Itt vannak az első tapasztalatok a filléres német tömegközlekedési jegyről

További Gazdaság cikkek
-
Egyre nagyobb a rejtély Warren Buffett meglepő befektetési stratégiája körül
- Elvitték a joker főnyereményét, az ötös lottó már a négymilliárdot ostromolja
- Donald Trump milliárdos támogatója szerint az európai vezetők ostobasága lenne visszatérni az orosz gázhoz
- Eurostat: Olaszországban a legmagasabb az átlagéletkor, de a magyarok is törnek előre
- Valami elindult Ácson, már magyarul tanulnak a kínaiak
A 9 eurós bérlettel egész Németországban hatalmas kedvezménnyel lehet utazni. Elég, ha csak arra utalunk, hogy korábban Berlin mindössze két belső tömegközlekedési zónájába érvényes havi bérlet 86 euróba került – csaknem a tízszeresébe.
A kedvezményes tömegközlekedési bérletet az energiaárak növekedése miatt és az orosz energiaimporttól való függőség csökkentése érdekében vezették be. A 9 eurós jegyből értékesítésének első hetében csak a Deutsche Bahn hat és fél millió darabot adott el, és összességében
a két hónap alatt 30 millió darab eladásával számolnak.
A jegy ismertségét, a megvásárlásához, használatához kapcsolódó első tapasztalatokat, illetve a jövőbeni közlekedési eszközválasztással összefüggő attitűdöket közvélemény-kutatással vizsgálták a bevezetés első hetét követően.
Az új jegytípus ismertsége
Az OpinionTRAIN 2022 kutatásban 3200 felnőttkorú válaszadót kérdeztek meg, közülük 29 százalék már megvásárolta az új jegyet, további 26 százalék tartotta valószínűnek, hogy meg fogja vásárolni. 38 százalék jelezte, hogy nem fog venni ilyen jegyet.
A 9 eurós jegyről a megkérdezettek 97 százaléka már hallott, 10 százaléka pedig már júliusra és augusztusra is megvette. A jegyvásárlók fele a 30–59 éves korosztályba tartozik, 29 százalék volt 30 évnél fiatalabb, 21 százalék pedig 60 év feletti.
Lakhely szerint 28 százalékuk lakik félmilliósnál nagyobb városban, egyharmaduk 50–500 ezer lakosú településeken, 39 százalék pedig 50 ezernél kisebb lakosságszámú településen.

Ami a vásárláshoz kapcsolódó tapasztalatokat illeti, a jegyvásárlók 89 százaléka gondolta úgy, hogy könnyű és egyszerű volt megvenni a jegyet. Ami fontos: a 60 év felettiek 98 százaléka nyilatkozott így.
A felmérésből kiderül, hogy
a termék azok körében is népszerű, akik korábban szinte sosem használták a közösségi közlekedést.
A jegyet megvásárlók 74 százaléka gondolja úgy, hogy a 9 eurós jegy jó alkalom arra, hogy a közösségi közlekedést jobban megismerje (ez az arány a közösségi közlekedést korábban nem vagy csak nagyon ritkán használóknál még magasabb, náluk 81 százalékos).
A jegyvásárlók 66 százaléka számára az új típusú jegy jó indok arra, hogy a közösségi közlekedést a korábbinál gyakrabban használják (ez az arány a korábban a közösségi közlekedést nem vagy csak nagyon ritkán használóknál 77 százalékos).
A felmérésből kiderült az is, hogy a jegyvásárlók negyede a közösségi közlekedést korábban nem vagy csak nagyon ritkán használta.
A vásárlók 91 százaléka tartja kifejezetten kedvező és vonzó ajánlatnak az új bérletet. Ez az arány minden életkori szegmensben 85 százalék feletti, a legmagasabb a nyugdíjasoknál (60 év felettieknél), illetve azoknál, akik a közösségi közlekedést ritkán használják.
A 9 eurós jeggyel megtett utazások jellemzői
A jegyet megvásárlók 90 százaléka már az első 7 napban használta, elsősorban a helyi közlekedésben (63 százalék), főként munkába járáshoz és a mindennapos ügyek intézéséhez.
A jegyet az első hét napon használók körében 30 százalék volt a 100 km-en belüli utak aránya, a távolsági utazásoké mindössze 7 százalék. A távolsági utazások leggyakoribb célja a város- és a rokonlátogatás volt.
Váltás autóról közösségi közlekedésre
A válaszadók 73 százaléka szerint a 9 eurós bérlet jó ok arra, hogy ne autóval menjenek. Ez az arány a 30–59 éves korosztályban a legmagasabb (76 százalék).

Ami az utazás módjának váltását és a jegy által generált többletforgalmat illeti, ezt az utolsó megtett útra vonatkozó kérdés alapján vizsgálták. A 9 eurós jegyet használók által megtett utolsó utazásokból kiderült:
- 47 százalék volt annak az esetnek az aránya, ahol az utazást egyébként is busszal vagy vonattal tették volna meg, csak más típusú jeggyel.
