Alapjaiban változik meg a magyar üzemanyag-ellátás, innen egyszerűen nincs visszaút
![DSC0963](https://kep.index.hu/1/0/4367/43671/436711/43671124_afbc2fd412941bb683d192bc5768dd6a_wm.jpg)
További Gazdaság cikkek
-
Rekordközelben termeltek hétfőn az ipari naperőművek
- Pénzeső érkezik, 16,5 milliárd forintra lehet pályázni
- Nagy Márton belengetett egy új javaslatcsomagot, hatalmas változások jönnek bizonyos kiadásokban
- Az oroszok nyilvánosságra hozták, hogy Orbán Viktor miért adhatott ultimátumot Brüsszelnek
- Jobbegyenessel ütnék ki az amerikai–magyar kapcsolatok méregfogát
Mi vezetett a jelenlegi energiaválsághoz, hogy terebélyesedett ki ennyire?
A mostani helyzet egy globális kérdés, aminek számos eleme van, és a három fő energiaforrás valamennyi elemét érinti: az elektromos áramot, a földgázt és a folyékony szénhidrogén-alapú energiahordozókat is. Az orosz–ukrán háborút megelőzően, a világjárvány utáni újraindulás már hozott egy instabilitást a piacokon. Ennek volt köszönhető, hogy 2021 második felében jelentősen emelkedett a földgázár. Ez folytatódott egy folyamatos kőolajár-emelkedéssel, ami egészen 80 dolláros szintig felszaladt, amikor november 15-én a magyar kormány intézkedéseket vezetett be, hogy az árak kontroll alatt maradjanak.
Orbán csatát nyert az EU-ban, de Putyin mélyütést kapott
Elképzelhetetlen, hogy mindenki nyert az új szankciós csomaggal?
ERRE AZ EGÉSZRE ÉRKEZETT MEG AZ EGÉSZ OROSZ–UKRÁN HÁBORÚ ÉS AZ EURÓPAI UNIÓS EMBARGÓK.
Ami a nagy problémát jelenti, hogy a mind a kőolaj világpiaci ára, mind a dollár-forint árfolyama kedvezőtlen irányba változott, ma már lényegesen rosszabb körülmények között lehet finomítói alapanyagokhoz jutni, emellett az európai termékpiacon is egy jelentős keresletbővülés tapasztalható.
Hogy látja a múlt héten elfogadott embargót Európa szemszögéből?
Amit most nagyon sokan elfelejtenek, hogy a mostani embargó nem csak magát a kőolajat, azaz az alapanyagot érinti, ami az európai ellátás 30 százalékát adja. Hanem nagyon komoly mennyiségű félkész terméket is, amit eddig csak adalékolni kellett és gázolajként máris kiszolgálható volt.
ENNEK A KÉT FORRÁSNAK A KIESÉSE EGYÉRTELMŰEN EGYENSÚLYTALANSÁGOT OKOZ, AMI EURÓPÁT HOZZA KELLEMETLEN HELYZETBE.
Most beláthatatlan, hogy mit hoz a nyár, mert fizikai hozzáférésben is lesznek problémák. Tudni kell, hogy a kőolajtermékek iránt nyáron csúcsigény van, jóval magasabb a fogyasztói igény, ami emeli az ellátásbiztonság kockázatát már most is.
Számtalan piaci pletyka van, ezeket jó lenne tisztázni: eddig hogyan alakult idén a magyar üzemanyag-ellátás?
A magyar kiskereskedelmi piac november 15-ét követően jelentősen megváltozott. A hatósági ár bevezetése a korábbi működési mechanizmusokat, a piaci egyensúlyokat nemcsak ellátási oldalról, hanem kereskedelmi szempontból is felborította. Az üzemanyag-kiskereskedelemben az árak emelkedésével egyre kiélezettebb verseny alakult ki, ami elsősorban a kisvállalkozásokat hozta hátrányosabb helyzetbe, amit tovább erősített az üzemanyagok árstopos rendszerének bevezetése. Ezt folyamatosan tovább rontotta az egyre emelkedő szabadpiaci üzemanyagár, illetve néhány később bevezetett kormányzati intézkedés.
