Soron kívüli vizsgálatot rendel el a fogyasztóvédelem a Ryanair ellen
További Gazdaság cikkek
- Olyat mondott a pimasz palack forgalmazója, amire a MOHU sem számított
- Ilyet még nem láttunk: Magyarország legnagyobb energiatárolója épül
- Elkezdődött a nagy balatoni stégrazzia, nincs kegyelem
- Drámai létszámleépítés jön az egyik legnagyobb észak-magyarországi gyárnál
- Vészhelyzet van a szomszédban, tömegesen vándorolnak el az országból
„Magyarország Kormánya elfogadhatatlannak tartja és a leghatározottabban elutasítja, hogy a Ryanair DAC (Ryanair) a légitársaságokra kivetett extraprofit-különadóját áthárítja az utazókra, ezáltal újabb extraprofit beszedését célozva” – közölte az Igazságügyi Minisztérium.
A közlemény szerint különösen visszás, hogy a korábban eladott jegyekre vonatkozóan a Ryanair már megkezdte ezt a gyakorlatát. A kormány elvárja, hogy az extraprofit-különadókat minden vállalat maga fizesse meg és ne terhelje tovább a lakosságra.
A Ryanairrel kapcsolatban nemcsak az extraprofit-különadó áthárításával kapcsolatos bejelentések érkeztek, hanem a fogyasztóvédelmi hatóság tapasztalatai szerint minden évben számos fogyasztói panasz is érkezik a légitársasággal szemben, többségében járattörléssel, nem megfelelő tájékoztatással, poggyászkezeléssel és az utasokkal való kommunikációval kapcsolatban.
Az a hangnem, amit a Ryanair vezetése ütött meg a magyar kormánnyal szemben az elmúlt napokban, a panaszok alapján általánosan előfordul a cég részéről az utazóközönséggel szemben is, ami megengedhetetlen. A Ryanair bocsánatkéréssel tartozik, elsősorban az utazóknak
– olvasható a közleményben.
Az Igazságügyi Minisztérium szerint a panaszok száma és súlya hatékony kivizsgálást igényel a jövőbeli jogsértések megelőzése érdekében. Különösen indokolt a határozott fellépés, mivel a koronavírus-világjárvány után megnövekedett utazási kedv visszaélésekre adhat lehetőséget a légitársaságoknak a kiszolgáltatott fogyasztók ellenében.
A jövőbeli panaszok megelőzése érdekében a Ryanair-ügyben a kormányhivatal folytatja a hatósági vizsgálatot, és a panaszok nagy száma miatt a fogyasztóvédelemért felelős miniszter a társasággal szemben soron kívüli témavizsgálatot rendel el.
Kötélhúzás
Az extraprofitadóról szóló rendelet június 5-én jelent meg a Magyar Közlönyben. A rendelet értelmében a repülőjegyekre 3900, valamint 9750 forint különadót vetnek ki. A légitársaság a kormány bejelentését követően is már azt írta, hogy több mint hülyeség különadót kivetni a légitársaságokra, amikor azok nem nyereségesek. Majd arról tájékoztatták az utasaikat, hogy Európán belül 3900 forintot, azon kívüli úti célokra pedig 9750 forintot kell fizetniük minden jegyért. Az összeggel utólag terhelik meg a bankkártyát, amellyel a foglalás készült.
Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter az Index megkeresésére akkor elmondta: elfogadhatatlannak tartja, hogy a Ryanair a légitársaságokra kivetett extraprofit-különadót áthárítja az utazókra.
A Magyar Nemzet később arról írt: a magyar utasok körülbelül 60 százaléka visszaváltotta a Ryanairnél vásárolt jegyét azt követően, hogy a légitársaság visszamenőlegesen megemelte a jegyeinek árát a kormány által kivetett extraprofitadó miatt.
Erre reagálva a légitársaság szóvivője pénteken közölte: hamisak és egyértelműen kitaláltak azok az állítások, miszerint a magyar utasok körülbelül 60 százaléka visszaváltotta a Ryanairnél vásárolt jegyét. A légitársaság szerint a július 1. után velük utazó utasoknak kevesebb mint három százaléka döntött úgy, hogy visszaváltja a jegyét. A Ryanair ekkor közölte, hogy Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszternek bocsánatot kell kérnie. A miniszter erre azonban úgy reagált, hogy ha valakinek bocsánatot kell kérnie, az a Ryanair, mert olyan adót akar áthárítani a légitársaság, amit Európa más országaiban gond nélkül megfizet. A kormány ezzel az üzengetést lezártnak tekinti, és nem kíván részt venni az útszéli, kocsmai handabandázásban – tette hozzá.
(Borítókép: Mateusz Slodkowski / SOPA Images / LightRocket / Getty Images)