Hosszú távon kellene megoldani a távhőszektor-problémát

További Gazdaság cikkek
-
Bevallotta a kormány, rengeteg pénzt elköltöttek, hatalmas a költségvetési hiány
- Bejelentést tett Nagy Márton, elkezdődött a 2026-os költségvetés tervezése
- Ötmillió forint értékű csempészcigarettát foglalt le a NAV
- Bűvös számok közelednek, de bármikor fordulat jöhet a benzinkutakon
- Stratégiai fontosságú energiabiztonsági egyezményt köt Magyarország és Románia
A tavalyi energiaár-emelkedést követően több város is kifejezte már aggodalmát a távhőszektor jövője miatt, arra kérve a kormányt, hogy valamilyen megoldással segítse ki a bajból az elszabadult, várhatóan hosszú távon is magas gázárak miatt lehetetlen helyzetbe került távhőágazatot. A kormány decemberben első lépésként megemelte a távhőtermelők értékesítői díját, valamint a távhőszolgáltatók részére kiutalható távhőszolgáltatási támogatás mértékét, mely összességében magával vonta a távhőkassza 7,5 milliárd forintos emelésének szükségességét. A távhőkassza arra szolgál, hogy megtérítse a szolgáltatók veszteségit, amikor – mint most – a távhő átvételi ára az egyéb költségekkel együtt meghaladja a rezsicsökkentésben szabályozott fogyasztói árból származó bevételt.
A szektor működésének támogatása a távhőkasszából átmenetileg tehát megoldott ugyan, de annak mértéke a villamosenergia-fogyasztók által megfizetett kapcsolt szerkezetátalakítási díj mértékétől függően korlátozott, és ennek a keretnek már idén is több mint duplájára (körülbelül 90-100 milliárd forint) lenne szükség a hiány pótlásához. A problémahalmaz tartós megoldásához olyan finanszírozási formát kellene találni, amely önfenntartó, előmozdítja a szektor zöldítését, kihasználja a kínálkozó kedvező EU-s támogatási forrásokat, és mindezekkel együtt sem ró túlzott terhet a lakosságra.
Finanszírozási problémák jöhetnek
Hogy a problémát megértsük, kicsit érdemes elmerülni a távhőszektor természetében és finanszírozási szerkezetében. A távfűtésre és használati melegvíz-szolgáltatásra – a csővezetékeken keletkező 10-12 százalékos hőveszteség ellenére – környezetbarát hőszolgáltatási megoldásként tekint az Európai Unió is.
Hazánkban a távhőszolgáltatás lényegében a biomasszára és a fosszilis tüzelőanyagokra, azon belül is a gázra épül.
Magyarországon az EU-ban az egyik legnagyobb ezen belül a gáz mint fűtőanyag részesedése, melynek leszorítása nemcsak nemzetgazdasági érdek, de fontos fenntarthatósági követelmény, valamint a hazai energiapolitikai célkitűzéseket is támogatja.
Probléma ugyanakkor, hogy a távhőszolgáltatás a finanszírozási nehézségek miatt nem tud jelentős beruházásokat megvalósítani, így nem tudja gazdaságossá, környezetbaráttá alakítani a termelést, miközben rendkívül kitett marad a gázárak alakulásának.
A távhőtermelés és -szolgáltatás árszabályozási és engedélyes tevékenység szerint elválik egymástól, habár sok helyütt ugyanaz a gazdasági társaság állítja elő a távhőt. A távhőszolgáltatók által a lakossági és a külön kezelt intézményi fogyasztóknak kiszámlázható díjak szabályozottak, tehát a bevételnek felső korlátja van, tekintettel arra, hogy a fogyasztás több mint 80 százalékát ez a két szegmens adja. A tarifa a szolgáltatók kimutatásai szerint számos esetben nem fedezi a tényleges költséget. A szolgáltatók még részesedhetnek a távhőszolgáltatási támogatásban, amit az Európai Unió 2012/21/EU bizottsági határozata tesz lehetővé, de ennek fél éven belül vége szakad. A rendelet 2022. szeptember 30-ig ad lehetőséget az egyes közszolgáltatási kötelezettséget ellátó vállalkozásoknak nyújtott támogatás alkalmazására, és pillanatnyilag nincs jele annak, hogy ezt a határidőt a bizottsági határozat felülvizsgálatával az unió időben meghosszabbítaná.