- 44 százalék esetén történt módváltás, ahol jegy nélkül valószínűleg más közlekedési eszközt használtak volna. A legmagasabb, 26 százalékos arányban autóról váltottak közösségi közlekedésre.
- 9 százalék volt azon utazások aránya, amelyet ilyen kedvező konstrukció nélkül nem tettek volna meg (többletforgalom).
Távolsági megoszlás szerint ezen utak közül lakóhely környéki utazásoknál 25 százalékos azoknak az aránya, akik a legutolsó útjukat autó helyett közösségi közlekedéssel tették meg, a 100 km alatti utazásoknál 27 százalékos, a 100 km felettinél 35 százalék. Ugyanígy: a nagyobb távolságokra lévő utazásoknál jelentkezik magasabb addicionális kereslet, azaz olyan út, amelyet bérlet nélkül nem tettek volna meg.
Az utazók elégedettsége
Az utazók elégedettségét több tényező alapján vizsgálták (ár-érték arány, késések, zsúfoltság, összességében mennyire elégedett az utazással).
Ezen szempontok közül egy bizonyult kritikusnak, az ülőhelyek elérhetősége. Ezzel az 9 eurós jeggyel utazók 27 százaléka volt elégedetlen. Ez elsősorban a távolsági utakra vonatkozik, a 100 km-nél hosszabb utazások esetén közel a használók fele szembesült valamilyen, zsúfoltságra visszavezethető problémával.

A bérletvásárlók 48 százaléka jelezte azt is, hogy zsúfolt járatokat, állomásokat is szívesen igénybe vesz. Ez a 30 év alattiakat zavarja legkevésbé. Az ár-érték aránnyal a vásárlók 86 százaléka teljes mértékben vagy nagyon elégedett volt. Az utazással összességében az utazók 61 százaléka elégedett volt.
Mit gondolnak a használók a jövőről?
A jegyet megvásárlók 38 százaléka úgy gondolja, hogy ősztől, tehát a 9 eurós jegy megszűnését követően is gyakrabban használja majd a közösségi közlekedést.
A közösségi közlekedést korábban nem vagy ritkán használóknál 27 százalékos ez az arány. A jegyet vásárlók 55 százaléka jelezte, hogy akkor is vásárolna hasonló terméket, ha az 9 eurónál drágább volna.
A kutatás szerzői szerint a közlekedésválasztásban az alacsony árú havibérlet komoly és ígéretes változásokat mutat. Ugyanakkor hozzáteszik: a következő három hónap mutatja majd meg, hogy a 9 eurós jegy megfelel-e a politikai és üzleti döntéshozók elképzeléseinek.
(Borítókép: Felix Kästle / Picture Alliance / Getty Images)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Romániai céget vásárol fel a Duna Aszfalt Zrt.
Az adásvétel értékét a felek nem hozták nyilvánosságra.
február 19., 07:19
- Gazdaság
Egyre nagyobb a rejtély Warren Buffett meglepő befektetési stratégiája körül
A 94 éves pénzügyi guru közzétette éves levelét.
tegnap, 21:11
- Gazdaság
Jobbegyenessel ütnék ki az amerikai–magyar kapcsolatok méregfogát
Már a republikánusok asztalán van a kettős adóztatás elkerülésének kérdése.
február 18., 09:04
- Mindeközben
Rekordösszegű vásárlás a Kincsvadászokban, ez a régiség kelt el eddig a legdrágábban
tegnap, 21:02
- Mindeközben
Nagy Ervin szerint az RTL elfelejtette őt: „Lehet, hogy lejárt ott kicsit a mandátumom”
tegnap, 19:40
- Gazdaság
Nagy dobásra készül a 4iG, újra a SpaceX-szel tárgyaltak Washingtonban
A decemberi mar-a-lagói találkozó után folytatódtak a megbeszélések.
február 19., 10:42
- Gazdaság
Az oroszok nyilvánosságra hozták, hogy Orbán Viktor miért adhatott ultimátumot Brüsszelnek
Rekordot döntött a Török Áramlat.
február 18., 09:13
- Gazdaság
Nagy Márton belengetett egy új javaslatcsomagot, hatalmas változások jönnek bizonyos kiadásokban
Most tárgyalják Brüsszelben.
február 18., 13:32
- Mindeközben
Igazi zseni ez a 4 éves kisfiú, különleges képességén már nem csak szülei, de a netezők is ámulnak
tegnap, 18:02
- Címlapon
Németországra figyel az egész világ, de főleg a magyar kormány
Rég volt ennyire izgalmas és bizonytalan a német politika.