DE VOLTAK BIZONYOS LÉPÉSEK A KISVÁLLALKOZÁSOK ÉRDEKÉBEN, Amelyek szerintem nem voltak elegendők,
hiszen a nagykereskedelmi ár csak árban került rögzítésre. Tehát a nagykereskedő azt mondta, hogy így is vesztesége van a 480 forinton rögzített nagykereskedelmi áron, akkor ezt a kiszolgálási ponton alkalmazza, így a fuvarköltség azonnal a kiskereskedőt terhelte.
Ez azt jelentette, hogy a kiskereskedők megnövekedett pluszköltségeire semmilyen fedezet nem érkezett, ráadásul a piaci ár és a 480 forintos hatósági ár között egyre jobban tágult az olló. A piaci egyre távolabb került a hatóságitól, és így egyre népszerűbbé tette a magyarországi üzemanyagárakat a külföldi vásárlók részére. Minden kamionos itt tankolt, és tele tankkal hagyta el az országot.
Ez mekkora forgalomnövekedést okozott a benzinturizmusnak?
Az év első negyedévében már legalább 20 százalékos forgalomnövekedés volt mérhető, aminek egyre kevésbé tudott a piac megfelelni.
![Grád Ottó](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/4367/43671/436711/43671132_53dab988d57a6da55d049d5244076f86_wm.jpg)
Átrendeződő hazai piacok
Hogyan látja a legnagyobb piaci szereplő, a Mol helyzetét most a piacon? Úgy tűnik, eddig bírja a rá nehezedő nyomást, és kisebb-nagyobb ellátási nehézségekkel ki tudta szolgálni azt a plusz 20 százalékot is. Ön ezt hogyan látja?
A Mol helyzete a hazai piacon teljesen specifikus, hiszen saját finomítóval rendelkezik. Az összes többi magyar piaci szereplő vagy a Moltól vásárol, vagy pedig importból hozza be az árut. Normál piaci körülmények között a Mol feladata volt a piac 70 százalékának ellátása, míg a maradék 30 százalékot pedig az importőrök szállították.
Onnantól kezdve, hogy a piaci árak egyre távolabb kerültek a hatósági áraktól, az importtevékenység egyre jobban visszaesett. Mára gyakorlatilag a teljes ellátás felelőssége a Molé. Az Importőrök – teljesen logikusan – kivonultak a piacról és visszatérésükre a jelenlegi árkörnyezetben nincs semmi esély.
SZINTE TELJES MÉRTÉKBEN ELFOGYOTT AZ IMPORT.
A hatósági árak miatt megnövekedett a fogyasztás, és így nemcsak hogy a korábbi 100 százalékot, hanem a jelenlegi 120 százalékot kellene a Molnak biztosítania. Ennek az extrém feladatnak a Mol sem tud minden probléma nélkül megfelelni: ennek volt köszönhető, hogy a kutaknál hosszabb-rövidebb időszakokra részleges, vagy akár teljes üzemanyaghiányt lehetett tapasztalni.
A magyar kőolajellátás alapvetően nincs diverzifikálva. Ön ezt hogyan látja?
Ahogy már említettem, a Mol helyzete Magyarországon különleges. A csővezetéki és finomítói kapacitások kizárólagos birtokosaként szinte övé a teljes magyar piac ellátási felelőssége, miközben most a kőolajhoz való fizikai hozzáférés is kockázatokat tartalmaz. A Dunai Finomító alapvetően az orosz kőolaj feldolgozására lett optimalizálva, de a Mol az elmúlt években már igyekezett az Adria csővezetéken más típusú kőolajokat is behozni az országba, megkezdve a diverzifikáció növelésének technikai előkészületeit.
EBBEN ODÁIG JUTOTT, HOGY TAVALY 20-30 SZÁZALÉKBAN MÁR NEM OROSZ OLAJAT DOLGOZOTT FEL.