A jelenlegi földgázár mellett tehát hamarosan jelentős finanszírozási problémák léphetnek fel,
de ha a támogatás meg is maradhatna, akkor is hiányoznak az ösztönzők a szektor környezetvédelmi szempontú megújításához. A rendszer egésze ugyanis a legkisebb költség elvére épül, ezt érvényesíti a MEKH a termelők elismert költségeiben és a távhőszolgáltatókat megillető támogatás mértékét megalapozó költség-felülvizsgálatok során is, ez pedig nem kedvez a kevesebb károsanyag-kibocsátással járó beruházásoknak.
A legkisebb költség elve azt mondja ki, hogy az évente megállapított indokolt (elismert) költségben azoknak a termelőkapacitásoknak az üzemeltetési és más költségeit kell figyelembe venni, amelyek a legolcsóbban működtethetők. Ez ugyanakkor nem mindig fedi le a termelőkapacitások valós rendelkezésre állását és működtethetőségét, fejlesztésre sem ösztönöz. A távhőszolgáltatók tekintetében pedig a társaságok éves adatszolgáltatásaiban rendelkezésre bocsátott költségek több elemét nem ismeri el a MEKH, mely a következő időszakra vonatkozó távhőszolgáltatási támogatás alapjaként szolgál, ennek – bevétel és elismert költségek különbsége – mértékéig egészíthető ki a szolgáltatók bevétele, amikor a kiadások meghaladják a rezsicsökkentéssel érintett fogyasztói árak által korlátozott bevételt. Ez a rendszer nem csak akkor okoz problémát, amikor a gázárak „elszállnak”, általában is probléma, hogy az indokolt költség egy éven felüli csúszással követi a valódiakat, hiszen így értelemszerűen nem nyújt fedezetet az emelkedő bér- és egyéb költségekre.
Ellentmondások a rendszerben
Ennél is nagyobb probléma azonban, hogy a legolcsóbban termelő (vagyis az indokolt költségekben elismert) kapacitások jellemzően a legrégebbiek, mivel üzemben tartásuknál már rég nem kell figyelembe venni az amortizációt. Ha egy távhőtermelő új kazánt vásárolna, annak finanszírozási költségét, magasabb amortizációját így nem tudná megfelelően érvényesíteni a következő évek indokolt költségeiben, ami értelemszerűen nem ösztönöz beruházásra.
A felszínre kerülő problémák csak rávilágítanak az ebben a rendszerben feszülő ellentmondásokra. Az egyszeri vagy átmeneti támogatás sem oldja fel ezeket a feszültségeket, éppen ezért indokolt lenne hosszabb távon is működő, stabil, kiszámítható modellt létrehozni, olyat, amely egyben támogatja a távhőszolgáltatás szén-dioxid-mentesítését is. Ez annál is inkább indokolt most, mivel az Európai Unió számos jelét adja annak, hogy támogatja ezt a fajta fűtési megoldást és annak karbonmentesítését.
A távhő-infrastruktúra fejlesztését és a megújulók rendszerintegrációját segíti elő a 2010/31/EU irányelv az épületek energiahatékonyságáról (EPBD), illetve a 2012/27/EU irányelv az energiahatékonyságról (EED). Ezenkívül a karbonsemlegesítést támogatja a 2018/2001/EK irányelv a megújuló energiaforrásokból előállított energia használatának előmozdításáról, valamint a korábbi 2009/28/EK irányelv a megújuló energiaforrásból előállított energia támogatásáról. Az Európai Unió 2016-ban kiadott hőtechnikai stratégiája a 2014–2020-as időszakra 6 milliárd eurót különített el távhőszolgáltatás megújuló energiaforrásokra történő átállítására, és az ebben tükröződő uniós szándék várhatóan a jövőben sem változik.
A magyar távhőszektor lehetőségei
Ebben a környezetben kellene hosszabb távú, stabilan finanszírozható és a szektor zöldítését is lehetővé tevő megoldást találni a magyar távhőszolgáltatás átalakítására. Ez nem fog menni anélkül, hogy az állam ne járulna hozzá a karbonmentes energiára való átálláshoz, és/vagy kapcsolt termeléshez köthető beruházásokhoz. Amíg ez az átállás nem történik meg, el kell fogadnunk, hogy a távhő csak akkor tudna támogatás nélkül is „önfenntartó” szolgáltatás lenni, ha a lakossági árak valamilyen szinten együtt mozognának a gázárakkal, mivel a hazai távhőrendszer leginkább gázalapú.
