A győri Audi önálló válságstábbal kezeli az ukrán konfliktust
További Gazdaság cikkek
- Megjöttek a friss üzemanyagárak, vakarhatja a fejét a kormány
- Kiderült, mekkora a tényleges munkanélküliség Magyarországon
- Rég látott pénzeső zúdul a kulcságazatra, aki nem él vele, elbukik
- Nagy Márton személyesen is felszólította az üzemanyagpiaci szereplőket
- Megszólalt a Gazdasági Versenyhivatal a versenytörvény módosításainak elhalasztásáról
Világszerte nehéz éve volt az autóiparnak: a koronavírus-járvány hatásai, a csiphiány, valamint a szállítmányozási lánc nehézségei mellé idén becsatlakozott az orosz–ukrán háború is. A győri Audi Hungaria Zrt. ennek ellenére jó évet zárt: legyártották a negyvenmilliomodik motorjukat és elkészült a 250 ezredik Audi Q3 Győrben, valamint sikerült a fenntarthatósági beruházásaikat is folytatniuk – mondták el a csütörtökön megtartott éves sajtótájékoztatójukon.
Alfons Dintner, a magyar leányvállalat igazgatósági elnöke azzal kezdte a tájékoztatón a beszédét, hogy lesújtva érzi magát az orosz–ukrán konfliktus miatt, és együttérzéséről biztosította az érintetteket. Az Audinál bíznak benne, hogy a nemzetközi jog alapján békésen rendezik majd a konfliktust. Viszont a válság érinti az autógyártót is, amely önálló válságstábbal figyeli az ukrán helyzetet és próbálja kezelni a cég működésére gyakorolt következményeit.
Számukra a beszállítói láncokban van zavaró tényező, ami befolyásolja a járműgyártásukat, de eddig tudták biztosítani az ellátást. Összesen nyolcvan beszállítójuk működik Ukrajnában, de felhívták a figyelmet arra, hogy a koronavírus-válság idején is tudták garantálni az ellátásbiztonságot és a stabilitást.
Az Audi szállított termékeket Oroszországba, de a konfliktus kirobbanása után teljesen leállították EXPORTJUKAT.
Minden kivitelt beszüntettek, de ennek hatása az éves teljes volumenre nem drámai. A foglalkoztatottakat is érinti a konfliktus, a motorgyártáson belül elmaradt egy-két gyártási műszak, de még sokféle lehetőség van a kezükben, és mindent megtesznek annak érdekében, hogy meg tudják védeni a munkavállalókat. Kicsit kevesebb bevételre készülnek a kialakult helyzet miatt, de céljuk, hogy egyetlen vevőnek se kelljen kárt szenvednie.
Azt is közölték, hogy Magyarországi segélyszervezeteken keresztül százmillió forint értékű támogatást nyújtanak az orosz–ukrán konfliktusból menekülőknek.
A nehéz 2021-es évet is jól lehozták
Tavaly minden hányattatás ellenére igen magasan tudták tartani a termelés szintjét, és a kompetenciájuk már messze túlmutat a járműgyártáson. Eddig motor- és járműgyártás volt a két alappillér, de mára már három alappillére fektetik a sikeres jövőt. A harmadik láb a kompetenciaalapú üzletág lett, ami egy folyamatosan bővülő divízió.
A félvezetőhiány és a koronavírus-járvány utózöngéje miatt számos esetben kellett módosítani a betervezett gyártási műszakokat. Ez azt jelenti, hogy a dolgozói gárdának rugalmasabban kellett dolgoznia. A igazgatósági elnök szerint
A munkavállalók a magyarokhoz illően, szívvel-lélekkel dolgoztak, ami világszinten párját ritkítja. Győri gyárukat egy igazi sarkcsillagnak tekintik Dintner szerint.
A világ 37 helyén gyártanak autót a magyar motorokkal. A 2021-es évet rekordszámú, 171 015 darab személygépjármű gyártásával zárták, amiből 20 957 plug-in hibrid volt. A gyártott autók összesen 122 országban kerültek forgalomba. A szerszámgyár is folyamatosan fejlődik, harminc százalékkal nőtt a gyártási volumen.
Azt is elmondták, hogy a lehetséges bővülési irányok között szerepel, hogy a Volkswagen anyacég egy másik márkáját, a Seatot is gyárthatják majd Győrben, azonban ennek még csak vizsgálják a lehetőségét.
Közölték, hogy fókuszba kerül az ESG fenntarthatósági minősítés az Audinál: több mint egy éve szén-dioxid-kibocsátás nélkül működnek a gyárak. Ebben nagy szerepe van annak, hogy Győrben működik Európa legnagyobb tetőelemes erőműve. A beszámolóban azt is elmondták, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztériummal közösen dolgoznak a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésében, emellett élénk az eszmecsere a kormánnyal, amellyel eddig is nagyon konstruktív kapcsolatuk volt.
Németh Kinga személyügyi és szervezeti vezető később arról beszélt, hogy 11 983 fős létszám dolgozik most az Audi Hungariánál. A következő hároméves időszakra 36 százalékos béremelésről szóló megállapodást írtak alá, idén 58 ezer forinttal nőtt a munkavállalók átlagos bére, és végrehajtanak egy 1,8 százalékos inflációkorrekciót is.
Patrick Heinecke pénzügyi vezető szerint
a magyar cég helyzete stabil.
2021-ben a számos zavaró tényező ellenére növelni tudták 2,6 százalékkal az árbevételüket, így 7,717 milliárd euró lett, és a beruházásokra összesen 162,6 millió eurót fordítottak.
A csiphiány kapcsán ismertette, hogy a magyar Audinál célirányos beszerzési irányítás van a félvezetők utánpótlására. Próbálják a lehető legjobban lekövetni a szűk ellátást, azon dolgoznak, hogy hosszú távon is stabilan el tudják látni magukat, és ne álljon le a gyártás.
(Borítókép: Gyártósor az Audi Hungária győri gyárában 2014. november 5-én. Fotó: Krizsán Csaba / MTI)