De ezt az arányt egyik napról a másikra akár 100 százalékra emelni gyakorlatilag megoldhatatlan. A százhalombattai feldolgozóegységek rendszere az orosz kőolajra lett optimalizálva, ezért az átállításnak korlátai vannak. Mivel a termékimport szinte teljes mértékben leépült, kijelenthető, hogy a Molé a legnagyobb felelősség fenntartani a hazai piac ellátását. Ez jelenleg még normál piaci körülmények között sem lenne egyszerű, különösen nem az árstop fenntartása mellett. Nem véletlen, hogy már nem élvezhetik a hatósági árak előnyeit a külföldiek.
Ezt Ön helyesnek tartja?
Annak, az ellátásbiztonsági szempontok miatt. Jelenleg még nem tökéletesek a szabályok, sokszor gondot jelent eldönteni, kit, milyen áron kell, vagy lehet kiszolgálni. Sajnos a hatályos jogszabályi környezet néhány eleme elnagyolt, nem ad egyértelmű választ számos, a gyakorlatban felmerülő kérdésre. Amikor folyamatosan jelennek meg újabb és újabb rendeletek, azok egy idő után nem harmonizálnak, vagy éppen ellentétesen értelmezhető válnak. Az ilyen jogi környezet pedig igencsak megnehezíti a vásárlók korrekt kiszolgálását.
Most az új szabály alapjaiban írta át újra az egészet.
Nem egyértelmű, ki jogosult hatósági áron tankolni. A piaci árat megfizetni kötelezett magyar állampolgár, például egy mopedtulajdonos, ezt természetesen rossz néven veszi, és ez problémákhoz vezet a töltőállomásokon. De néhány szomszédos országban már elterjedt, hogy ők jogosultak olcsóbban üzemanyagot vásárolni nálunk, de ehhez még hiányzik egy jogelem, és annak megjelenéséig ez is csak feszültséget szül a határ menti kutaknál.
A benzinturizmus visszaszorítása elsődleges, ehhez azonban a jogszabályi hiányosságokat mielőbb rendezni kell.
A kutak átállítását a vállalatok már megoldották. Ma a problémák nem technikaiak, hanem jogi eredetűek. Az ellátás biztonsága is javul, ha teljesen egyértelmű a korlátozás és 100 százalékosan tisztázott, hogy ki és milyen feltételek mellett jogosult hatósági áron üzemanyagot vásárolni.
Az olajembargó mindent megváltoztatott
Brüsszel elfogadott egy újabb szankciós csomagot, ezek mit eredményeznek ?
A kőolajellátás szempontjából lényegesen könnyebb, ha a Barátság vezetéken érkezhet az olaj, és annak nem lesz mennyiségi felső korlátja. Ebben az esetben a finomító minden valószínűség szerint képes lesz ellátni a hazai piacot. A másik kérdés az, hogy ha lesz korlát, akkor milyen módon lehet felgyorsítani az Adria vezetékes szállításokat.
JELEN PILLANATBAN A VEZETÉKEN KEDVEZŐBB ÁRSZINTEN JUTUNK HOZZÁ A KŐOLAJHOZ, MINT MONDJUK EURÓPA MÁSIK VÉGÉN.
Az biztos, hogy az üzemanyag-ellátás biztonsága szempontjából létszükség a vezetékes orosz olajhoz való hozzáférés. Nehézségek még ekkor is lehetnek, hiszen a nyári időszakban egész Európában növekszik a fogyasztás, ami óhatatlanul kihathat a magyar piacra is. A Dunai Finomító tavaszi tervezett leállása a nyári időszakra halasztódott, akkor már mindenképp végre kell hajtani a tervezett karbantartásokat. Abban az időszakban csak a korábban felhalmozott készletekből lehet kiszolgálni. Tehát nagyon nagy kérdés, hogy lesz-e lehetősége a Molnak addig megfelelő mennyiséget beraktározni.
![Grád Ottó](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/4367/43671/436711/43671126_fbe4a89aa54e15a1c4e75f47f03394bd_wm.jpg)
Talán, akkor rövid távon ez a legnagyobb kockázat?
Igen, a következő időszak legnagyobb feladata a fizikai ellátás biztosítása. Sajnos hozzá kell ahhoz szoknunk, hogy az üzemanyag-kiskereskedelmi ágazat a közeljövőben nem lesz képes a fogyasztókat olyan színvonalon kiszolgálni, mint amihez hozzászoktak az elmúlt 15-20 évben, azaz, hogy bármelyik kúton, bármikor, korlátlanul minden terméktípushoz hozzá lehetett jutni.