Eredménnyel kecsegtet ugyanakkor, hogy ha a szektor „ki tud zöldülni” – ami a magas beruházási igény miatt átmenetileg drága megoldásnak tűnik –, az a magasan maradó vagy tovább emelkedő gázárak és szén-dioxid-kvóta-árak között hosszabb távon megtérülő befektetéssé válhat. Ugyancsak komoly lehetőség rejtőzik a távhőhöz kapcsolódó EU-s források hatékony felhasználásában, de vannak a ma érvényes finanszírozási szabályokban olyan rejtett lehetőségek is, amelyek akár rendszerszinten és rövidebb távon is bevethetők.
Ilyen lehetőség lehet az EKR-rendszerben definiált, ugyanakkor részletszabályozással még nem lefedett fehér bizonyítványban rejlő potenciál kiaknázása. Az energiahatékonyságról szóló 2015-ös törvény szerint az EKR-rendszerben végrehajtott, hitelesített megtakarítások korlátozottan forgalomképes vagyoni értékű jognak számítanak, amellyel bilaterális úton (illetve a jövőben várhatóan szervezett piacon is) kereskedni lehet. Az érvényben lévő szabályozás szerint a kötelezetti kör úgy is elszámolhat hitelesített megtakarításokat, ha azt kötelezett félnek nem minősülő energiahatékonysági szolgáltatók vagy egyéb harmadik felek valósították meg, és a „megtakarítást” átruházzák a kötelezetti kör valamely más tagjára. Ennek megfelelően a távhőszektor vállalatai a saját maguk által (az EKR-rendszerben harmadik félként) végrehajtott intézkedések értékesítésével a jövőben pénzügyi forráshoz juthatnának, amely részben fedezetet nyújthat a távhőrendszer elemeinek szükséges felújítására, cseréjére.
E megoldás alkalmazásának komoly korlátja, hogy a jelenlegi feltételek szerint fehér bizonyítványt csak a végfogyasztónál elért energiamegtakarítás után lehet kiállítani. Ez a kritérium korlátozza a távhőszolgáltatókat a megtakarítások kiaknázásában és értékesítésében. Ez ugyanis azt jelenti, hogy a távhőszolgáltató a saját rendszerének hatékonyabbá tétele – például a távhővezetékek jobb szigetelése – után ma még nem jogosult fehér bizonyítványra, ilyenhez csak akkor juthat, és csak akkor értékesíthet, ha a fogyasztónál keletkeztet valamilyen módon megtakarítást. Ez a szabály azonban könnyen megváltozhat, mivel az EKR bevezetése egyelőre nem hozza a várt eredményeket, ezért a rendszer EU-s szinten is reform előtt áll, ami várhatóan a kötelezettek, illetve a megtakarítások „haszonélvezői” körének kibővítése felé halad majd.
Érdemes megfontolni a sűrűn beépített területek távhőrendszerei zöldítésének fókuszba helyezését is. Ahol nem megoldható a városi épületek karbonsemleges hő- és melegvíz-ellátásához a hőszonda és a napelem telepítése, alkalmazása, ott a meglévő távhő forrásainak zöldítésében, a lehetséges energiaközösségek kialakításában, energiahatékonysági intézkedésekben lehet gondolkodni. Lehetőség továbbá a több erőforráson alapuló távhőrendszer kialakítása – viszont ennek feltétele lehet az is, hogy a távhőtermelők zöld áramot használó villanykazánokat is telepítsenek, amelyek emellett rendszerszabályozási célokat is szolgálnak.
A fenntartható távhőszolgáltatás jó példája Dánia, ahol a lakásállomány kétharmadát távhővel fűtik, és innen is kapják a meleg vizet. Első lépésként biomasszára állították át a fosszilis tüzelőanyagon alapuló erőműveket, ami kezdetnek jó volt, de szeretnének átlépni a következő lépcsőfokra a megújulók irányába, és a biomasszát is lecserélni főként nap-, geotermikus, víz- és szélenergiára. Az országban nagyon elterjedt a kapcsolt energiatermelés, az erőművek nagy része CHP (Combined Heat and Power), amiknél a hagyományos erőmű 50 százalékához képest csupán 10 százalék az energiaveszteség. A szolgáltatók nonprofit alapon működnek, és olyan végfogyasztói árat állapítanak meg, amelyek csak a felmerülő karbantartási, visszapótlási költségeket fedezik. A városi tanácsok minden esetben egy 20 éves költség-haszon elemzést végeztek annak érdekében, hogy biztosítsák a beruházási projektek profitábilis megvalósítását mind szolgáltatói, mind fogyasztói oldalról, valamint az adórendszer is tartalmaz ösztönző elemeket. A hatóság folyamatosan felülvizsgálja és figyelemmel kíséri az árakat és benchmark elemekkel összehasonlítja a különböző szolgáltatókat.