1 órája
- Gazdaság
Rekordközelben termeltek hétfőn az ipari naperőművek
Magyarország a termelésben és tárolásban is élenjáró szerepre tör a minisztérium szerint.
február 18., 17:55
- Gazdaság
Pénzeső érkezik, 16,5 milliárd forintra lehet pályázni
Közvetve akár évi 80-100 milliárd forint pluszjövedelmet jelenthetnek a mezőgazdaság számára.
február 18., 13:50
- Címlapon
Vérátömlesztést kapott Ferenc pápa, egyre kritikusabb az állapota
A Vatikán szerint a Szentatya „jobban szenved, mint tegnap.”
51 perce
- Gazdaság
Igazán rájuk fér: régóta várt jó hírnek örülhetnek a magyar vállalatok
Az állam helyett ezúttal a piac biztosít kamatkönnyítést – mutatjuk, hogyan.
február 16., 15:05
- Gazdaság
Lerántották a leplet: ilyen lesz a béke utáni Magyarország
Belekóstoltunk, milyen az, ha közelít az orosz–ukrán háború lezárása.
február 19., 11:45
- Gazdaság
Meglepő dolgokra licitálhatnak a NAV árverésén
Csaknem 1700 tárgy közül lehet válogatni.
február 17., 14:16
- Címlapon
Donald Trump: Remélem, hogy béketeremtőként és nem hódítóként emlékeznek majd rám
Az amerikai elnök záró szónokként szólalt fel a CPAC konzervatív konferencián.
41 perce
- Címlapon
Havasi Bertalan elárulta, miért nem akar többé Orbán Viktor sajtófőnöke lenni
A miniszterelnök évértékelőjére érkezve nyilatkozott a sajtónak.
tegnap, 19:03
- Mindeközben
Újabb sztárpár a láthatáron, ez a színésznő csavarhatta el Andrew Garfield fejét
tegnap, 14:57
- Címlapon
Kemény üzenet a volt ezredestől: Washingtonnak fel kell hagynia ezeknek a neonáciknak a támogatásával
1 órája
- Mindeközben
Szabó Zsófi sokat változott az elmúlt 10 évben: „Nem tudnám azt csinálni, mint Ördög Nóra vagy Lékai-Kiss Ramóna”
tegnap, 11:24
- Mindeközben
Curtis az életmódváltásának okáról: Tudtam, ahhoz, hogy szintet lépjünk jövőre, testileg és lelkileg is rendben kell legyek
tegnap, 09:43
- Címlapon
Donald Trump benyújtotta a számlát Kijevnek, horribilis összeget követel
Nagy árat fizethetnek az ukránok, de Zelenszkij nem ír alá semmit.
tegnap, 19:36
- Címlapon
Saját szemünkkel láthattuk Marilyn Monroe tündöklését és zuhanórepülését
Magyar bőrgyógyász készítményeit használta a színésznő.
58 perce
- Gazdaság
Karikó Katalin az Indexnek: Ha egy kutatót gátol a rendszer, keressen kiutat
Mi is ott voltunk az első női Nobel-díjasunk alma materében tartott közönségtalálkozón.
február 16., 14:19
- Gazdaság
Elfogadták Brüsszelben Magyarország középtávú költségvetési tervét
Nagy Márton közölte a részleteket.
február 19., 13:14
- Gazdaság
Tömeges leépítést jelentett be egy német autóipari beszállító
2026 végéig hajtják végre.
február 19., 12:37
- Gazdaság
Lipők Sándor: A települések kétharmada a szolidaritási hozzájárulás nyertese
A polgármester szerint a települések bevételeit elsősorban az iparűzési adó határozza meg.
február 17., 15:52
- Gazdaság
Donald Trump padlógázra lépett, így hat a visszatérése Magyarországra
Terítéken a gazdaság, a tőzsde, Szécsényi Bálint, az Equilor elnök-vezérigazgatója tiszta vizet öntött a pohárba.
február 17., 11:51
- Mindeközben
Gregor Bernadett a gyerekkoráról: Halk szavú és visszahúzódó kislány voltam
február 21., 21:30
- Gazdaság
Új adatokat publikált az Energiaügyi Minisztérium a napelemek számáról
Többségük családi házak tetején működik.
február 17., 08:52
- Gazdaság
Százmilliók forogtak kockán, többen örülhetnek ezeknek a számoknak
Kihúzták a hatos lottó nyerőszámait.
február 16., 17:49
- Gazdaság
Szijjártó Péter: Új szintre léphet a magyar–kazah együttműködés
A nukleáris energia területén is lehetőség nyílik a közös munkára.
február 17., 11:02
- Címlapon
Hosszú évekre eltiltották a rendezéstől az Oscar-díjas alkotót
87 éve született Jiri Menzel.
57 perce
- Gazdaság
Rémes járvány sújtja Amerikát, már Európát is elérte
A kereskedelemben is látszik a hatása, mennyiségi korlátozásokkal próbálják orvosolni a problémát.
február 16., 18:16
- Gazdaság
Vészesen fogy a földgáz Európában – meddig bírjuk a telet?
Az európai föld alatti gáztárolók (UGS) töltöttségi szintje 50 százalék alá csökkent.
február 17., 10:38