LESZNEK OLYAN IDŐSZAKOK, AMIKOR EGY-EGY KÚTON VALAMILYEN TERMÉK NEM LESZ. A 100 százalékos termékellátás a következő időszakban nem garantálható.
Ebben további kockázatot jelent az induló turisztikai szezon, ami úgy a hazai, mint a tranzit fogyasztókat nézve biztos, hogy megnövekedett igényeket fog jelenteni.
És hosszú távon, mik most a legnagyobb kockázatok a piacon?
A kőolajról már beszéltünk, de legalább ilyen fontos kérdés, hogy a hazai föld alatti földgáztárolókat mivel és hogyan lehet feltölteni. A gázellátásról tudni kell, hogy ezeket a tárolókat a nyári időszakban (áprilistól októberig) töltik, majd télen – az import és a hazai termelés mellett – ezek kitárolásával biztosítják az ellátást. Ezért létszükség a feltöltés forrásának biztosítása.
ÍGY A LEGNAGYOBB KÉRDÉS, HOGY A KÖVETKEZŐ IDŐSZAKBAN ÉRINTI-E EGY ESETLEGES EMBARGÓ AZ OROSZ GÁZT IS.
Ezért szükséges a földgáz-diverzifikáció lehetőségeinek mielőbbi megteremtése.
(Borítókép: Grád Ottó. Fotó: Kaszás Tamás / Index)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Szakértők elárulták, meddig húzhatják még a panelházak
Valószínűleg még jó pár generáció élvezheti a szocializmus álomlakásait.
február 14., 15:04
- Gazdaság
Az MNB alelnöke elárulta, ekkor jöhet az euró Magyarországon
A megugró élelmiszerárakról is beszélt Virág Barnabás.
február 14., 14:24
- Gazdaság
Erőre kapott a forint péntek reggelre
A hétfői kezdéshez képest erősödött a főbb devizákkal szemben.
február 14., 08:41
- Mindeközben
Fejes Tamás szerint fontos az apai szigor, ezt az egy dolgot például soha nem engedné meg gyermekeinek
tegnap, 21:38
- Mindeközben
Bogdányi Titanilla úgy emelgeti a 10 kilós súlyzókat, mintha tollpihék lennének
tegnap, 20:21
- Címlapon
Tombol a járvány, de jót teszünk, ha túladagoljuk a vitaminokat?
Sokan vannak, akiknek ez kifejezetten hátrányos.
tegnap, 20:38
- Gazdaság
Újabb kulcsszektortól kapott irgalmatlan pofont a magyar gazdaság
Már nagyon építenének, de egyelőre nem nagyon van mit.
február 14., 08:47
- Gazdaság
Itt vannak a szabályok, így dolgozhatnak a nyugdíjasok 2025-ben
Kiderült, melyik szférában éri meg leginkább nyugdíjasokat alkalmazni.
február 14., 08:39
- Gazdaság
Itt van Orbán Viktor 4,7 milliós bástyája
Szakértők szerint kezd visszatérni a hit a gazdaságban.
február 13., 19:28
- Gazdaság
Ezt a táblázatot nem akarta látni: mutatjuk, milyen elképesztően drágultak az élelmiszerek az elmúlt években
Visszatért a drágaság, így kapott erőre ismét a kormány szerint földbe döngölt infláció.
február 14., 09:28
- Gazdaság
Lengyel űripari céggel vágna neki a világűr meghódításának a 4iG
Újra kívánják definiálni az űr- és védelmi ipart.
február 14., 15:32
- Címlapon
Megtörtént az első lépés a béke felé, Ukrajna láthatja kárát
Az oroszok szerint Vlagyimir Putyin dönt a folytatásról.
tegnap, 14:03
- Címlapon
Csatlakozhat a Fidesz EP-frakciójához az AfD, széteshet a Szuverén Nemzetek Európája
Gulyás Gergely legutóbb még nem látott erre sok esélyt.
