg.
Az orosz–ukrán háború eseményeit folyamatosan követjük, csütörtöki percről percre frissülő cikkünket itt találja.
(Borítókép: A munkások motorháztetőt szereltek fel egy autóra a Volkswagen központjában 2019. március 1-jén. Fotó: John MACDOUGALL / AFP)