Kiderült, melyik céget siratják legjobban az oroszok

2022.04.19. 09:35
Az orosz–ukrán háború megkezdése óta rengeteg cég vonult ki az orosz piacról. Az Otkritje Bank felmérése szerint a válaszadók többsége pozitívan fogadta a nemzetközi vállalatok kivonulását Oroszországból.

A megkérdezett oroszok csaknem 60 százaléka pozitívan nyilatkozott számos nemzetközi vállalat orosz piacról való távozásával kapcsolatban, legalábbis ezt az eredményt közölte az Otkritje Bank és az azonos nevű alapkezelő társaság által végzett felmérés.

Az orosz felmérés adatai szerint a válaszadók 35 százaléka gondolja úgy, hogy Oroszország könnyen pótolni tudja a kivonult márkák áruit és szolgáltatásait sajátjával. További 24 százalék nyilatkozott úgy, hogy soha nem is vette igénybe az orosz piacokról kivonult nemzetközi cégek szolgáltatásait – írja a TASZSZ orosz állami hírügynökség.

A válaszadók 21 százaléka ugyanakkor negatívan reagált a nemzetközi cégek Oroszországból való távozására, indokolatlan politikai döntésnek tartva azt. További 20 százalékuk azzal magyarázta negatív hozzáállását, hogy hiányozni fognak a távozó cégek árui, szolgáltatásai.

A külföldi márkák közül a legtöbben, a válaszadók 27 százaléka az Ikea kivonulását sajnálta a leginkább. Ezt követik az Adidas, az Apple, a Procter & Gamble és a Nestlé termékei és szolgáltatásai. A válaszadók 10–13 százaléka az oroszországi Asus, McDonald's, Sony, Coca-Cola, Volkswagen, Danone, Disney és L'Oréal együttműködési korlátozások miatt sajnálkozik a leginkább. A megkérdezettek 13 százaléka mondta azt, hogy nem okoz gondot számukra, hogy elhagyják Oroszországot a nemzetközi cégek.

A felmérésből kiderült az is, hogy a válaszadók többsége támogatja azon vállalkozások és üzletek államosítását, amelyek elhagyták Oroszországot; 47 százalékuk úgy véli, hogy az államosítás munkahelyeket ment meg. További 23 százalékuk biztos abban, hogy az államosításnak „büntetésnek kell lennie”, amiért a cégek elhagyták Oroszországot.

A megkérdezettek mindössze 18 százaléka ellenzi az államosítást. Úgy vélik, hogy lehetőséget kell adni a távozott külföldi cégeknek, hogy visszatérjenek Oroszországba. Újabb 13 százalék pedig az államosítást törvénysértésnek tartja.

A válaszadók 64 százaléka készen áll arra, hogy a jól ismert nemzetközi márkák orosz „változatát” használja, ha elégedett a termékek minőségével. További 17 százalék pedig az orosz vállalatok támogatása miatt vásárolná a termékeket.

A felmérés április 12-e és április 18-a között készült. Ezer 18–65 éves férfit és nőt kérdeztek meg Oroszország-szerte.