A hármas metró felújítását is elérte az orosz–ukrán háború és a szankciók

További Gazdaság cikkek
-
Szigorodik a szabályozás a kriptopiacon, ezzel új korszak kezdődik
- Nem sikerült megállapodniuk a béremelésről, akár sztrájkba is kezdhetnek a reptéri dolgozók
- Itt a háború kegyetlen valósága: Ukrajnában van egy elveszett generáció
- Fontos határidőre figyelmeztet a NAV
- Elfogadták a 16. uniós szankciós csomagot Oroszországgal szemben, de Magyarország könnyítéseket kap
Kínzó kérdés: új vagy régi a Moszkvából jött metrókocsi?
A 3-as vonalra érkezett felújított metró régi konstrukció korszerű, új, nyugati fődarabokkal. Most megérte, később sok probléma lehet vele.
Még Tarlós István főpolgármestersége alatt kötött szerződést Budapest önkormányzata és az orosz Metrovagonmas az M3 metróvonalon közlekedő járművek felújítására. Bár a szerelvények kapcsán már 2017-ben felmerült, hogy nem is a régi kocsik felújított változatai, hanem vannak közöttük teljesen új járművek, amelyeket a gyártó nem tudott eladni Kijevbe a Majdan-tüntetések után megromló orosz–ukrán viszony miatt, végül a szakértők állítják, hogy valóban rekonstrukción estek át a járművek.
Viszont most az új orosz–ukrán konfliktus tényleg elérte a Metrovagonmast. A társaságot érintik az Oroszországra kivetett szankciók, a nyugati intézkedések. A cégnek ugyan lenne pénze fizetni a bankgarancia-részleteket, de nem tudja elutalni. A Metrovagonmas szakemberei az elmúlt hetekben nem jutottak el Budapestre, alkatrészeket sem küldtek a háború miatt. Utalni a szankciók miatt nem tudnak, közben pedig az orosz hadseregnek is gyártanak alkatrészeket és harceszközöket (a páncélosok készítése a cég másik profilja a sínbuszok és metrókocsik gyártása mellett), ami miatt újabb büntetőintézkedések célpontjává válhatnak.
Leállhat a 3-as metró a háború miatt
Az orosz beszállító jelenleg a hadseregnek dolgozik.
Vannak lehetőségek
A kialakult helyzet miatt a BKV elkezdte lehívni a szerződéses bankgarancia-részleteket, hogy ne veszítse el az orosz cég által a felújított metrószerelvények harmincéves működésére vállalt jótállást, valamint egyes elemek esetében a 36 hónapos (bizonyos elemek esetében 120 hónapos) garancialehetőségeket. Épp ilyen esetekre szolgál ez a tízmilliárd forintos bankgarancia-szerződés, amelynek részletlehívási opcióját a BKV a múlt héten aktiválta is.
Azonban a helyzet bonyolultabb: ha a gyártó nem tudja tartani a garanciavállalásait, például nem tud cserealkatrészeket küldeni, akkor végül a hármas metró járművei ki is eshetnek a forgalomból. A BKV ezzel kapcsolatban arról tájékoztatta az Indexet, hogy vannak lehetőségek az ilyen jövőbeli problémák megoldására.
A járművek műszaki üzemeltetéséhez szükséges másodpiaci háttérnek csak egy hányada köthető közvetlenül az orosz gyártóhoz. Másrészt jelentős alkatrészkészlet átadása is szerepelt a felújítási szerződésben. Ennek megfelelően a raktárban rendelkezésre állnak tartalék alkatrészek, amelyekből egyelőre megoldható a járművek üzemeltetése. A BKV Zrt. folyamatosan vizsgálja és keresi a hazai és egyéb alkatrészbeszerzési és -szállítási lehetőségeket
– közölték lapunkkal.
Azt is írták, hogy csak kényszerből döntöttek az első bankgarancia-részlet lehívásáról, mivel a cég nem tudta teljesíteni az utalásokat. Bíznak benne, hogy a nemzetközi helyzet javulásával az utalási problémák megszűnnek, és le lehet állítani a részletek lehívását. „Ellenkező esetben a BKV folyamatosan le fogja hívni a lejáró részleteket, és külön számlán tárolja az esetleges jövőbeni felhasználás érdekében” – ismertették az Indexszel a helyzet részleteit.
Abban az esetben sem lenne megoldhatatlan a helyzet, ha valamiért ki kellene vonni a Metrovagonmas járműveit, mivel az M3 metróvonal magyar és nemzetközi szabványoknak megfelelően került kialakításra, ezért elméletben lehetséges, hogy e szabványrendszernek megfelelő, másfajta metrószerelvények közlekedjenek rajta.
Egyelőre még nem
„A menetrend szerinti közlekedés fenntartása ugyanakkor kizárólag olyan szerelvényekkel történhetne, amelyek összehangoltan képesek együttműködni a vonal vonatvezérlő rendszerével és egyéb infrastruktúra-elemeivel egyaránt, valamint a szükséges hatósági engedélyekkel is rendelkeznek” – tájékoztatták lapunkat.
Az mindenképpen jó hír, hogy az M3 metróvonal három állomásának – Kálvin tér, Corvin-negyed, Semmelweis Klinikák – 2022 májusára tervezett átadását várhatóan nem befolyásolja a kialakult helyzet. Viszont az orosz–ukrán háború M3 metrófelújításra gyakorolt gazdasági hatásait egyelőre nem tudja még felmérni a BKV Zrt.
(Borítókép: Szerelvény érkezik a Budapesti Közlekedési Központ [BKK] 3-as metróvonalának Dózsa György úti felújított állomására 2019. április 3-án. Fotó: Jászai Csaba / MTI)