Változhat a kata, a cégautóadó és a transzferár szabályozása

DSC1529
2022.06.22. 12:56
A kormány kedd esti költségvetést kiegészítő salátatörvényének tervezete szerint több adózási szabályt is átírnának a már bejelentett különadók mellett. Fontos, hogy a korábbi terveknek megfelelően hozzányúlnak a katához, megváltozik a cégautóadó is, de a transzferárazást is megpiszkálják.

A magyar kormány kedd este benyújtotta a költségvetést megalapozó, számos törvényt módosító salátatörvény-javaslatot. Számos adózási szabályt is módosítanak, amelyek közül a Niveus Consulting Group szerint hármat érdemes kiemelni, melyek a kata, a cégautóadó és a transzferár mulasztási bírság, a törvény elfogadása előtt ezen még módosíthatnak.

Jön a katareform, de még ki kell fejteni

A kedden előterjesztett törvényjavaslat szerint a kata (kisadózó vállalkozások tételes adója) reformjára még a nyári parlamenti szünet előtt sor kerülhet: a most bemutatott szabályokban az indokolás „jogtechnikai módosításként” megjelölt változtatásokat tartalmaz.

Fischer Ádám, a Niveus Consulting Group jogi partnere szerint a jogtechnikai módosításként előterjesztett verzió szó szerint megegyezik a jelenleg hatályos szöveggel. Hozzátette, hogy nehezen képzelhető el más magyarázat, mint az, hogy ezeket a szakaszokat később, de még a törvényjavaslat elfogadása előtt módosítani tervezik, tehát már ebben az adócsomagban rendezni fogják a kata kérdését.

Ebből azt is lehet feltételezni, hogy a módosítás feltehetőleg az alábbi szabályokat érinti:

  1. kisadózó vállalkozások tételes adójának választására jogosultak körét, például egyes cégformák vagy szektorok számára megtiltva a kata szerinti adózást,
  2. a havonta fizetendő közteher mértékét,
  3. a kata révén elérhető jogosultság összegét,
  4. a munkaviszonnyá történő átminősítésre vonatkozó rendelkezéseket.

A Niveus Consulting Group szerint ha igaz a feltételezés, hogy csak ezeket tervezik módosítani, akkor sem a 3 millió forintos, sem a 12 millió forintos értékhatár nem változna. Természetesen annak sincs akadálya, hogy később ez utóbbi rendelkezéseken is változtassanak a törvényjavaslat módosításával, csökkentve vagy növelve bármelyik értékhatárt.

Meglepően szokatlan ennek az előkészítése, ehhez hasonló jogtechnikai megoldás egy adómódosítás előkészítésére tudomásunk szerint ezidáig még nem volt. A javaslat emellett tartalmaz néhány technikai jellegű pontosítást, de az igazán érdekes változások irányát még egyáltalán nem tárták fel

– tette hozzá Fischer Ádám.

Ahogy arról korábban írtunk, ez legalább 400 ezer kisadózót érinthet Magyarországon.

A cégek életében is több változás jön, különösen a vállalatcsoportoknál

A fentieken túl a javaslat véglegessé teszi a cégautóadó emelését, a javaslat elfogadásával már nemcsak rendeleti szinten emeli meg az összeget, hanem az láthatóan hosszú távon is megmarad.

Jelentősebb változás elé néznek a cégcsoportok a transzferárakra vonatkozó szabályok átalakításával. A kapcsolt vállalkozások eddig is kötelesek voltak transzferár-nyilvántartást készíteni az egymás közötti, meghatározott értéket elérő ügyleteikről, de eddig az adóhatósághoz nem kellett azt benyújtaniuk. Egy új rendelkezés szerint viszont már a társaságiadó-bevallásban adatot kell szolgáltatni a transzferárakról. Ez azt jelenti, hogy a transzferárak kalkulációjának mindenképpen el kell készülnie a bevallással egyidejűleg.

Ezzel együtt drasztikusan emelkedik a transzferár-nyilvántartás hiánya esetén kiszabható bírság, az eddigi 2 millió, ismételt jogsértés esetén 4 millió forintos büntetési tétel két és félszeresére, 5, illetve 10 millió forintra emelkedik, ami rendkívüli bírságolási összeget eredményezhet akár már pár tranzakcióra vonatkozó transzferár-dokumentáció hiánya esetén is.

Ez azt jelenti, hogy sokkal nagyobb hangsúlyt kell a vállalatcsoportoknak a jövőben arra fektetni, hogy megfelelően adminisztrálják a csoporton belüli ügyleteket.

(Borítókép: Kaszás Tamás / Index)