Ilyen se volt még: szombat déltől egy csapásra megváltoztak a tankolás szabályai
További Gazdaság cikkek
- Fickósan ébredt a forint karácsony másnapján
- Árulkodó számok: úgy vettek fel hitelt a magyarok, mintha nem lenne holnap
- A Toyota növelte globális autóeladásait novemberben
- Karácsonyi csoda: van, amiben Magyarország kenterbe veri az európai mezőnyt
- Rohamléptekben ürülnek a gáztárolók, ebből még baj lehet
Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter jelentette be szombat délelőtt 11 óra után néhány perccel a kormányinfón, majd nem sokkal később a Magyar Közlönyben is megjelent a határozat: szombaton 12:00 órától csak magánszemélyek, taxisok és mezőgazdasági erőgépek kapnak 480 forintos üzemanyagot.
A rendelet szerint az üzemanyag nem hatósági áras termék, ha azt
- külföldi rendszámú jármű,
- a személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállításról szóló 176/2015. (VII. 7.) Korm. rendelet szerinti személytaxi-szolgáltatást nyújtó jármű kivételével a jármű forgalmi engedélye szerint nem természetes személy által üzemeltetett jármű vagy
- nem az üzemanyagtöltő állomáson töltött jármű üzemanyagtankjának töltése céljából értékesítik.
Az Indexnek ágazati szereplők megerősítették a Portfolio értesülését: a kedvezményes körből most kikerült személygépkocsik a teljes állomány 20 százalékát teszik ki, mintegy 800 ezer autó lehet érintett. Ők azok, akik a továbbiakban csatlakoznak az eddig nem magyar forgalmi engedéllyel tankolókhoz, vagyis azokhoz, akik jelenleg piaci áron,
a 95-ös benzin esetében literenként 693 forintért, gázolaj esetében 738 forintért
vásárolnak.
A benzinkút üzemeltetője jogosult ellenőrizni a gépjármű forgalmi engedélyében
a gépjármű RENDSZÁMÁT, GYÁRTMÁNYÁT, TÍPUSÁT, SZÍNÉT ÉS ÜZEMBENTARTÓJÁT, HOGY MEGBIZONYOSODJON RÓLA, JOGOSULT-E AZ ILLETŐ HATÓSÁGI ÁRON TANKOLNi.
A kormányinfón az is kiderült, hogy a kis benzinkutak átmeneti állami támogatásért folyamodhatnak december 31-ig az ellátásbiztonság érdekében. Ennek összege nem haladhatja meg a 400 000 eurónak megfelelő forintot.
Egy másik, nagyon fontos rendelet is megjelent szombaton, ez a stratégiai kőolajkészlet felszabadításáról szól:
- A Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség a megfelelő minőségű és mennyiségű folyékony motorikus üzemanyaggal történő zavartalan ellátás érdekében a biztonsági kőolajtermék-készletekből az e rendeletben előírtak szerint 184 millió liter motorikus gázolajat szabadít fel. (Gulyás Gergely erről azt mondta, hogy ez a teljes készlet csaknem negyede, mintegy 24 százaléka.)
- A felszabadított mennyiséget a szövetség tagjai kizárólag a magyarországi töltőállomás-hálózatukban, illetve viszonteladó partnereik részére értékesíthetik tovább Magyarország határain belül, benzinkúti értékesítés céljából.
- A szövetség a visszapótlási kötelezettségének 2023. április 1-jéig tesz eleget.
- A felszabadított készlet jövedéki adó, általános forgalmi adó és Kt. szerinti tagi hozzájárulás nélküli értékesítési ára 292,60 forint/liter.
- A NAV ellenőrzi a rendeletbe foglalt kötelezettségek megtartását, ha ezek megsértését állapítja meg, 6 millió forinttól 15 millió forintig terjedő bírságot szab ki.
Kárvallottak
A két fontos szabályozás mellett megjelent egy harmadik rendelet is, amely a kőolajtermék-előállítók extraprofitadójára vonatkozik, tehát a Molra. A módosítás értelmében a 2022. és a 2023. adóévre vonatkozóan
25 százalék helyett 40 százalék különadót kell befizetnie a cégnek a Brent–Ural olaj világpiaci árkülönbözetén keletkező marzs után.
Az intézkedés érdekessége, hogy akkor emeli meg a kormány a különadó mértékét, amikor a Mol bezárja a százhalombattai finomítóját, amely az olajvállalat számára eddig a jelentős pluszbevételt előállította. A Mol helyzetéről, szerepéről a jelenlegi üzemanyagválságban Ratatics Péter ügyvezető igazgató beszélt az Indexnek pár nappal ezelőtt.
A szombat déltől érvényes szabályozás másik nagyobb kárvallottcsoportja a fuvarozók. A szállítmányozással foglalkozó cégek működési költsége a nagyjából 35 százalékos üzemanyagár-emelkedés miatt most jelentősen megnő. Barna Zsolt, a Waberer’s International Nyrt. vezérigazgatója a növekedés.hu-nak adott interjújában az év elején arról beszélt, hogy a közúti fuvarozásnál a fuvardíj 40 százalékát adja az üzemanyaghányad. A bejelentett intézkedések tehát vélhetően gyorsan emelni fogják a fuvarozás költségeit. Az igazi nagy kihívást ez az emelkedés a kis- és középvállalkozásoknak jelenti majd. Amennyiben megnő a fuvarköltség, az magával húzza az inflációt is, amely az Eurostat adatai szerint Magyarországon 12,6 százalék volt a májusi 10,8 százalék után.
(Borítókép: Gorondy-Novák Edit / Index)