Többek között az EU-s szabályozói törekvések hatására, illetve a fűtésre fordított energiahasználat nagy mértéke miatt Európa-szerte egyre több ország felismerte, hogy a távhőszektorba való befektetés, a szektor fejlesztése hosszú távon nagyban elősegítheti a dekarbonizációt, az energiahatékonyság-növelést, illetve az energiamegtakarítási célok elérését.
Ezek ugyanakkor a termelői és a szolgáltatói oldalon is komoly tervezést igényelnek. Szükséges felülvizsgálnunk nemcsak a távhő szerepének és technológiai megoldásainak területét, de talán a távhőrendszer fogalmát is. Példaképpen, az egyik ehhez kapcsolódó törekvés a 4GDH, a 4. generációs távhőrendszer: ez alacsony energiaigény mellett a smart energyn alapul, ami optimális „együttműködést” tesz lehetővé az energiaforrások, -elosztás és -fogyasztás között. Ez természetesen jelenleg távoli, összetettnek tűnő megoldásokat feltételez, de ha most akarunk fenntartható és a zöldítés irányába is nagyot lépő struktúraátalakítást elérni a szektorban, akkor a problémakört összetettségében kell vizsgálni, ezeket a lehetőségeket is szem előtt tartva.
A cikk szerzője a KPMG szenior menedzsere
(Borítókép: Földfelszín fölötti távhővezeték lirával a főváros XI. kerületében, a Szerémi út mellett. Fotó: Róka László / MTVA / MTI)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Pénzlavina zúdult a bankokra, hatalmasat kaszáltak
Megérkeztek a legfrissebb adatok.
március 5., 13:26
- Gazdaság
Újabb megerősítés a dohányipar átalakulásában
A hevített dohánytermékekkel kapcsolatban született új tanulmány.
március 4., 13:13
- Gazdaság
Tarolt egy napelemes cég, összesen hét magyar vállalat hódítja meg Európát
Kijött a legfrissebb lista.
március 4., 20:28
- Mindeközben
ByeAlex visszatérne a képernyőre, de nem mindenáron: Sajnos kevés a számomra releváns műsor
1 órája
- Mindeközben
Palvin Barbara magasra tette a lécet extrém miniszoknyájával a párizsi divathéten, pedig csak a nézőtérre tartott
3 órája
- Gazdaság
Rendkívüli lépésre szánta el magát a kormány: feltőkésítenék a kkv-kat
A Demján Sándor Tőkeprogram egyedi lehetőséget kínál a kis- és középvállalkozások feltőkésítésére.
március 4., 16:23
- Gazdaság
Nagy Márton nyilvánosságra hozta azokat az adatokat, amiket egy ország találgat
A miniszter szerint családok százezreinek zsebében maradhat több.
március 4., 17:19
- Gazdaság
Bevallotta a kormány, rengeteg pénzt elköltöttek, hatalmas a költségvetési hiány
A kormány szerint a hiány hátterében egyszeri tényezők állnak.
3 órája
- Gazdaság
Elindult a visszaszámlálás, ultimátumot kaptak a kormánytól a boltok
Legkésőbb egy héten belül, jövő hét elejére kell a válasz a minisztériumnak.
március 5., 10:27
- Címlapon
Válság Romániában: oligarchák és titkosszolgálatok harca
Egyre forróbb a hangulat az érvénytelenített választást megnyerő jelölt eltiltása miatt.
2 órája
- Gazdaság
Átvilágítások jönnek a vállalkozásoknál, lesújtott az Omnibusz
Mutatjuk a konkrét hatásokat.
március 4., 13:51
- Mindeközben
Megkérte barátnője kezét Tóth Dávid, az egykori Nagy Ő, íme néhány fotó az eljegyzésről
5 órája
- Címlapon
Otthon, a fotelben érte a végzetes szívroham a 114-szeres válogatott legendát
Betölthetetlen űrt hagy maga után.
