Ingyenes streamingszolgáltatással jelentkezik az Amazon

GettyImages-1152688298
2022.04.19. 06:20
Futótűzként terjednek a csak reklámokra építő, egyébként ingyenesen működő online adók, amik előbb-utóbb felnőhetnek a Netflixhez hasonló, előfizetésekből élő szolgáltatók szintjére is. Jeff Bezos cégének friss bejelentése után úgy tűnik, a jövőben komolyabb szerepet szánnak az Amazon Prime-mal eddig is párhuzamosan futó ingyenes adónak.

Még áprilisban új nevet kap a mostanáig IMDb TV-ként ismert szolgáltatás, amit három éve építget az Amazon. A jövőben Amazon Freevee néven futó felület eddig is hirdetésekből szerezte bevételeit, ez pedig a szerdai bejelentés szerint jobban fogja tükrözni a szolgáltatás ingyenes jellegét.

Az AVOD típusú platformok (ad-supported video-on-demand, vagyis reklámokat is közvetítő videós szolgáltatások) a pandémiás korlátozásoknak köszönhetően egyre elterjedtebbé váltak az utóbbi években, bár ebből hazánkban nem sokat érzékelhettünk, hiszen az említésre méltó szereplők, mint a Paramount Pluto TV-je, a Sony Crackle-je, a Tubi, illetve a Roku csatorna, sem elérhető Magyarországról.

Más a helyzet az Egyesült Államokban, ahol a CNBC cikke szerint tavaly januárban például a videostreaminggel rendelkező háztartások 34 százaléka az említettekhez hasonló AVOD-szolgáltatásokat is használta.

A filmeket és sorozatokat listázó IMDb-t (Internet Movie Database) még 1998-ban vásárolta föl az Amazon, és 2019-ben indította el reklámokból fenntartani kívánt szolgáltatását, eredetileg IMDb Freedive néven. A szerdai bejelentés szerint most újra ezt az ingyenességet hangsúlyozzák, miután az adó az elmúlt két évben megháromszorozta havi aktív felhasználóit.

Jennifer Salke, az Amazon Stúdiók igazgatója elmondta, hogy komoly növekedési potenciált látnak az eddigi teljesítmények alapján, és lendület miatt készek arra, hogy

a Freevee-t egy piacvezető prémiumszolgáltatássá emeljék, és olyan eredeti tartalmakkal töltsék fel, ami ehhez kellően kielégíti a szélesebb fogyasztói igényeket.

Az Amazon egyébként rengeteg pénzt mozgat meg, hogy a streamingplatformjait népszerűbbé tegye: amellett, hogy rengeteg nagy költségvetésű sorozatot gyártanak, felvásárolták az MGM-et is a teljes inventoryjával együtt.

Egyelőre népszerűbb az előfizetéses rendszer

Ugyan a mostanra klasszikusnak nevezhető, előfizetéses modell még mindig magasan vezet a felhasználók körében, hosszú távú következményei lehetnek annak, hogy az Amazon a streamingpiac mindkét oldalát igyekszik dominálni.

Jelenleg az Amazon Prime Video szolgáltatása az USA-ban havi 9 dolláros előfizetéssel vagy a havi 15 dolláros teljes Prime-tagság részeként érhető el, amik persze hazánkban jóval alacsonyabb áron, kevesebb mint harmadáért érhetőek el.

Ezen a téren a Prime Video legnagyobb vetélytársa természetesen a Netflix, de fontos versenyző még a Disney+, a Hulu, a HBO Max és az NBCUniversal Peacockja is, bár érdemes megjegyezni, hogy ezek közül néhánynak van ingyenes, reklámfogyasztással kiváltható konstrukciója is.

Az Amazon ugyan nem közölte az IMDb TV aktív felhasználóinak a számát, de májusban azt közölték, hogy összességében, a reklámok által finanszírozott ingyenes felületeiket havi szinten 120 millióan veszik igénybe rendszeresen. Ennek persze feltehetően egyelőre elenyésző részét teszi ki a majdani Freevee, hiszen a videójáték-streamelésre specializálódott Twitch, és többek között az Amazon sportcsatornái is, idetartoznak.

Az akkori állás szerint viszont még ez az összeadott szám is alig több mint fele volt annak a 214 milliós felhasználószámnak, mint amivel a Netflix egymagában bírt egy évvel korábban. A streamóriás előfizetőinek a száma azóta is nőtt, de természetesen azt se árt figyelembe venni, hogy a jelenlegi reklámszabályozások mellett az AVOD-szolgáltatások jóval nehezebben tudnak terjeszkedni globálisan.

(Borítókép:  Dinendra Haria / SOPA Images / LightRocket / Getty Images)