tegnap, 21:21
- Gazdaság
Donald Trump lépése új üzemanyagárakat hozhat
Az orosz–ukrán háború eseményei alaposan megrángathatják az üzemanyagárakat.
február 14., 13:42
- Gazdaság
Rossz hír a munkavállalóknak, egy kutatás szerint alig akarnak bért emelni a cégek
Ritka lesz a tíz százalék feletti fizetésnövekedés.
február 12., 13:12
- Címlapon
A rijádi tárgyalásokon máris kiderült, hogy mi Moszkva legkeményebb feltétele a békéhez
tegnap, 06:02
- Címlapon
Nagyon súlyos tüdőgyulladással kezelik Ferenc pápát
Egyelőre biztosan nem hagyhatja el a kórházat az egyházfő.
tegnap, 21:49
- Gazdaság
Tovább javítaná a kispénzűek és a középréteg pénzügyi helyzetét Nagy Márton
Erről fog szólni a 2025-ös év.
február 14., 19:23
- Címlapon
„Kifordult a sarkaiból a világ” – Orbán Viktor elárulta, miről beszél a Fidesz frakcióülésén
Videón jelentkezett a miniszterelnök a balatonfüredi kihelyezett esemény előtt.
tegnap, 20:26
- Címlapon
Az olasz futball fekete napja, a Bayern München a 94. percben menekült meg az égéstől
Elképesztő thriller után jutott tovább a Benfica a BL-ben.
tegnap, 23:04
- Címlapon
Álomkezdés után rémálom: kiesett a BL-ből a hétszeres győztes
Egy teljesen felesleges piros lap után pecsételődött meg a patinás csapat sorsa.
tegnap, 20:47
- Címlapon
Kitört a pánik, és Donald Trump ezt láthatóan nagyon élvezi
Az amerikai elnök kitiltja az orosz kőolajat Európából, drágul-e nálunk a benzin?
tegnap, 19:04
- Gazdaság
Nagy Márton szerint a főváros szolidaritásból és pénzügyekből is megbukott
De szívesen adnak kölcsön… szakértőket.
február 13., 10:11
- Gazdaság
Donald Trump vámjai miatt használhat több műanyagot a Coca-Cola
Így is a világ legnagyobb műanyagszennyezője a cég.
február 12., 17:31
- Gazdaság
Milliókat érintő adóváltozás jön, és lehet, ez még csak a kezdet
Már meg is történt a bejelentés.
február 13., 06:00
- Gazdaság
Úgy zár be egy kiskaput a kormány, hogy 2025-ben még szélesebbre tárja
A cél a tb-ellátással járó normál bér egész évben.
február 13., 06:16
- Mindeközben
Torghelle Sándor vallomása: „Harmincszorosát kerestem kint, Angliában, mint itthon”
tegnap, 18:04
- Gazdaság
Donald Trump Moszkvába telefonált, aztán csatába indult a forint
Az elnök „hosszas és rendkívül termékeny” beszélgetést folytatott Vlagyimir Putyinnal.
február 13., 10:43
- Gazdaság
Kutatás-fejlesztési rekordberuházás érkezik Magyarországra
Korábban még nem volt ekkora állami támogatású beruházás.
február 13., 11:54
- Gazdaság
Matolcsy György elárulta, milyen nagy tervet nem sikerült elérni
Hamarosan érkezik egy rejtélyes könyv is.
február 13., 16:32
- Mindeközben
Rúzsa Magdi komoly döntést hozott meg gyerekeivel kapcsolatban: „Van, aki tiszta hülyének néz emiatt”
tegnap, 16:46
- Címlapon
Az oroszok nyilvánosságra hozták, hogy Orbán Viktor miért adhatott ultimátumot Brüsszelnek
Rekordot döntött a Török Áramlat.
tegnap, 09:13
- Gazdaság
Lesújtott a Gazdasági Versenyhivatal, kiderült, hogy a Lidl megtévesztette a vásárlókat, nagy büntetést fizetnek érte
Reagált a Lidl, már meg is vannak a felelősök.
február 13., 10:59
- Gazdaság
Új vezető kerül a Foxpost élére
Magyarország egyik vezető csomagautomata-szolgáltatója 2014-ben indult útjára.
február 13., 07:47