A Mol figyelmeztet: az orosz kőolaj kiváltása nagy ellátási kockázatokkal jár

DSZZS20170524017
2022.03.31. 16:57
Az orosz kőolaj azonnali kiváltásának technikai korlátait az okozza, hogy a Mol finomítóit az úgynevezett orosz kevert kőolajra tervezték. Egy esetleges, az orosz kőolajra és kőolajtermékekre bevezetett embargó jelentős hatással lenne a finomító működésére.

A Dunai Finomító működését alapvetően oroszországi keverék kőolaj (REB) feldolgozására tervezték, más típusú kőolajat legfeljebb 35 százalékos arányban tud felhasználni. Egy esetleges, az orosz kőolajra és kőolajtermékekre bevezetett embargó jelentős hatással lenne a finomító működésére és az ellátásbiztonságra, hiszen az eltérő minőségű kőolajkeverék használata minőségi, mennyiségi és operációs következményekkel jár, ami teljesítménycsökkenéshez, finomítói meghibásodásokhoz vezethet – tájékoztatta a Mol az MTI-t.

A Dunai Finomító működését át lehet állítani, hogy teljesen rugalmasan és fenntarthatóan dolgozzon fel száz százalékban alternatív típusú kőolajat, azonban ennek átfutási ideje a kockázatok minimalizálásával akár kettő-négy év is lehet, és több százmillió dolláros beszerzési és beruházási többletköltséggel járna. Ezzel együtt a teljes logisztikai háttér átdolgozására is szükség lenne, kezelve az időszakos termeléskiesések által okozott problémákat – jelezték közleményükben.

Az orosz kőolaj azonnali kiváltásának technikai korlátait az okozza, hogy a különböző típusú kőolajok kémiai összetétele teljesen eltérő. A Mol finomítóit az úgynevezett orosz kevert kőolajra tervezték.

Fel lehet készíteni a finomítót az ettől eltérő összetételű kőolaj használatára, de az átállás szigorúan szabályozott protokoll alapján történő, időigényes folyamat. A tájékoztatás szerint vizsgálják, hogy pontosan milyen beruházásokra van szükség az átálláshoz, de az már most látszik, hogy a feladat végrehajtása több száz millió dolláros többletköltséget jelent.

Kiemelték azt is, hogy a különböző típusú kőolajoknak eltérő a finomítói termékkihozatala ( átalakul a dízel, a benzin és a vegyipari termékek aránya), azaz eltér, hogy egységnyi kőolajból mennyi és milyen típusú terméket tudunk előállítani. Ezért az átállás egyes termékekből rövid és középtávon ellátási problémákat okozhatna.

Abban az esetben, ha az orosz exportkeverék szállítása nem lehetséges a Barátság kőolajvezetéken keresztül, az Adria kőolajvezetékkel láthatók el a Mol-csoport szárazföldi finomítói, a Dunai Finomító és a szlovákiai Slovnaft Finomító.

A Mol eddig 170 millió dollárt fordított arra, hogy csökkentse Magyarországon az orosz kőolaj bedolgozási arányát, megnövelte az Adria kőolajvezeték fogadóképességét, szélesítette a tengeri szállítási lehetőségeket is, hogy el tudja látni mind a százhalombattai, mind a pozsonyi finomítót. Az Adria vezeték elméleti kapacitása havonta 1100 kilotonna, azonban ebből jelen pillanatban csak kilencszáz kilotonna áll rendelkezésre, a maximális kapacitás eléréséhez a horvát olajvezeték-üzemeltetőnek, a Janafnak is jelentős, legalább egy évig tartó beruházásokat kellene végrehajtania – hangsúlyozta a Mol.

Megjegyezték azt is: az orosz exportkeverék hiányában a szükséges alapanyag-minőség eléréséhez több alternatív, helyettesítésre részben képes kőolajfajta keverésére lenne szükség, amelyhez jelentősen bővíteni kell a kőolajtároló kapacitást.

Ez a fejlesztés szintén többéves munka árán valósulhat meg.

Emellett egy orosz kőolajembargó esetén az olajkereskedelmet is újra kellene szervezni, mivel új beszállítókat kell találni és új szerződéseket kell kötni.

Az orosz–ukrán háború eseményeit folyamatosan figyelemmel kísérjük, csütörtöki percről percre frissülő hírfolyamunkat itt találja.

(Borítókép: A Mol Nyrt. százhalombattai Dunai Finomítója 2017. május 19-én. Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI)