Ilyen se volt még: szombat déltől egy csapásra megváltoztak a tankolás szabályai

DSC8791
2022.07.30. 19:58
Legalább 800 ezer autót érint a magyar kormány szombat délelőtt megjelent határozata, amely alapján csak magánszemélyek, taxisok és mezőgazdasági erőgépek kapnak a továbbiakban 480 forinton, vagyis kedvezményes áron üzemanyagot. Körképünk.

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter jelentette be szombat délelőtt 11 óra után néhány perccel a kormányinfón, majd nem sokkal később a Magyar Közlönyben is megjelent a határozat: szombaton 12:00 órától csak magánszemélyek, taxisok és mezőgazdasági erőgépek kapnak 480 forintos üzemanyagot.

A rendelet szerint az üzemanyag nem hatósági áras termék, ha azt

  • külföldi rendszámú jármű,
  • a személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállításról szóló 176/2015. (VII. 7.) Korm. rendelet szerinti személytaxi-szolgáltatást nyújtó jármű kivételével a jármű forgalmi engedélye szerint nem természetes személy által üzemeltetett jármű vagy
  • nem az üzemanyagtöltő állomáson töltött jármű üzemanyagtankjának töltése céljából értékesítik.

Az Indexnek ágazati szereplők megerősítették a Portfolio értesülését: a kedvezményes körből most kikerült személygépkocsik a teljes állomány 20 százalékát teszik ki, mintegy 800 ezer autó lehet érintett. Ők azok, akik a továbbiakban csatlakoznak az eddig nem magyar forgalmi engedéllyel tankolókhoz, vagyis azokhoz, akik jelenleg piaci áron, 

a 95-ös benzin esetében literenként 693 forintért, gázolaj esetében 738 forintért 

vásárolnak. 

A benzinkút üzemeltetője jogosult ellenőrizni a gépjármű forgalmi engedélyében  

a gépjármű RENDSZÁMÁT, GYÁRTMÁNYÁT, TÍPUSÁT, SZÍNÉT ÉS ÜZEMBENTARTÓJÁT, HOGY MEGBIZONYOSODJON RÓLA, JOGOSULT-E AZ ILLETŐ HATÓSÁGI ÁRON TANKOLNi.

A kormányinfón az is kiderült, hogy a kis benzinkutak átmeneti állami támogatásért folyamodhatnak december 31-ig az ellátásbiztonság érdekében. Ennek összege nem haladhatja meg a 400 000 eurónak megfelelő forintot.

Egy másik, nagyon fontos rendelet is megjelent szombaton, ez a stratégiai kőolajkészlet felszabadításáról szól:

  • A Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség a megfelelő minőségű és mennyiségű folyékony motorikus üzemanyaggal történő zavartalan ellátás érdekében a biztonsági kőolajtermék-készletekből az e rendeletben előírtak szerint 184 millió liter motorikus gázolajat szabadít fel. (Gulyás  Gergely erről azt mondta, hogy ez a teljes készlet csaknem negyede, mintegy 24 százaléka.)
  • A felszabadított mennyiséget a szövetség tagjai kizárólag a magyarországi töltőállomás-hálózatukban, illetve viszonteladó partnereik részére értékesíthetik tovább Magyarország határain belül, benzinkúti értékesítés céljából.
  • A szövetség a visszapótlási kötelezettségének 2023. április 1-jéig tesz eleget.
  • A felszabadított készlet jövedéki adó, általános forgalmi adó és Kt. szerinti tagi hozzájárulás nélküli értékesítési ára 292,60 forint/liter.
  • A NAV ellenőrzi a rendeletbe foglalt kötelezettségek megtartását, ha ezek megsértését állapítja meg, 6 millió forinttól 15 millió forintig terjedő bírságot szab ki.

Kárvallottak

A két fontos szabályozás mellett megjelent egy harmadik rendelet is, amely a kőolajtermék-előállítók extraprofitadójára vonatkozik, tehát a Molra. A módosítás értelmében a 2022. és a 2023. adóévre vonatkozóan

25 százalék helyett 40 százalék különadót kell befizetnie a cégnek a Brent–Ural olaj világpiaci árkülönbözetén keletkező marzs után.

Az intézkedés érdekessége, hogy akkor emeli meg a kormány a különadó mértékét, amikor a Mol bezárja a százhalombattai finomítóját, amely az olajvállalat számára eddig a jelentős pluszbevételt előállította. A Mol helyzetéről, szerepéről a jelenlegi üzemanyagválságban Ratatics Péter ügyvezető igazgató beszélt az Indexnek pár nappal ezelőtt. 

A szombat déltől érvényes szabályozás másik nagyobb kárvallottcsoportja a fuvarozók. A szállítmányozással foglalkozó cégek működési költsége a nagyjából 35 százalékos üzemanyagár-emelkedés miatt most jelentősen megnő. Barna Zsolt, a Waberer’s International Nyrt. vezérigazgatója a növekedés.hu-nak adott interjújában az év elején arról beszélt, hogy a közúti fuvarozásnál a fuvardíj 40 százalékát adja az üzemanyaghányad. A bejelentett intézkedések tehát vélhetően gyorsan emelni fogják a fuvarozás költségeit. Az igazi nagy kihívást ez az emelkedés a kis- és középvállalkozásoknak jelenti majd. Amennyiben megnő a fuvarköltség, az magával húzza az inflációt is, amely az Eurostat adatai szerint Magyarországon 12,6 százalék volt a májusi 10,8 százalék után. 

(Borítókép: Gorondy-Novák Edit / Index)