6 órája
- Címlapon
J. D. Vance unokatestvére az ukrán seregben harcolt, szerinte rokona csapdába csalta Zelenszkijt
10 órája
- Címlapon
Finnország durva lépésre szánta el magát az orosz invázió miatt
Lenin neve már nem jó márka.
5 órája
- Címlapon
Összeomlott az X, Elon Musk platformja
Már több mint 40 ezren jelentették a problémát.
50 perce
- Gazdaság
Friss felmérés mutatja, mennyi befektetésük van a fiataloknak
A diákok 11 százaléka szerint veszteség esetén azonnal ki kell venni a pénzt.
március 3., 09:46
- Mindeközben
Fekete Pákóval és Aurelióval rögtön történt egy olyan dolog a Farm VIP első adásában, amivel kiverték a biztosítékot
6 órája
- Címlapon
Nagy a baj Kisbajcson, Orbán Viktor teljes védőszerelésben, így még nem láttuk a miniszterelnököt
Jelentős gazdasági károkat okozhat a betegség.
2 órája
- Gazdaság
Szárnyakat adott a kriptovaluták árfolyamának Donald Trump bejelentése
Több mint 300 milliárd dollár mozdult meg az amerikai elnök szavainak hatására.
március 3., 10:02
- Gazdaság
Továbbra is mindenki olcsóbb élelmiszerárakat szeretne: itt a kezdeti lépés
Fel van adva a lecke, de van hozzá rekordmértékű támogatás.
március 5., 16:36
- Gazdaság
Bejelentést tett Varga Mihály, felülvizsgálják a Magyar Nemzeti Bank kiadásait
Növeli a jegybank gazdálkodási fegyelmét.
március 5., 13:42
- Gazdaság
Jó hír az autósoknak, a benzin és a gázolaj ára is csökken
Újabb üzemanyagár-csökkenést hoz a március.
március 3., 13:24
- Gazdaság
Leváltották a Gazdaságkutató Intézet vezérigazgatóját
Az igazgatósági ülésen a mesterséges intelligencia mindennapi használata is szóba került.
március 3., 17:00
- Mindeközben
Egy 106 éves nagymama elárulta a hosszú élet titkát, erre a válaszra senki sem számított
8 órája
- Címlapon
Egymás után zárnak be az állatkertek a gyilkos járvány miatt
A Fővárosi Állatkertben is változások lesznek.
21 perce
- Címlapon
Lángokban áll egy amerikai olajszállító az Északi-tengeren, helikoptereket vezényeltek a helyszínre
Összeütközött az Északi-tengeren egy olajszállító tartályhajó és egy teherhajó.
2 órája
- Gazdaság
Társadalmi egyeztetésen a hátborzongató javaslat: megmondanák az önkormányzatoknak, hol kell tartaniuk a pénzüket
Első körben 49 település csatlakozik az új rendszerhez.
március 3., 11:53
- Gazdaság
Orbán Viktor: Ide csak olyan szakember való, aki éles helyzetben is szagolt már puskaport
A kormányfő szerint kiváló elnök lesz Varga Mihályból.
március 3., 17:58
- Címlapon
A Barcelona sztárja nekiment a sajtónak, szerinte exfelesége helyrehozhatatlan kárt szenvedett
Elfogadhatatlannak tartja, hogy a kormányhoz tartozó közmédia álhíreket terjeszt.
52 perce
- Mindeközben
Soha nem szaladt ilyen jól a szekér annál a fiatal nőnél, aki hivatásos barátnőként dolgozik
9 órája
- Gazdaság
Megfenyegette a bankokat Nagy Márton, beavatkozhatnak a számladíjakba
A miniszter szerint nem indokolt az emelés.
március 3., 11:01
- Gazdaság
Tiborcz István elárulta, szerinte mi az elmúlt harminc év legnagyobb hibája a városfejlesztésben
Úgy véli, hosszú távon kezdeni kell valamit a belvárosi ingatlanárakkal.
március 3., 15:51
- Gazdaság
Békével érkezhet a gazdasági fordulat, így hatna a magyar pénztárcákra a háború vége
Az MBH Bank megmutatta, mit írt a kockás füzetébe.
március 3., 17:58