Húszmilliárdot meghaladó hiány lesz idén a BKV-nál

Az orosz–ukrán háború miatt kiesett alkatrészeket a BKV más országokból, mások mellett spanyol üzemekből szerzi be – mondta el az Infostartnak Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója. A háború miatt több termék beszerzése is nehézkes: a 2-es és a 4-es metróvonalon az Alstom szerelvényei esetében tárgyalnak bizonyos eszközök szállításáról.
Fogyóban, de még van alkatrész
A hármas metró felújítását is elérte az orosz–ukrán háború és a szankciók
Bár a Metrovagonmas orosz gyártó nem tud pénzt utalni, egyelőre a szerelvények karbantartása megoldható. Végső esetben más metrószerelvények jöhetnek.
De a metrók esetében főleg az M3-on közlekedő orosz Metrovagonmas járműveit nehéz karbantartani, de a szakember szerint év végéig még van elég alkatrész a javításokhoz. A BKV lehívta a bankgaranciáját az orosz gyártótól, amellyel ettől függetlenül folyamatosan kapcsolatban vannak.
A háború viszont sújtja a villamoságazatot is, és most már az autóbusz-ágazat is érintett: hiány kezd kialakulni gumiabroncsból, de még több hónapos készlet áll a BKV rendelkezésére, míg a villamosokhoz kerékabroncsot gyártó két cégből az ukrán bezárt. Bolla beszámolója szerint egy spanyol beszállítótól próbálják ezeket beszerezni.
Nyomatékosította: a problémák nem olyan jellegűek, hogy bárhol korlátozni kellene a forgalmat, ilyen csak akkor állhatna elő, ha „nagyon-nagyon elhúzódna a háború”.
Segítségre van szükségük
A BKV költségvetéséről is beszélt a vezérigazgató, aki szerint anyagi segítségre volna szüksége a cégnek, több tétel körül nagy a bizonytalanság. A fő problémát az energiaárak emelkedése jelenti, ami tíz- és húszmilliárd forint közötti többletkiadást eredményez. A beszállítói vagy anyagáremeléseket is számba véve jóval több mint húszmilliárd fölötti hiánnyal számol a társaság.
(Borítókép: Orosz gyártmányú metrószerelvény halad az M3-as vonalon a Kőbánya-kispesti végállomása felé a már felújított külszíni pályaszakaszon 2021. július 7-én. Fotó: Jászai Csaba / MTI)